گروه معادن سنگ آهن
 
این تازه آغاز راه است…
گروه معادن >سنگ آهن - امروز موضوع فناوری و نوآوری، یکی از شاخص‌های کلیدی برای رقابت‌پذیری و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به شمار می‌آید و این مسئله، فعالان این صنعت را به سمتی سوق داده است که با استفاده از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه، بهره‌وری و عملکرد کسب‌وکار خود را به بهترین شکل ارتقا ببخشند.
 
به گزارش ماین نیوز، در این راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که زنجیره ارزش کامل فولاد، از معدن تا تولید شمش را در اختیار دارد، با برگزاری رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو از طریق مرکز نوآوری نوچاد که با هدف بهره‌مندی و استفاده از طرح‌های و ایده‎‌های نو در راستای حل مشکلات و چالش‌‎های معدن و صنعت صورت گرفت، نام خود را به عنوان پیشگام و پیشقدم در این عرصه مطرح کرده است. در مرحله اول رویداد چادرو ۷۰ طرح و ایده ارائه شد و طی چند مرحله بررسی و ارزیابی ۲۰ طرح به مرحله داوری راه یافتند و طی برگزاری جلسه داوری، ۱۰ طرح برتر جهت ورود به فرایند مشارکت با مرکز نوآوری نوچاد برگزیده شدند. در این خصوص، به گفت‌وگو با میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و مدیر مرکز نوچاد نشسته ایم. امیرشنوا معتقد است برگزاری رویداد چادرو نه پایان کار، بلکه تازه آغاز راهی برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است تا بتواند به بهترین شکل از توان داخلی و ایده‌ها، طرح‌ها و رویکردهای نوآورانه در مسیر رشد و اعتلای بخش معدن و صنایع معدنی کشور استفاده کند.

به طور کلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از راه‌اندازی مرکز نوآوری نوچاد چه اهدافی را دنبال کرده است؟ ماموریت نوچاد چیست؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با توجه به روندهای حاکم بر بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین برخی مسائل فناورانه و حتی چالش‌ها، در مسیری قدم گذاشت تا بتواند از طریق نوآوری چالش‌ها و مشکلات را در حیطه فعالیت خود برطرف کند و در همین راستا اقدام به ایجاد ساختار نوآوری در این مجموعه کرد که این ساختار در قالب مرکز نوآوری نوچاد شکل گرفت. این ایده در ابتدا با توجه به دیدگاه جامعی که مدیریت ارشد مجموعه به حل مسائل با استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر نوآوری و فناوری داشت، توسط مدیرعامل شرکت مطرح شد و توسط هیئت مدیره شرکت به تصویب رسید. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو جزو معدود شرکت‌های معدنی و صنعتی به شمار می‌آید که توانسته است ساختار نوآوری را در ساختار سازمانی خود نهادینه کند. در مرکز نوآوری نوچاد فعالیت‎‌های مختلفی در قالب رسالت‌، ماموریت و اهداف این مرکز در نظر گرفته شده‎‌اند که این فعالیت‌ها در سه بخش اصلی جای می‌گیرند. یک بخش به حوزه توسعه کسب‌وکارها در حوزه کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورانه، بخش دیگر به موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و نوآوری و بخش سوم به توانمندسازی در حوزه نوآوری در محیط داخلی و خارجی شرکت تعلق دارد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حوزه سرمایه‌گذاری، مفهوم نوآوری را به شکلی گسترده‌تر می‌بیند. به بیان دیگر، علاوه بر فعالیت‌هایی که مرکز نوآوری انجام می‌دهد، به پلتفرمی نیاز است که همه بازیگران اصلی نوآوری و کل ابزار مورد نیاز برای تحقق اهداف در حوزه نوآوری در آن مد نظر قرار گیرند. در همین راستا، پلتفرم نوچاد به عنوان پلتفرم نوآوری چادرملو شکل گرفت. یک بخش از فعالیت‌های این پلتفرم در قالب مرکز نوآوری نوچاد و یک بخش از فعالیت‌های آن در قالب یک مرحله قبل‌تر از مرکز نوآوری یعنی‌ ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی انجام می‌شود. مهم‌تر از همه موارد ذکر شده، موضوع سرمایه‌گذاری است و ما باید بتوانیم زمینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری روی این موضوعات فراهم کنیم؛ چراکه قاعدتا در قالب ارتباط با دانشگاه و مرکز نوآوری سرمایه‌گذاری‌ها تا یک سطح مشخص و محدود قابل انجام است. در همین راستا، شرکت چادرملو در سال ۱۴۰۱ در صندوق پژوهش و فناوری صنایع معدنی سهامدار شد. علاوه‌براین، در راستای دنبال کردن اولویت‌ها و استراتژی‌ها شرکت چادرملو، ما در سال گذشته اقدام به اخذ مصوبه هیئت مدیره شرکت جهت تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (CVC) نوچاد کردیم که مراحل اخذ مجوز آن در حال انجام است. در واقع می‌توان گفت کل نیازی که شرکت چادرملو به نوآوری دارد، در قالب این پلتفرم دیده شده است.

هدف از برگزاری رویداد چادرو چیست؟ نوچاد چه برنامه‌ای را برای سنجش و حمایت از ایده‌‎ها دنبال می‌کند؟

همان‌‎طور که هر کارخانه برای شروع فعالیت خود به ماده اولیه نیاز دارد و تولید بدون خوراک امکان‌پذیر نیست، ایده‌های فناورانه و نوآورانه و طرح‌های پژوهشی نیز مسیر ورودی پیشبرد فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه است و با توجه به حرکت رو به‎ جلویی که در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو آغاز شده است، فراخوانی برای جذب ایده‌های فناورانه و نوآورانه در حوزه معدن و صنایع معدنی انجام شد. در واقع برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت پذیرفت تا با توجه به زیرساخت شگل‌ گرفته، طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در راستای زنجیره ارزش شرکت، دریافت، ارزیابی و غربال و سپس طرح‌هایی که در راستای نیاز مجموعه هستند، شناسایی شوند و در نهایت با کمک متخصصان و خبرگان حوزه معدن و صنعت، برترین این ایده‎‌ها و طرح‌ها تعیین شوند. در واقع طرح‌‎های برتر منتخب، ورودی فرایندهای نوآوری و فناوری این شرکت محسوب می‌شوند. قاعدتا از خروجی طرح‌ها و ایده‌ها، متناسب با سطح توسعه‌ هر یک از این تیم‌های شرکت‌کننده، حمایت لازم در خصوص پیش شتاب‌‎دهی و شتاب‌دهی صورت می‌پذیرد و سرمایه‌گذاری آن‌ها طی دو مرحله و در قالب مرکز نوآوری نوچاد انجام می‌شود. علاوه‌براین، اگر تیم بالغی باشد که برای توسعه محصول و بازار به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، ما در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر از طریق صندوق (CVC) برای حمایت از این تیم اقدام می‌کنیم.

به طور خلاصه، محور برگزاری رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو، با توجه به ساختار نوآوری در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، باور به ایده‌ها برای خلق ارزش و رفع چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی از مسیر نوآورانه بوده است. در زمان فراخوان، با توجه به بازخوردی که از تیم‌های شرکت‌کننده دریافت شد، ایده‌های با کیفیت و تنوع بالا که بتواند تمام زنجیره ارزش را پوشش دهد، ارائه شده است. امید است که عملیاتی شدن ایده‌های نوآورانه در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بتواند نقش موثری در افزایش بهره‌وری و مزیت رقابتی این شرکت داشته باشد.

مزیت اصلی رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو را نسبت به سایر رویدادهایی که در کشور برگزار می‌شود، چه می‌دانید؟

قبل از صحبت در خصوص مزیت‌های رقابتی این رویداد، باید از تمام شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت دارند و رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کنند، تشکر ویژه داشت زیرا مبحث نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی بسیار گسترده است و برگزاری رویدادهای متعدد می‌تواند نقش موثری در یافتن حلقه ارتباطی شرکت‌های دانش‌محور و مراکز نوآوری با فعالان بخش صنعت و معدن ایفا کند و مهم‌تر از آن گامی برای فرهنگ‌سازی همکاری با شرکت‌های دانش‌‎بنیان و مراکز نوآوری است. اولین مزیت رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو این است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یک صاحب نیاز در حوزه معدن و صنعت در حال برگزاری رویداد است و این به آن معناست که این شرکت به ایده‌های فناورانه نیاز دارد. از آنجایی که این رویداد از سوی یک شرکت دارای نیاز فناورانه مطرح شده است، شرکت‌کنندگان در رویداد این اطمینان را دارند که طرح‌ها دارای یک بازار تضمین‌ شده هستند. به عبارت دیگر، خروجی برگزاری رویدادهای فناورانه، معرفی تیم‌های برتر و شناساندن آن‌ها به سرمایه‌گذاران و به صاحبان نیازی است که این پتانسیل را دارند روی طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه سرمایه‌گذاری کنند.

مزیت دوم برگزاری رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو، برنامه‌‎ریزی زیرساختی برای سرمایه‌گذاری و عملیاتی کردن طرح‌ها به شمار می‌آید. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از قبل برنامه همکاری با تیم‌های برگزیده را در هر حالتی ترسیم و پیش‌نیاز هر یک را مشخص کرده است. در واقع شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ضمانت اجرایی را برای طرح‌های برگزیده از قبل برنامه‌ریزی کرده است و به صورت‌های مختلف این موضوع انجام می‌شود. از سوی دیگر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از معدود شرکت‌هایی است که از اکتشاف تا تولید شمش فولاد را در قالب یک مجموعه کامل در اختیار دارد و گستردگی زنجیره ارزش چادرملو را می‌توان به عنوان یک مزیت رقابتی برای رویداد چادرو در نظر گرفت زیرا این رویداد محدود به بخشی از زنجیره ارزش مانند معدن و یا فولادسازی نیست و این یک مزیت و پتانسیل برای تیم‌ها محسوب می‌شود تا در حوزه‌های مختلف مرتبط با معدن و یا صنعت ورود کنند. علاوه‌براین، رویداد فناورانه و نوآورانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بر محصول نهایی متمرکز نیست و هر موضوع مرتبط با صنعت و معدن قابلیت طرح ایده و حمایت از آن را دارد. به عنوان مثال، طرح‌ها و ایده‌ها در حوزه انرژی و محیط‌ زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال از جمله موضوعاتی هستند که در رویداد فناورانه چادرو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

گستردگی محورهای فراخوان رویداد چادرو از این جنبه نیز اهمیت دارد که فضای مناسبی را برای تیم‌های شرکت‌ کننده در رویداد ایجاد می‌کند. در این مسیر ما بعد از دریافت ایده‌ها و طرح‌ها، مرحله به مرحله در کنار شرکت‌کنندگان بوده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای ارتقای سطح توانمندی آن‌ها صورت گرفته است. امروز که تیم‌های منتخب با سطح کیفیت بالایی طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه‎ داده‌اند، حدود ۵۰ ساعت جلسه منتورینگ برای تیم‌های منتخب در هر مرحله برگزار شده است؛ به این صورت که متخصصان کسب‌وکار با برگزاری جلسات در بازه‌های زمانی یک تا دو ساعته، تیم‌ها را در راستای تکمیل طرح کسب‌وکار خود هدایت کرده‌اند. در واقع شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای حمایت و تقویت شرکت‌کنندگان در رویداد، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است. در مرحله پایانی برای ۲۰ تیم برتر انتخاب شده، کارگاه‌های طرح کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار و شیوه ارائه طرح‌ها نیز برگزار شده است. هدف شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از برگزاری کارگاه‌ها به صورت مرحله به مرحله، توانمندسازی شرکت‌کنندگان منتخب در هر مرحله بوده است تا بتوانند مدل کسب‌وکار خود را کامل کنند.

آیا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای تداوم رویدادهای فناورانه و نوآورانه برنامه‌های جدیدی دارد؟ برنامه‌های فعلی چقدر با نیازها و هدف‌گذاری‌های این شرکت مطابقت داشتند؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به منظور تداوم پویایی در حوزه نوآوری و فناوری، برنامه و فرایند پیوسته‌ای را ترسیم کرده است. رویداد چادرو، اولین تجربه این مجموعه در راستای حرکت در مسیر فناوری و حمایت از ایده‌های نو بوده است و با توجه به درس‌آموخته‌هایی که این شرکت از اولین تجربه خود کسب کرده، در تلاش است که در رویدادهای آینده تجربیات به دست آمده را در راستای بهبود برگزاری رویدادهای آتی به کار بگیرد و اثرگذاری بیشتری را در حوزه فناوری و نوآوری داشته باشد. ما در اولین تجربه برگزاری رویداد نیز موفق شدیم تمام شاخص‌های کیفی عملکردی مدنظر خود را محقق سازیم. باید یادآور شد که اگر حمایت مدیریت ارشد مجموعه و اعتقاد به شکل‌گیری و تحقق نوآوری در حوزه معدن و صنعت نبود، رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو به نتیجه نمی‌رسید اما با وجود فرهنگ سازنده‌ای که در راستای پذیرش طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه ایجاد شده است، خوشبختانه رویداد چادرو به صورت تمام و کمال در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عملیاتی شد و به نتایج خوب و قابل‌توجهی رسید.

در پاسخ به این سوال که برگزاری رویداد چادرو تا چه اندازه با نیازها و هدف‌گذاری‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطابقت داشته است نیز باید گفت که مرکز نوآوری نوچاد هنوز در آغاز راه قرار دارد. این شرکت از ابتدای برگزاری رویداد، محورهای آن را مشخص کرد و این مسئله موجب شد تا طرح‌هایی در راستای نیاز این شرکت ارائه‎ شوند. در مرحله ارزیابی تخصصی و پیش از انتخاب ایده‌های برتر طی جلسه داوری، طرح‌ها برای ارزیابی نهایی توسط کمیته تخصصی ارزیابی، متشکل از ۴۹ نفر از مدیران ارشد و کارشناسان متخصص شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. مدیران و صاحب‌نظران نظرات خود را در خصوص هر طرح و ایده را مطرح کردند و در پایان طرح‌های نهایی برگزیده که به این مرحله رسیده‌اند، در راستای نیاز این شرکت انتخاب شده‌اند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 72212
 
مرجع : فلزات آنلاين