به گزارش ماین نیوز، دلایل زیادی هم در باب این کاهش عنوان میشود نظیر خیلی از کالاهای صادراتیمان با این حال کاشی و سرامیک که میرفت به یکی از مزیتهای ما در بازارهای منطقه و جهانی تبدیل شود در همان ابتدای راه گرفتار مسائل و مصائب و مشکلاتی شد که نفس این صنعت را گرفت. در حال حاضر این صنعت پاییندستی معدن به بیمار محتضری میماند که با وجود مزیتهای بالایی که در کیفیت و مواد اولیه دارد اما به دلیل شرایط حاکم بر بازار منطقه و مسائل اقتصادی ناشی از رکود تورمی، نیازمند حضور حکیمی زبردست بر بالین و تجویز دارویی شفابخش است.
رکود صنعت ساختمان را دریابیدبهنام عزیززاده، مدیر اجرایی انجمن صنفی کاشی و سرامیک نیز در خصوص رکود حاکم بر صادرات
کاشی ایران میگوید: مشکلات به وجود آمده در بازار عراق به دلیل حضور گروهک داعش، بازار صادراتی ایران را تحتالشعاع خود قرار داده و باعث شده تا تولیدکنندگان و فروشندگان این محصول، کششی برای فعالیت در این حوزه نداشته باشند. ضمن آنکه کاهش حجم ساخت و ساز نیز مزید بر علت شده به گونهایکه فروش کاشی و سرامیک را در بازار داخلی تحتالشعاع قرار داده و محصولات تولیدی کارخانجات در انبارها دپو شده است.
وی جایگزین کردن بازارهای صادراتی جدید را جزو برنامههای انجمن دانست و افزود: تمرکززدایی از روی بازار عراق در شرایط کنونی میتواند رونق را به بازار این محصول بازگرداند.
وی افزود: کشورهایی همچون روسیه و عربستان به عنوان کشورهای بزرگ واردکننده کاشی و سرامیک میتوانند جایگزین مناسب بازار صادراتی کشور محسوب شوند.
وی با تاکید بر کیفیت بالای کاشی و سرامیکهای تولید داخل گفت: وجود مواد اولیه باکیفیت و همچنین ماشینآلات مناسب کیفیت بالای تولیدات را رقم زده و این در حالی است که با وجود کیفیت بالای محصولات به دلیل شرایط حاکم بر بازار منطقه، صادرات این محصول تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.
کاشی ایرانی، رقیب کاشی اسپانیایی و ایتالیاییدر حالیکه مدیر اجرایی انجمن کاشی و سرامیک از کیفیت بالای کاشیهای تولید ایران خبر میدهد کمال محسنی، مدیر عامل شرکت سامان کاشی معتقد است هماکنون حدود ۳۰ درصد از تولیدکنندگان به دلیل مشکلات نقدینگی که درنتیجه شرایط اقتصاد تحریمی به آنها تحمیل شده، سعی در پایین آوردن هزینه تمامشده محصولات خود دارند که در این راستا با استفاده از مواد اولیه غیراستاندارد، زمینه افت کیفیت محصول را فراهم میکنند که این موضوع موجب از دست دادن بازارهای صادراتی نیز میشود.
وی در خصوص وضعیت صادرات کاشی میگوید: ممکن است کیفیت پایین محصولات برخی از کارخانجات باعث کاهش رقابت و افت صادرات شود اما از آنجاییکه بیش از ۸۰ درصد صادرات ایران به عراق بوده و هماکنون درگیریهای گروهک داعش، بخش عمران این کشور را تحتالشعاع خود قرار داده بنابراین طبیعی است که صادرات کاشی نیز تحت تاثیر این موضوع با کاهش چشمگیری مواجه شود بهطوریکه آمارها از افت ۵۰ درصدی صادرات در ۵ ماه ابتدایی سال نسبت به سال پیش خبر میدهند.
مدیرعامل شرکت سامان کاشی در ادامه در خصوص کیفیت محصولات ایرانی گفت: نباید رفتار عدهای خاص را در یک صنعت به پای تمام فعالان آن نوشت چراکه بیشتر کارخانه های تولیدکننده کاشی و سرامیک ایران از فناوریهای روز دنیا برخوردار هستند و با تکیه بر دانش فنی و استفاده از مواد اولیه مرغوب، رقیب سرسخت کشورهای صاحب نام اروپایی همچون اسپانیا و ایتالیا شناخته میشوند.
وی با بیان اینکه کاشی و سرامیک ایرانی در مقایسه با تولیدات کشورهای همسایه همچون ترکیه به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار است، گفت: در بحث تولید و ماشین آلات محصولات ایرانی همواره رقیبی قدرتمند برای سایر کشورهای تولیدکننده محسوب میشود اما تنها ضعف محصولات ایرانی در طراحی است که به دلیل نیاز به واردات مواد اولیه مورد نیاز طراحی مشکلات عدیدهای را برای طراحان این صنعت ایجاد کرده است.
محسنی همچنین در مورد بازار صادراتی و متمرکز شدن روی بازار عراق گفت: ایران در صدر صادرکنندگان کاشی و سرامیک منطقه به کشور عراق قرار دارد. به همین دلیل امید است با برقراری آرامش در درگیریهای منطقه، شرایط برای راهاندازی پروژههای عمرانی در عراق فراهم شده و راه برای صادرات این محصول هموار شود.
افت ۳۰ درصدی تولیدسیدهادی میررحیمی، دبیر کمیته خاکهای صنعتی و مشاور خانه معدن در خصوص وضعیت بازار صادراتی کاشی و سرامیک میگوید: در سال گذشته میزان صادرات کاشی ایران رقمی بالغ بر ۱۱۳ میلیون متر مربع بود که ۸۰ درصد آن یعنی ۱۰۰ میلیون متر مربع به کشور عراق و مابقی آن به افغانستان و پاکستان و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.
دبیر کمیته خاکهای صنعتی همچنین در خصوص ظرفیت تولید کاشی گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده کاشی در ایران رقمی بالغ بر ۷۵۰ میلیون متر مربع است اما تولید این محصول ۵۰۰ میلیون متر مربع و این بدان معناست که ۳۰ درصد ظرفیت تولید این محصول، کار نمیکند.
میررحیمی یکی از دلایل رکود در صنعت کاشی را رکود در صنعت ساختمان کشور دانست و افزود: میزان مصرف کاشی در کشور رقمی بالغ بر ۳۵۰ میلیون متر مربع است اما به دلیل رکود حاکم بر صنعت ساختمان، در حال حاضر مصرف داخلی نیز با کاهش چشمگیری روبهرو شده. چراکه صنعت ساختمان به عنوان یکی از صنایع مهم و مادر در کشور بوده و ۳۰۰ صنعت به آن وابسته است و رکود در این بخش مشکلات فراوانی را به وجود میآورد.
وی همچنین کیفیت پایین برخی از محصولات را عاملی در از دست دادن بازارهای صادراتی به ویژه عراق دانست و گفت: استفاده از مواد اولیه بیکیفیت باعث شده تا در رقابت با محصولات سایر کشورها به ویژه ترکیه حرفی برای گفتن نداشته باشیم.
وی افزود: مسلما مصرفکننده عراقی، محصول ایرانی که نه طرح به روز و نه کیفیت گذشته را دارد در مقایسه با محصول ترکیهای که علاوه بر طراحی روز و مدرن از کیفیت بالاتری برخوردار است ترجیح داده و حتی حاضر است با قیمت بالاتر اما محصول ترک را خریداری کند. بنابراین آنچه باعث خواهد شد تا بازار صادراتی کاهشی همچون برخی محصولات دیگر از دست نرود به غیر از رفع مشکلات سیاسی و استراتژیک، پرداختن به کیفیت و طراحی است.