رقابت محصولات معدنی در سایه شوکهای ناگهانی
ماين نيوز: ایران با داشتن ذخایر معدنی قابل توجه و در اختیار داشتن دانش، فناوری و کارشناسان خبره آن طور که باید حضور پر رنگی در بازارهای جهانی نداشته است.
به نوعی محصولات معدنی در رقابت جهانی با سایر کشورها با ضعفهایی همراه است. رفع برخی از این ضعفها بر دوش دولت و برخی دیگر بر دوش بخش خصوصی است. در واقع همکاری این دو بخش با یکدیگر میتواند بر موفقیت محصولات معدنی در بازارهای جهانی اثرگذار باشد. به طور مثال برای رونق صادرات محصولات معدنی نیازمند ایجاد بسترهای لازم هستیم که این بستر باید از سوی دولت ایجاد شود تا صادرکننده با خیالی آسوده کار خود را انجام داده و موفق باشد. متاسفانه ایجاد برخی شوکها میتواند آسیب بسیاری به صادرات محصولات معدنی وارد کرده و بازار را خراب کند. دولت میتواند با کاهش شوکهای ناگهانی از صادرات حمایت کند. در استرالیا دولت برای رونق صادرات با کاهش قیمت جهانی سنگآهن حقوق دولتی معادن کوچک را کاهش داد، با چنین اقدامی در پی حمایت از تولیدکننده و صادرکننده به حفظ بازار کمک خواهد کرد. البته در این میان وجود برخی فاکتورها از جمله فناوری در فرآوری محصولات معدنی مزیتی در رقابت محسوب میشود اما نباید فراموش کرد که با برنامههای کوتاهمدت، ورود به بازارهای بینالمللی و رقابت با سایر تولیدکنندگان محصولات معدنی میسر نخواهد شد. برای موفقیت در این بخش حداقل به برنامه میان مدتنیاز است. در واقع صادرکننده برای جذب بازار باید زمانی ۵ساله صرف کند تا بتواند مشتری موردنظر خود را پیدا کرده و با دیگر محصولات به رقابت بپردازد. متاسفانه در این فاصله ۵ساله ثبات نداشتن برخی قوانین منجر به از دست رفتن بازار یا حتی کاهش سرمایهگذاری خواهد شد. در نهایت برای رونق صادرات محصولات معدنی و رقابت موفق تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی دولت در گام نخست باید نگاهی حمایتی داشته و در تصمیمگیریها از تشکلهای تخصصی معدن نیز نظرخواهی کند.
* محمدجعفر صادقی پناه
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب: 22905