نجات سیمانیها در گرو راهسازی است
جایگزینی سیمان به جای قیر
گروه صنایع معدنی
>سیمان
- سیمان جایگزین قیر در جادهسازی میشود. جایگزین شدن سیمان در جادهها موضوعی است که در چند ماه گذشته به کرات از سوی مسئولان و متولیان سیاستهای اقتصادی و صنعتی کشور مورد تاکید قرار گرفته به طوری که محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفته راهسازی در کشور باید به صورت بتنی انجام گیرد تا مصرف سیمان جایگزین قیر در آسفالت جادهها شود.
به گزارش ماین نیوز، وی همچنین در این رابطه یکی از دلایل کند بودن پروژههای راهسازی را کمبود قیر دانسته و گفته بوده که افزایش ۱۵ درصدی قیمت قیر مشکلات فراوانی را برای پیمانکاران این بخش فراهم آورده بنابراین درحالی که در کشور با مازاد تولید سیمان مواجه هستیم باید سیمان را جایگزین قیر در احداث جادهها کنیم. البته موضوع سیمانی شدن جادهها به همینجا ختم نشده و به نظر میرسد دولت در این زمینه عزم جدی دارد چراکه در چند روز گذشته نیز وزارت راه و شهرسازی نیز از بتنی شدن ۱۰ درصدی جادهها تا سال آینده و جانشینی کامل سیمان به جای قیر در راهسازی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده است.
در واقع آنچه مسلم است ایران بهعنوان سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان محسوب شده و این امر میتواند بهعنوان یکی از مزیتهای اقتصادی مورد توجه قرارگیرد. این درحالی است که به دلیل حاکم شدن شرایط رکودی و تحریمی نه تنها مصرف سیمان در داخل کشور کاهش یافته بلکه بازارهای صادراتی این محصول نیز تحتشعاع قرار گرفته است، به طوریکه هماکنون سیمانیها با مازاد تولید مواجه هستند. بنابراین درحالی که استفاده از قیر در جادهسازی به مراتب هزینههای بالاتری را نسبت به مصرف سیمان به کشور تحمیل میکند و همچنین این محصولات به مراتب از بازار صادراتی بهتری نسبت به سیمان برخوردارند. بنابراین جایگزین شدن سیمان در جادهسازی به جای قیر بهطور قطع ضمن خروج صنایع سیمانی از رکود حاکم افزایش درآمدهای ارزی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.
نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن سیمان در رابطه با اجرای این طرح و جایگزینی سیمان به جای قیر میگوید: استفاده از سیمان در ساخت جادهها قدمتی ۵۰ ساله در دنیا داشته و هماکنون در بسیاری از کشورها شاهد استفاده از این محصول در صنعت عمران و راهسازی هستیم. با این وجود با توجه به اینکه در ایران ظرفیت بالایی برای تولید این محصول وجود دارد و میتوان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد اما توجه لازم و کافی به آن نشده و بسیاری از محصولات سیمانی بدون استفاده باقی ماندهاند. یکی از اقداماتی که هماکنون انجمن سیمان بر روی آن تمرکز
کرده این است که با همکاری با وزارت راه و ترابری راه را برای توسعه و استفاده از سیمان در امور ساخت جاده هموار کند.
نادر غفاری همچنین به مزیتهای استفاده از سیمان اشاره کرد و گفت: استفاده از سیمان در صنعت راه و ساختمان احتیاج به فرهنگسازی و آموزش داشته تا بتوان آن را به مرحله اجرا در آورد و در این راستا فعالیتهایی از سوی انجمن سیمان آغاز شده است. استفاده از سیمان مزایای بسیاری داشته که از جمله مهمترین آنها میتوان به میزان مقاومت بالای این محصول اشاره کرد چراکه عمر جادههای بتنی حداقل دو برابر جادههایی است که با قیر ساخته شدهاند به گونهایکه عمر آنها به ۵۰ سال رسیده اما جادههای فعلی که از قیر ساخته شده تنها ۱۵ تا ۲۰ سال عمر میکنند و در صورت قرار گرفتن در شرایطهای مختلف جوی شاهد از بین رفتن و ترک خوردن آنها خواهیم بود. از دیگر مزیتهای اجرای این طرح این است که میتواند شرایط را برای صادرات قیر فراهم کرده و ارزشافزوده فراوانی را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.
معاون انجمن فنی و تولید سیمان افزود: هماکنون در ساخت برخی از بزرگراهها و تونلهای کشور سیمانهای فرآوری شده یا همان بتن مورد استفاده قرار میگیرد اما هنوز شکل عمومی به خود نگرفته و انجمن سیمان قصد دارد که با همکاری وزارت راه و ترابری و معاونت برنامهریزی ریاستجمهوری زمینه را برای توسعه این امر فراهم کند.
وی ادامه داد: در واقع انجمن سیمان امید دارد تا با اطلاع رسانی و ارائه گزارشات جامع از چگونگی و نتایج جایگزینی سیمان در جادهها بتواند زمینه سیمانی شدن ۱۰ تا ۱۵درصدی جادهها را در سال آینده فراهم کند.
وی به استفاده از سیمان در صنعت ساختوساز و اهمیت آن در منافع ملی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هماکنون در کشور با فراوانی سیمان روبهرو هستیم میتوان با تغییر رویکرد در صنعت ساختوساز و همچنین جایگزین کردن بتن به جای محصولات فولادی علاوه بر اینکه موجبات خارج شدن از رکود حاکم بر صنعت سیمان را فراهم میکند از ورود محصولات فولادی به کشور نیز جلوگیری کرد. در واقع یکی از نکاتی که در این خصوص وجود دارد عمر طولانی بتن نسبت به فولاد بوده و همین امر باعث افزایش استحکام ساختمانها خواهد شد. در واقع یکی از مسائلی که باعث شده تا پیمانکاران تمایل بیشتری برای استفاده از فولاد در ساختوساز داشته باشند از پیش ساخته بودن این محصول است که انجام کار را برای آنها آسانتر خواهد کرد.
اجرای آزمایشی طرح در روستاهای کشوریکی از کارشناسان متخصص در صنعت سیمانسازی نیز درخصوص مزیتهای استفاده از سیمان به جای قیر در راهسازی میگوید: در سالهای گذشته استفاده از سیمان در برخی از جادههای روستایی انجام شد و نتیجه مثبتی را درپی داشت که اجرای این طرح به صورت هلدینگ توسط چند شرکت بزرگ تولیدکننده سیمان انجام گرفت. اما نکته حائز اهمیتی که در این خصوص وجود دارد این است که اجرای این طرح به صورت قطعی نیازمند برنامهریزی و محاسبات دقیق بوده تا بتوان زمینه را برای ساخت روکشهای جادهای فراهم کرد.
محسن صالحی با بیان اینکه هماکنون ایران به عنوان سومین تولیدکننده سیمان در دنیا شناخته شده اما وضعیت نامناسبی در بازار سیمان حاکم است افزود: سیمان ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قابلیت رقابت با برخی کشورهای بزرگ تولیدکننده همچون آمریکا را دارد. اما هماکنون به دلیل نبود تقاضا در کشور سبب شد تا وضعیت نامناسبی بر بازار سیمان حاکم شود. به این ترتیب که فعالان این عرصه برای ادامه فعالیت خود با دادن تخفیفهای قابل توجه به خریداران باعث شدند تا قیمت فروش آن کمتر از قیمت تمام شده تولید این محصول شود. بهعنوان مثال در برخی از شهرها میزان تقاضا بهگونهای کاهش یافته که برای فروش سیمان آن را به استانهایی که خود تولیدکننده سیمان هستند وارد کرده و همین امر مشکلات فراوانی را برای فعالان این حوزه به وجود آورده است. از این رو اجرای این طرح سبب خواهد شد تا میزان عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 15937