گروه صنایع معدنی آلومینیوم
 
آیا صنایع خودروسازی جهان با کمبود آلومینیوم مواجه می شود؟
گروه صنایع معدنی >آلومینیوم - صنایع خودروسازی جهان، به منظور کاهش وزن خودرو و ارتقای بهره وری سوخت، به استفاده از آلومینیوم روی آورده اند.
به گزارش ماين نيوز به نقل از رویترز، با توجه به افزایش فزاینده تقاضای شرکت های سازنده خودرو برای آلومینیوم به دلیل ارتقای کارایی سوخت و اینکه تولیدکنندگان آلومینیوم در حال پیش فروش ظرفیت تولید خود برای صنایع خودروسازی هستند، این سئوال را بوجود می آورد که آیا خودروسازان در آینده گرفتار کمبود آلومینیوم خواهد شد یا خیر؟

انتظار می رود با توجه به رشد وسایط نقلیه مانند نسل جدید اف - ۱۵۰ وانت شرکت فورد موتور، تقاضای بازار ورق آلومینیوم در آمریکا امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۲ پنج برابر شود.

این مدل وانت که آلومینیوم بیشتری در آن مورد استفاده قرار گرفته امروز (دوشنبه) در نمایشگاه خودرو دترویت به نمایش گذاشته می شود.

تحلیلگران انتظار دارند، تقاضای آلومینیوم به صعود خود ادامه دهد زیرا خودروسازان، به منظور بالا بردن کارایی سوخت خودرو ، کاهش وزن وسیله نقلیه را مدنظر قرار داده اند.

فیل مارتنز مسوول ارشد شرکت تولید آلومینیوم نولیس آمریکا تلفنی به رویترز گفت: چیزی که ثابت شده، درست است این است که هر پیش بینی افزایش مصرف آلومینیوم در صنایع خودروسازی، در واقعیت با چیزی بیش از آن روبرو می شود.

براساس اعلام لوید او.کارول، تحلیلگر مستقل صنعت آلومینیوم آمریکا، تقاضای بازار ورق آلومینیوم این کشور که در سال ۲۰۱۲ در سطح کمتر از ۲۰۰ میلیون پوند قرار داشت، انتظار می رود در سال جاری میلادی رکورد یک میلیارد پوند را بشکند و سپس در سال ۲۰۲۰ دو برابر شده و به ۳.۲ میلیارد پوند برسد و در سال ۲۰۲۵ نیز رکورد ۶.۴ میلیارد پوند را بزند.

سایر خودروها از جمله رنجروور شرکت لندرور، آدی ای هشت سدان شرکت فولکس واگن، مرسدس بنز کلاس ای سدان شرکت دایملر، شورولت کوروت اسپورت کار شرکت جنرال موتورز و مدل اس الکتریک سدان شرکت تسلا موتورز نیز از مقدار بسیار زیادی آلومینیوم استفاده می کنند.

تحلیلگران و مقامات صنعت آلومینیوم می گویند، رشد مصرف آلومینیوم در آمریکا از یک تابع نمایی پیروی می کند زیرا ترجیح مصرف کننده برای موتور بزرگتر و وسیله نقلیه بزرگتر، در شرایطی که استفاده اقتصادی از سوخت و استانداردهای قویتر برای کاهش آلودگی نیز مدنظر است، خودروسازان را وادار به کاهش بیشتر وزن خودرو در طراحی ها در مقایسه با وزن آن در استفاده صرف از فولاد می کند.

دیک اسکولتز مدیرعامل بخش فعالیتهای اتوماتیک شرکت تحقیقاتی داکر ورلدواید گفت: اگر واقعا می خواهید وزن خودرو کاهش یابد، در حقیقت باید به جای فولاد از فلز سبک تری استفاده کنید تا وزن خودرو ۷۰۰ پوند کاهش یابد.

براساس استانداردهای دولت آمریکا، خودروسازان باید تا سال ۲۰۲۵، متوسط بهره وری سوخت خودرو را به ۵۴.۵ مایل در هر گالن افزایش دهند که از استاندارد ۳۵.۵ مایل در هر گالن سال ۲۰۱۶ بیشتر است.

مقامات صنعت آلومینیوم و تحلیلگران می گویند، سوال اساسی این است که آیا صنایع آلومینیوم می تواند همگام با افزایش تقاضا حرکت کنند؟ اگر نه، برخی شرکت های خودروسازی با توجه به عرضه ناکافی آلومینیوم برای نسل جدید خودروها و وانت های خود در کوتاه مدت گرفتار می شوند.

مدیران عامل شرکت های تولید آلومینیوم می گویند، آنها به دو تا سه سال زمان نیاز دارند تا پوشش تقاضا را بررسی کنند، زمانی که به آنها این فرصت را بدهد که کارخانه های موجود را توسعه بدهند و یا کارخانه های جدید بسازند.

تحلیلگرن معتقدند، اگر خودروسازان به طور موثر به این نیاز پاسخ ندهند، کمبود می تواند تشدید شود.

در حالی که تولیدکنندگان آلومینیوم تمام ظرفیت اضافه شده خود را قبلا به طور مجازی فروخته اند، مشتریان همچنان مصرانه آلومینیوم بیشتری می خواهند.

او.کارول می گوید ظرفیت محدوده ˈتو بساز، مشتری می آیدˈ برای شرکتهای تولید آلومینیوم پر شده و آنها دیگر نمی توانند ظرفیت موجود تولید خود را اضافه کنند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 2283
 
مرجع : خبرگزاری ايرنا