گروه صنایع معدنی
>سیمان
- معاون اول رییس جمهوری در نخستین روز هفته از نخستین باند پروازی بتنی کشور رسما بهره برداری کرد. باندی که جدای از افزایش توان فرودگاه تبریز در پذیرش هواپیماهای غول پیکر میتواند کلید آغاز طرحی باشد که نتیجه آن جایگزینی سیمان به جای قیر است.
به گزارش ماین نیوز، پس از افزایش قیمت حامل های سوخت که به دنبال آن افزایش قیمت مواد پتروشیمی در بازار شکل گرفت عملا هزینه خرید و استفاده از قیر در جاده های ایران نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرد و و به گفته بعضی از مقامات وزارت راه و شهرسازی به پنج برابر قیمت گذشته خود رسید.
وضعیت اقتصادی خاص کشور باعث شد دولت نیز نتواند از امتیازهای موجود برای استفاده از قیر ارزانتر بهره ببرد و عملا به جز معاونت راه روستایی که به دلیل قرار گرفتن در مناطق محروم از قیر سهمیهای استفاده کرد دیگر بخشهای دولتی مجبور به خرید قیر در بازار آزاد شدند.
این افزایش هزینه که از یک سو تکمیل و آغاز به کار پروژه های جدید را با دشواری روبرو کرد و از سوی دیگر هزینه حفظ و نگهداری جادههای ساخته شده را افزایش داد باعث شد دولت به سنجش و بررسی روشهای جدید برای استفاده از مصالح ارزان تر در جادههای ایران بپردازد.
یکی از اصلی ترین جایگزینهای مطرح شده در طول سالهای گذشته استفاده از سیمان و روشهای بتنی و بتن غلتکی در جادههای ایران بود.
تولید بالای سیمان در ایران و البته آلایندگی بسیار بالای این صنعت نسبت به بخشهای دیگر از یک سو و افزایش قابل توجه تولیدات داخلی سیمان از سوی دیگر باعث شده راهبرد جایگزین کردن سیمان به جای قیر به عنوان روشی به صرفه در سالهای گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار بگیرد.
البته به کارگیری روشهای جدید در این حوزه نیاز به ماشین آلات و فناوری های جدید دارد که با توجه به عدم استفاده از آن ها در سال های گذشته نیاز به تامین تجهیزات لازم برای گسترش استفاده از روش های بتنی در جادهها وجود دارد.
به هر حال می توان ورود هواپیمای معاون اول رییس جمهور در باند بتنی فرودگاه تبریز را به عنوان آغاز طرحی دانست که در آینده به گسترش استفاده از روش های جدید در حوزه راهسازی و جایگزین کردن بتن و سیمان به جای آسفالت و قیر منجر خواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 21120