گروه معادن سنگ آهن
 
مدیرعامل راه آهن خبر داد:
تثبیت نیمی از نرخ حمل ریلی سنگ‌آهن تا ۴ سال آینده
گروه معادن >سنگ آهن - مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ثابت ماندن نرخ حمل ریلی سنگ آهن در بخش حق دسترسی به شبکه طی چهار سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، محسن پورسیدآقایی در نخستین همایش سالانه انجمن سنگ آهن توضیح داد: دولت یازدهم تصمیم گرفته با اولویت بسیار بالایی نسبت به توسعه حمل و نقل ریلی کشور اقدام کند؛ به طوری که ظرف چهار سال آینده راه آهن کشور باید دو برابر حمل بار کند. راه آهن کشور هم اکنون 33 میلیون تن حمل بار می کند که براساس سناریوی حداقلی باید به 70 میلیون تن حمل بار برسد.

وی افزود: براساس سناریوی دیگر که در دولت هم مطرح است، راه آهن ظرف چهار سال آینده باید ظرفیت حمل بار خود را به 120 میلیون تن افزایش دهد. این فقط شعار نیست. امیدواریم قراردادهای مربوطه به منظور این افزایش ظرفیت ظرف هفته آینده با شرکت نفت امضا شود. همانطور که می دانید حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل جاده ای مصرف سوخت دارد و قرار است براساس توافق با شرکت ملی نفت از محل صرفه جویی حمل ونقل ریلی درآمد حاصله صرف افزایش ظرفیت حمل بار توسط سیستم ریلی در کشور شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش حمل بار ریلی سنگ آهن از بیشترین اولویت برخوردار است، گفت: در هیچ کجای دنیا سنگ آهن را از طریق جاده حمل نمی کنند الا ایران! ریل باید جایگزین جاده در حمل سنگ آهن شود. طبق آمار از حدود 24 میلیون تن سنگ آهنی که سال قبل به منظور صادرات وارد بندرعباس شد فقط حدود 4 میلیون تن با راه آهن حمل شده بود و 19 تا از طریق جاده حمل شده بود. باید حمل تمام این مقدار سنگ آهن توسط راه آهن انجام شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه برخی از شرکتهای معدنی تصمیم به ایجاد شرکتهای حمل متعلق به خود گرفته اند که شرکت راه آهن نیز از این کار استقبال می کند، گفت: به عنوان مثال شرکت سنگ آهن گل گهر تصمیم گرفته شرکت حمل و نقلی متعلق به خود را احداث کند و خودش واگن باری خریداری کند که ما از این کار استقبال می کنیم. گل گهر قرار است از واگن پارس واگنهای موردنیاز خود را بخرد. در این بین شرکت راه آهن 14 درصد از بهره بانکی که گل گهر با آن واگن خریداری می کند را متعهد می شود که پرداخت کند. ما حاضریم در زمینه کشیدن خطوط فرعی و مناطقی که خط فرعی ندارند به انواع مختلف با بخش خصوصی شریک شویم.

پورسیدآقایی افزود: سنگ آهن در اولویت اول حمل ریلی قرار دارد و محصولات فولادی در اولویت دوم قرار دارند.

وی خبر داد: در نرخ حمل و نقل ریلی توسط راه آهن 50 درصد نرخ مربوط به استقاده از شبکه و حق دسترسی به شبکه و 50 درصد دیگر نیز مربوط به حق لکوموتیو و واگن است. ما تصمیم گرفتیم با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمتها نرخ 50 درصدی مربوط به راه آهن یعنی حق دسترسی به شبکه ظرف چهار سال آینده ثابت بماند. در مجموع افزایش نرخ حمل ریلی نسبت به نرخ حمل جاده ای بسیار کمتر و کندتر خواهد بود. در واقع حتی در صورت افزایش 50 درصد مربوط به بخش خصوصی در نرخ حمل ریلی، ما نصف سایر بخشهای حمل ونقل افزایش قیمت خواهیم داشت. ضمن اینکه آمادگی ارائه تخفیفات مختلف را در زمینه حمل بار داریم.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۱۴
کد مطلب: 7312