گروه معادن سنگ و مصالح ساختمانی
 
رییس انجمن سنگ های تزئینی:
کسب سهم ۱۰ درصدی از بازار جهانی سنگ تزئینی دست‌یافتنی است
گروه معادن >سنگ و مصالح ساختمانی - رییس انجمن سنگ های تزئینی گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها توان کسب سهم ۱۰ درصدی از تجارت جهانی سنگ تزئینی تا سال ۲۰۳۰ را داراست.
 
به گزارش ماین نیوز، «بهرام شکوری»‌ افزود: اکنون تجارت سنگ‌های تزئینی در جهان سالیانه حدود ۳۰ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۵۴ میلیارد دلار برسد.

وی گفت: چینی‌ها سهم ۵.۳ میلیارد دلاری از بازار جهانی این محصولات دارند و ایران نیز قادر است به همین میزان صادرات داشته باشد، منوط به اینکه بتوانیم به استاندارد جهانی استخراج از ذخایر که حدود ۲ درصد نزدیک شویم.

این مقام صنفی یادآور شد: اکنون متوسط استخراج از ذخایر سنگ تزئینی در کشور نیم درصد است و چنانچه به این نُرم جهانی نزدیک شویم، دستیابی به صادرات پنج میلیارد دلاری و اشتغال‌زایی برای حدود یک میلیون نفر در این حوزه دور از دسترس نیست.

کسب سهم ۱۰ درصدی از بازار جهانی سنگ تزئینی دست‌یافتنی است

وی تاکید کرد:‌ تعریف مگاپروژه‌های فرآوری سنگ تزئینی، تامین ماشین آلات و تجهیزات، فعال‌سازی معادن راکد و تولیدات استاندارد، برای تحقق این مهم مورد نیاز است.

شکوری ادامه‌داد: در این پیوند، ناگزیر از تامین زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز همچون توسعه بنادر و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، برقراری ارتباطات مناسب سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها از جمله مسائلی همچون سهولت صدور روادید برای تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی به‌ویژه با کشورهای دوست و هدف هستیم.

وی به‌طور نمونه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی در سال‌های گذشته اشاره کرد که در برخی موارد نرخ حمل هر کانتینر تا ۲۵ هزار دلار افزایش یافته بود و گفت: در همان زمان، دولت ترکیه به‌منظور حفظ بازارهای خود با تقبل پرداخت اضافه‌هزینه‌ها در این زمینه، به حمایت از تجار و فعالان اقتصادی کشورش پرداخت؛ این در حالی بود که همان زمان شاهد کاهش صادرات کشورمان به همان دلیل بودیم.

شکوری با اشاره به تجربه خوب حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه سنگ «شیامن» چین، افزود: این نمایشگاه در کنار نمایشگاه‌های «ازمیر» ترکیه و «ورونا» ایتالیا، از جمله نمایشگاه‌های بزرگ در این حوزه صنعتی و معدنی است که ماه گذشته برگزار شد.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های ایرانی در این دوره به صورت پراکنده بود، ادامه‌داد: در مقابل اما حضور قدرتمند شرکت‌های خارجی به‌ویژه چینی‌ها و ترکیه را شاهد بودیم که در قالب برپایی پاویون، حضوری قدرتمندانه را رقم زدند.
تاریخ انتشار : جمعه ۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب: 66965
 
مرجع : خبرگزاری ايرنا