به گزارش ماین نیوز، کشتیهای غول پیکر واله معروف به واله مکس قادر به حمل 400 هزار تن سنگ آهن هستند اما به دلیل بزرگی، اجازه لنگر انداختن در بنادر چین را ندارند. این امر تلاشهای این معدنکار برزیلی برای کاهش هزینه حمل و رقابت بهتر با رقیبان استرالیایی مانند بی اچ پی بیلیتون و ریوتینتو را دشوار کرده است.
مالکان کشتیهای چینی با دسترسی کشتیهای غول پیکر واله به شدت مخالفند زیرا نگرانند وضع بازارشان وخیمتر شده و سهم بازارشان را از دست دهند.
سفیر چین در مورد شراکت احتمالی جزییات بیشتری را مطرح نکرد. هزینه حمل و نقل سنگ آهن واله در حال حاضر حدود 22 دلار در هر تن است.