گروه صنایع معدنی سیمان
 
سد گرانی حمل‌ونقل در مقابل صادرات سیمان
گروه صنایع معدنی >سیمان - حدود چند روز قبل بود که برخی از کارشناسان و فعالان حوزه سیمان از افزایش نرخ حمل‌ونقل به‌عنوان عامل اصلی کاهش تنوع بازار صادراتی محصولات سیمانی یاد می‌کردند. موضوعی که به عقیده این گروه در نتیجه نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و همچنین گرانی لحظه‌ای کرایه حمل‌ونقل ایجاد شده و موجبات افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت رقابت‌پذیری محصولات سیمانی را فراهم کرده است. درواقع حمل‌ونقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم و اساسی در این صنعت به‌شمار می‌آید و هم‌اکنون نبود سیستم جامع برای به وجود آوردن ثبات در قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش آن، موجب کاهش ارزش افزوده حاصل از صادرات سیمان شده است.
 
به گزارش ماین نیوز، در این رابطه دبیر انجمن سیمان در خصوص وضعیت صادرات سیمان می‌گوید: در دو سال گذشته سیمان بیشترین میزان صادرات مواد معدنی را به خود اختصاص داده است، اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد حجم بالای این محصول تولیدی است که در مقایسه با دیگر محصولات معدنی از ارزش ریالی پایین‌تری برخوردار بوده و همین امر سبب شده تا میزان ارزش‌افزوده آن نسبت به دیگر محصولات معدنی کمتر باشد. به‌عنوان مثال با یک تریلر که حجم ۲۴ تن فولاد در آن جای می‌گیرد به همین اندازه می‌توان سیمان را جابه‌جا کرد اما ارزشی که فلز فولاد داشته و ارزش افزوده‌ای که از صادرات آن حاصل می‌شود چندین برابر سیمان است. همچنین از آنجایی که میزان تولید سیمان در چند سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته با این وجود به دلیل رکود در بخش ساخت‌وساز کشور شاهد کاهش تقاضا از سوی بازار داخلی هستیم و به همین دلیل تولیدکنندگان برای بقای حیات خود به صادر کردن محصولات روی آوردند به گونه‌ای که در ۶ ماه نخست امسال میزان صادرات به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کلینکر رسیده است.

عبدالرضا شیخان در ادامه با بیان اینکه میزان هزینه‌های حمل‌ونقل روندی افزایشی دارند، افزود: متغیر بودن هزینه‌های حمل‌ونقل مواد معدنی و افزایش آنها سبب شده تا میزان صادرات محصولات سیمانی تنها به کشورهایی که مرز مشترک با ایران دارند محدود شود و این درحالی است که صادرکنندگان به فکر ورود به بازارهای مصرفی دیگر همچون کشورهای CIS و افریقا باشند اما برای رسیدن به این امر لازم است قیمت تمام شده محصول را کاهش داد تا زمینه افزایش ارزش‌افزوده و همچنین ورود به بازارهای رقابتی را بتوان فراهم کرد. در واقع هم‌اکنون برخی از تولیدکنندگان برای اینکه بازارهای صادراتی را از دست ندهند قیمت محصولات خود را کاهش داده تا بتوانند با تامین هزینه‌های حمل‌ونقل زمینه صادرات را فراهم کنند.

وی به راهکارهایی که می‌تواند باعث وسعت پیداکردن بازار صادراتی این محصول شود، اشاره کرد و گفت: در واقع می‌توان با تشکیل یک ناوگان حمل‌ونقل برای صنایع سیمانی راه را برای صادرات سیمان به دیگر کشورها فراهم کرد به این ترتیب که سهام این ناوگان به شرکت‌هایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند واگذار شده و از این طریق به خرید وسائط نقلیه برای حمل سیمان اقدام کرده و ضربه کمتری به ناوگان حمل‌ونقل کشور وارد شود.

خود مالکی وسایل حمل‌ونقل

نایب رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی در خصوص وضعیت ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌گوید: مسائل و مشکلاتی که در سیستم حمل‌ونقل کشور وجود دارد موضوع جدیدی نبوده که در یک مقطع زمانی خاص اتفاق افتاده و از آن گذر کرده باشیم.

وی افزود: تا زمانی که کمبود وسائط نقلیه در ناوگان وجود داشته باشد شاهد تاثیرات آن روی معاملات کالا خواهیم بود. در واقع حمل‌ونقل و هزینه‌های ناشی از آن نقش بسزایی روی کالاهای صادراتی داشته، چراکه جزو هزینه‌های اصلی در این بخش بوده و روی قیمت تمام شده محصول تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

فاطمه مقیمی همچنین با بیان اینکه امکان تعیین نرخ‌نامه معین برای هزینه‌های حمل‌ونقل وجود ندارد، گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش ناوگان حمل‌ونقل وجود دارد ثابت نبودن نرخ تعرفه‌های تعریف شده است به گونه‌ای که امکان نگه داشتن قیمت ثابت یا متعادل که تغییرات آن قابل محاسبه باشد، وجود ندارد. به عنوان مثال زمانی که نرخ روزانه‌ای برای حمل کالا به افراد اعلام می‌شود امکان ثابت ماندن آن برای ۵۰ روز آینده وجود نخواهد داشت چراکه عوامل متعددی در این راستا موثر هستند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به محدود بودن تعداد ناوگان حمل‌ونقل اشاره کرد. همچنین شرکت‌هایی که مالکیت وسایل حمل‌ونقل را به صورت کلی داشته باشند، وجود نداشته و همین امر سبب شده تا ناوگان به صورت خود مالکی درآید و تعیین نرخ جابه‌جایی کالا به خصوص در حمل‌ونقل‌های برون مرزی توسط مالکان خودروها که همان رانندگان هستند، تعیین می‌شود. از سوی دیگر مهم‌ترین دلیل تغییر در نرخ‌های حمل‌ونقل میزان عرضه و تقاضا در بازار است. حال با توجه به این موارد ذکر شده سبب شده تا نرخ قیمت‌گذاری کالاها از دست بنگاه‌ها و شرکت‌ها خارج شده و همین امر سبب شده تا نتوان قیمت ثابتی را به صادرکنندگان محصولات مختلف در تمامی صنایع ارائه کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون صنایع مختلف در کشور به سمت تولید و پیشرفت قدم بر می‌دارند، افزود: برای رسیدن به توسعه و پیشرفت لازم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز تهیه شود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ناوگان حمل‌ونقل اشاره کرد

تعیین نرخ حمل‌ونقل توسط صاحبان کامیون‌ها

وی با بیان اینکه تعیین نرخ ثابت برای حمل‌ونقل خارج از توان جامعه حمل‌ونقلی است، افزود: هم‌اکنون به روز رسانی و نو کردن ناوگان خارج از توان شرکت‌های حمل‌ونقل است و این در حالی است که تحریم‌ها تنوع ورود ماشین‌آلات را به کشور محدودکرده و شرکت‌های داخلی نیز توان پر کردن خلأ موجود را ندارند. از این رو می‌توان با وارد کردن ماشین‌های سنگین به ناوگان حمل نقل نسبت به نوسازی و بازسازی آن اقدام کرد و این امر تنها با تلاش سیاستگذاران و مسئولان متولی بخش امکانپذیر خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی در ادامه گفت: در بند ۱۶۳ قانون برنامه پنجم مجوز ورود کامیون‌هایی با عمر ۳ سال به کشور صادر شد اما آیین‌نامه مربوطه با تاخیر بسیار زیاد و در زمانی آماده شد که مقطع ورود آنها بسیار کوتاه بوده و با هم زمان شدن با بحث تحریم‌های بین‌المللی امکان سرمایه‌گذاری در بخش بین‌المللی در ناوگان را از بین برد.

وی با بیان اینکه می‌توان با ایجاد انگیزه زمینه خرید وسائط نقلیه را فراهم کرد، افزود: قیمت بالای ماشین‌آلات سنگین عظم ملی را می‌طلبد از این رو می‌توان با دادن یارانه به متصدی‌های واقعی در این بخش زمینه را برای خرید ماشین‌آلات فراهم کرده و به این طریق از حالت خود مالکی خارج شده و ضمن توانمندی ناوگان حمل‌ونقل زمیبنه ثبات قیمتی را در سایر صنایع فراهم آورد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 15865
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت