گروه معادن سنگ و مصالح ساختمانی
 
مدیرکل دفتر صنایع معدنی عنوان کرد
کاشی و سرامیک ایران فقط به عراق راه یافته است
 
به گزارش ماین نیوز، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران از نظر ظرفیت اسمی تولید کاشی و سرامیک رتبه چهارم را در جهان دارد اما در حوزه صادرات تنها به کشور عراق متمرکز است که این امر مطلوب نیست.

محمد فاطمیان ، میزان تولید اسمی کاشی و سرامیک را حدود 561 میلیون متر مربع عنوان و اظهار کرد: 150 واحد تولیدی در این بخش وجود دارد که 43 هزار و 167 نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به برنامه هدف گذاری تولید سال امسال گفت: قرار بر این بود که در زمینه کاشی و سرامیک 440 میلیون متر مربع تولید و 130 میلیون متر مربع صادرات صورت گیرد.

به گفته فاطمیان پیش بینی صادرات در شرایط تحریمی 107 میلیون متر مربع و در شرایط غیر تحریمی 117 میلیون متر مربع است و به طور کلی می توان گفت که وضعیت تولید در این حوزه خوب است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیشترین صادرات کاشی و سرامیک به عراق انجام می شود، گفت: سهم 75 درصدی صادرات کاشی و سرامیک به عراق نشان دهنده ضعف تجاری در این بخش است.

فاطمیان راهکار خود را برای حل این مساله، شناسایی نکات قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت ها عنوان و اظهار کرد: کارهای مطالعاتی زیادی در این زمینه انجام شده اما اگر می خواهیم در صادرات کاشی و سرامیک وضعیت بهتری داشته باشیم باید برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سند تدوین صادرات گفت: در این سند به مسائل کیفی و کمی و همچنین برندسازی ها توجه شده است؛ به طوری که گویای وضعیت فعلی با نقاط ضعف و تهدیدهاست.

به گفته وی این سند گویای این است که چگونه می توانیم برای رسیدن به صادرات مطلوب، کاستی ها را برطرف کنیم و به طور کلی برنامه ای را از شرایط فعلی و اوضاع مطلوب به ما ارائه می کند.

فاطمیان یکی دیگر از راهکارهای خود را ارائه سیاست های تشویقی و حمایتی عنوان کرد و گفت: باید راهکارهای اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا بتوانیم استراتژی تهاجمی در این زمینه داشته باشیم.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کشوری که می خواهد مطرح شود باید ببیند که در چه زمینه ای مزیت دارد و در آن قسمت اقتصاد خود را اقتصاد تهاجمی طراحی کند.

وی اظهار کرد: منظور از استراتژی تهاجمی در کالای با مزیت این است که در کالاهای قابل پتانسیل سرمایه گذاری کنیم و در کالایی که مزیت نداریم بحث استراتژی تدافعی را پیش بگیریم.

فاطمیان با بیان اینکه در زمینه کاشی و سرامیک می توانیم استراتژی تهاجمی را بکار بگیریم، گفت: به دلیل اینکه در این حوزه مواد اولیه خوبی داریم و تنها مقدار کمی واردات آن هم در حوزه شفاف و لعاب کاشی صورت می گیرد، می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 20848
 
مرجع : ایسنا