گروه معادن سنگ آهن
 
غول واله تهدیدی برای صادرات سنگ‌آهن ایران
گروه معادن >سنگ آهن - در حالی که بازار سنگ‌آهن با افت شدید مواجه شده و برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان به دلیل کاهش قیمت تصمیم به ترک رقابت گرفته‌اند، برخی شرکت‌های بزرگ معدنی تلاش می‌کنند سهم خود در بازار چین را افزایش دهند.
به گزارش ماين نيوز، در این میان شرکت واله در تلاش است با استفاده از کشتی‌های غول‌پیکر واله‌مکس با ظرفیت ۴۰۰هزار تن سهم خود در صادرات سنگ‌آهن به چین را در سال ۲۰۲۰م به ۳۵درصد برساند. حضور پررنگ استرالیا در کنار برزیل در واردات سنگ‌آهن به چین و استفاده واله از کشتی‌های غول‌پیکر می‌تواند تهدیدی برای صادرکنندگان ایرانی باشد.

نگاهی به شرکت واله برزیل

شرکت معدنی واله برزیل یکی از شرکت‌های بزرگ معدنی در جهان است که از نظر حجم دارایی در رده بالایی قرار دارد. همچنین میزان سوددهی این شرکت آن را صدرنشین شرکت‌های معدنی دنیا کرده است. بررسی بازار سنگ‌آهن نشان می‌دهد، زمانی که قیمت سنگ‌آهن به دلیل بالا بودن مصرف چین و افزایش دلال‌بازی در هند به شدت افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده بود، با توجه به روند صعودی قیمت سنگ‌آهن و افزایش ظرفیت تولید شرکت واله، سوددهی این شرکت در سال ۲۰۱۱م افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اما با این وجود، به علت آنکه با وجود شرایط بحرانی اقتصاد اروپا، بهای سنگ‌آهن کاهش نیافت، شرکت واله به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان، به منظور حمایت از تولیدات شرکت، با وجود ارائه نکردن برآورد کاملی از الگوی قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۲م، اعلام کرد که تولید گندله سنگ‌آهن خود را در دو کارخانه متوقف می‌کند. این شرکت برزیلی پیش از این بنابر مصلحتی، تولید نیکل خود را نیز در کارخانه کانادا متوقف کرده بود. یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت معدنی این شرکت همچنین در حوزه مس است. واله برزیل به تولید مس کنسانتره در ایالت شمالی پارا در برزیل، مس‌اند و کاتد و کنسانتره مس به‌عنوان محصولاتی فرعی در عملیات نیکل خود در کانادا مشغول است. واله در تلاش است تا سهم خود در بازار سنگ‌آهن را افزایش دهد. البته سود این شرکت در حوزه سنگ‌آهن به دلیل ریزش قیمت‌های جهانی و اشباع شدن بازار عرضه و تقاضا با کاهش مواجه شد. اما با این وجود این شرکت با در اختیار داشتن کشتی‌های عظیم «واله‌مکس» می‌تواند نقش پررنگ‌تری را در بازار سنگ‌آهن ایفا کند.

روجیرو نوگوییرا، مدیر سرمایه‌گذاری واله اظهار کرده است: هدف ما افزایش تعداد بنادری است که این کشتی‌ها در آنها قابلیت پهلوگیری داشته باشند. اما صاحبان کشتی در چین مخالف حضور کشتی‌های بزرگ ۴۰۰ هزار تنی با نام واله‌مکس هستند. به اعتقاد آنها حضور این کشتی‌ها حمل‌ونقل در بخش دریایی را سخت خواهد کرد.

استرالیا و برزیل بازار چین را از آن خود می‌کنند

برخی فعالان حوزه سنگ‌آهن، حضور کشتی‌های واله‌مکس در بنادر چین را تهدید برای صادرات ایران به چین می‌دانند. افزایش پهلوگیری کشتی‌های واله‌مکس ۴۰۰هزار تنی می‌تواند کاهش مضاعف قیمت سنگ‌آهن را به‌دنبال داشته باشد و همین موضوع رقابت صادرکنندگان ایرانی در بازار چین را سخت‌تر از گذشته خواهد کرد.

مدير امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره تاثیر حضور کشتی‌های غول‌پیکر واله بر صادرات سنگ‌آهن ایران گفت: در ماه مارس ۲۰۱۴ یک فروند کشتی واله‌مکس جهت پهلوگیری در بندر دالیان با مشکل مواجه شد. در نهایت این شرکت مجبور به تخلیه بار این کشتی در کشتی‌های هندی مکس ۵۰هزار تنی در دریا شد تا بتواند در بنادر ژاپن و کره‌جنوبی پهلو بگیرد. این موضوع خسارت سنگینی به شرکت واله وارد کرد. اما امروز بندر دالیان چین به عنوان، بزرگترین ترمینال واردات و صادرات خودرو و بزرگترین بندر برای تخلیه نفت‌کش‌ها میزبان پهلوگیری کشتی‌های ۴۰۰هزار تنی سنگ‌آهن واله‌مکس است.

به گفته وي براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بنادر دالیان وکینگدائو، بنادر نینگبو، لیان یونگانگ و شانگ‌های می‌توانند میزبان کشتی‌های غول‌پیکر واله باشند.

مدير امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران تصریح کرد: در گذشته استرالیا و برزیل برای حمل سنگ‌آهن به چین از کشتی‌های «کیپ‌سایز» ۱۷۰هزار تنی استفاده می‌کردند. اما نکته مهم این است که مسافت جابه‌جایی سنگ‌آهن از برزیل به چین ۴۵روزه و از استرالیا به چین ۱۵ روزه بود. در نتیجه برزیل تنها ۴بار فرصت ورود به بازارهای چین را در اختیار داشت که این فرصت برای استرالیا به ۱۲بار در سال می‌رسید، به همین دلیل برزیل برای موفقیت در این رقابت تصمیم به سفارش ساخت کشتی‌های واله‌مکس۴۰۰هزار تنی گرفت.

جعفري ادامه داد: واله‌مکس ۴۰۰هزار تنی ۲/۳برابر کشتی‌های کیپ‌سایز است. افزایش ظرفیت حمل بار با کشتی‌های واله‌مکس منجر به برابری هزینه حمل استرالیا و برزیل شد، اما همچنان هزینه تحویل سنگ‌آهن برزیل در چین ۵۴ دلار و هزینه تحویل استرالیا ۳۹تا ۴۳دلار است. در نتیجه سهم استرالیا در بازار چین بیش از برزیل است.

شرکت برزیلی واله در نظر دارد با استفاده از کشتی‌های غول‌پیکر واله‌مکس ۴۰۰هزار تنی سهم خود در بازار چین را افزایش دهد. جعفری‌طهرانی درباره این موضوع نیز تصریح کرد: واله برنامه دارد در ۵ سال آینده ظرفیت صادرات سنگ‌آهن خود را دوبرابر کند و سهم ۱۸/۳ درصدی خود در مقابل ۵۸/۸درصدی استرالیا در سال ۲۰۱۴م را به حداقل ۳۵ درصد افزایش دهد. در صورت اجرای چنین برنامه‌ای از سوی برزیل، استرالیا نیز این امکان را در اختیار دارد که صادرات خود را به ۶۵درصد برساند و در نهایت بازار سنگ‌آهن چین در سال ۲۰۲۰م دو بازیگر اصلی به نام برزیل و استرالیا خواهد داشت.

خطر در کمین صادرکنندگان ایرانی

وی در ادامه با بیان اینکه ورود کشتی‌های واله‌مکس ۴۰۰هزار تنی خطری برای صادرات سنگ‌آهن ایران محسوب می‌شود، افزود: استرالیا با افزایش صادرات خود به چین توانست سهم ۲/۵درصدی ایران از بازار چین در سال ۲۰۱۳م را به ۲/۳درصد در ۲۰۱۴م برساند. در صورتی که در ۵ سال آینده ۳۵درصد از بازار چین در دست برزیل و ۶۵درصد در دست استرالیا باشد، صادرات سنگ‌آهن ایران به چین در ۲۰۲۰م به صفر خواهد رسید، پس بهتر است از امروز برنامه‌ریزی‌های لازم برای آینده را در دستور کار قرار دهیم.

کاهش هزینه‌های حمل در جهان

کشورهای صادرکننده سنگ‌آهن به چین تلاش می‌کنند با کاهش هزینه‌های حمل سود بیشتری به‌دست آورند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره حضور کشتی‌های ۴۰۰هزار تنی واله در بنادر چین اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی در حال کاهش هزینه‌های تولید و حمل خود هستند تا سهم خود در بازار را افزایش دهند.

سجاد غرقی افزود: امروز بازار سنگ‌آهن در شرایط نامناسبی قرار دارد اما شرکت‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌های خود و حضور بیشتر در بازار در تکاپو هستند، در حالی که فعالان حوزه سنگ‌آهن در ایران روز به روز شاهد افزایش هزینه‌های تولید و حمل هستند.

غول ۴۰۰هزار تنی واله

هر کشتی واله‌مکس بسته به مدل و سال ساخت دارای ظرفیتی بین ۳۸۰ تا ۴۰۰هزار تن است و طول متوسط آنها ۳۶۲متر، عرض آنها ۶۵ متر، ارتفاع آنها ۳۰ متر و آبخور آنها بین ۲۳-۲۲ متر است. به‌منظور مقایسه بهتر باید گفت طول هر کشتی واله‌مکس ۳/۵ برابر و عرض آن معادل زمین فوتبال است. تمامی کشتی‌های واله‌مکس ساخت شرکت صنایع سنگین جیانگسو رانگ شانگ چین یا صنایع سنگین دوو کره‌جنوبی بوده و عمر مفید هر فروند کشتی واله‌مکس به ۳۰ سال می‌رسد.

ارزش هر فروند کشتی واله‌مکس بسته به سال ساخت (از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵م) بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است. هر واله‌مکس ۷ مخزن داشته و تمامی کشتی‌های فوق بدون چرثقیل است. عملیات بارگیری در بنادر برزیل به‌وسیله سیستم نوار نقاله پرسرعت انجام می‌شود. همچنین روی هر کشتی سیستم نوار نقاله پرتابل قرار دارد تا امکان تخلیه بار روی دریا از کشتی مادر به داخل کشتی‌های کوچکتر مهیا شود. بنادر ۶ گانه برزیل که امکان بارگیری کشتی‌های واله‌مکس را دارند عبارتند از بندر توبارائو، ترمینال پونتا دا مادریا، ترمینال ایتاگوآ، ترمینال جزیره گوآیبا، ترمینال ایناسیو باربوزا و ترمینال سانتوز. درحال‌حاضر شرکت واله برزیل تعداد ۳۵ فروند (البته دو فروند از آن در حال ساخت است) از این کشتی‌ها را در اختیار دارد و فقط ۱۴ فروند از آنها برای حمل سنگ‌آهن طی یک قرارداد ۲۵ ساله با شرکت حمل‌ونقل دریایی چین اجازه پهلوگیری به بنادر ۵ گانه فوق را دارد. ولی به‌تدریج با افزایش تعداد بنادر چین در دو سال آینده به ۱۱ عدد، کل ناوگان واله‌مکس وارد مدار خواهند شد تا هزینه حمل بالا را که بابت فاصله ۳ برابری برزیل به چین در مقابل استرالیا می‌باشد، کاهش دهند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 21019
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت