گروه معادن ساير حوزه ها
 
در نشست کمیته خاکهای صنعتی مطرح شد؛
برخی باربران مواد معدنی باج‌خواهی می‌کنند
گروه معادن >ساير حوزه ها - نشست کمیته خاکهای صنعتی پیرو حل مشکل حمل و نقل معدن داران این بار کمی متفاوت تر از جلسات دیگر در خانه معدن برگزار شد. صاحبان معادن خاکهای صنعتی، رئیس هیئت مدیره و مدیر اجرائی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، معاونان دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی کوله بار افراد حاضر در این جلسه بودند.
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، هادی میررحیمی، دبیر کمیته خاکهای صنعتی خانه معدن ایران در ابتدای این نشست با اعلام این مطلب که نزدیک به 390 هزار کامیون در کشور مسئول حمل بار هستند، اظهار کرد: از این تعداد 30 هزار کامیون عمری بیش از 30 سال دارند و به نوعی می توان آنها را فرسوده دانست و این موضوع می تواند مشکلات حمل و نقل را افزایش دهد.

وی افزود: برخی از شرکتهای مدعی هستند که معدنکاران برای حمل بارشان قراردادی نمی بندد اما در همین جا می گویم که عقد قرارداد میان معدن دار و شرکتهای حمل و نقل به نفع صاحب معدن خواهد بود و ما خود به دنبال همین موضوع هستیم اما نکته مهم این است که شرکتهای حمل و نقلی به تعهدات ذکر شده در قرار داد متعهد باشند.

عملکرد مبهم پایانه ها

در ادامه بهزادیان، یکی از معدن داران استان خراسان در اعتراض به وضعیت شرکتهای حمل و نقلی در این استان اظهار کرد: رقابت بین شرکتهای حمل و نقلی به نفع خدمات نیست، بلکه این رقابت بر پایه منافع شخصی افراد شکل گرفته است، از سویی دیگر عملکرد پایانه ها مبهم است. سازمان پایانه های معتقد به یکسان سازی نرخ حمل در تمام نقاط بوده که از دیدگاه من این کار غیرمنطقی و نشدنی است.

وی افزود: زمانی که برای تعیین نرخ حمل سنگ آهن دوستان اعتراض کردند گفتند، ما تنها کف قیمت را تعیین می کنیم سقف قیمت با خود راننده و شرکتهای حمل و نقلی است، در واقع یک معدن دار برای حمل بار خود باید هر قیمتی را که راننده می گوید پرداخت کند.

این نشست را می توان به مثلثی متساوی الاضلاع تشبیه کرد که تولیدکننده و مصرف کننده و مسئولان نظارتی در رئوس آن قرار گرفته و در فضایی دوستانه مشکلات و راه حل هایشان را ارائه می دادند.

انجمن کاشی و سرامیک یکی از مصرف کنندگان اصلی خاکهای صنعتی است که بارها نسبت به افزایش قیمت این محصول معترض بوده اما امروز در این جلسه دعوت شد تا دلایل گران بودن خاک صنعتی را از زبان تولیدکنندگان آن بشنود.

عدم نظارت وزارت راه و ترابری

حسین سروانی، مدیرعامل شرکت بهنام معدن، با اعتراض به عدم نظارت وزارت راه و ترابری بر این موضوع اظهار کرد: وزارت راه هیچگونه نفوذی بر این بخش نداشته و هیچ نظارتی از سوی این وزارتخانه بر بارنامه ها صورت نمی گیرد. در حالی که بیشتر افزایش قیمت در حمل بار از سوی افرادی انجام می شود که دارای مجوز صدور بارنامه هستند.

در ادامه لطفی، یکی دیگر اعضای کمیته خاکهای صنعتی با اشاره به این موضوع که نرخ حمل محصول 1.5 تا 2 برابر قیمت خود محصول است، گفت: متاسفانه باربری ها با تعیین قیمت دلخواه برای حمل بار اقدام به باج خواهی می کنند. در نتیجه می توان گفت باربری ها قدرت تعطیل کردن یک معدن را دارند.

محمد روشنفکر، رئیس هیئت مدیره انجمن کاشی و سرامیک با بیان این موضوع که نمی توانیم سیاستهای موجود را تغییر دهیم، اظهار کرد: 30 سال است که ادبیات بخش دولتی و خصوصی بدون تغییر تکرار می شود و آن این است که همه به دنبال یافتن مقصر هستیم و این موضوع نشان می دهد که ما در برای فراهم کردن فضای کسب و کار به ساز و کارهای درستی دست پیدا نکردیم.

وی ادامه داد: دوستان بخش حمل و نقل حاضر در جلسه در جایگاه تغییر سیاستها نیستند اما بهتر است در این مشکل به یک خط مشترک برسیم و نظرات کارشناسی را به مسئولان عالی رتبه انتقال دهیم. اگر جایگاه ما در فضای کسب و کار مشخص شود بدون شک شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

روشنفکر اظهار کرد: فکر نمی کنم در هیچ جایی از دنیا نظارت مشکلی را حل کرده باشد بلکه هرچه نظارت با فشار بیشتری انجام شود رانت درآن بخش افزایش می یابد.

به گفته وی برای حمل بار مجبور به توافق با رانندگان هستیم.

در پایان این نشست حمداللهی و مقدم معاونان دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیشتر اعتراضات وارد بر سیستم حمل و نقل را رد کردند.

حمداللهی اظهار کرد: نرخ کرایه ها از سوی شرکتها باید به گونه ای محاسبه شود که بتوانند عوارض دولتی را از آن پرداخت کنند اما در برخی موارد تخلفهایی هم مشاهده می شود.

وی یکسان سازی نرخ حمل بار در همه استانها را تکذیب کرد و گفت: اگر نمونه ای وجود دارد اعلام کنید تا با آن برخورد شود.

حمداللهی همچنین از وام 100 میلیونی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل خبر داد و گفت: مراحل پرداخت این وام در حال بررسی است.

همچنین مقدم اظهار کرد: اگر معدن داران معتقد به گران بودن کرایه های حمل هستند بهتر است بهره وری معدن خود را افزایش دهند. تعرفه حمل محصولات معدنی نسبت به دیگر کالاها بسیار کم است.

وی اظهار کرد: بدون شک کامیون داری که 400 میلیون برای خرید ماشین خود هزینه می کند ترجیح می دهد هر روز مشغول به کار باشد.

در پایان این نشست معدنداران به این نتیجه رسیدند که برای حمل محصول خود از معدن تا کارخانه باید با راننده کامیون به توافق برسند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب: 5073