قيافه مطرح كرد:
تعطيلي معادن سنگآهن شمال كشور
گروه معادن
>سنگ آهن
- رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن ایران درباره تاثیر حضور ایران در بازار آهن اسفنجی ترکیه بر معادن سنگآهن شمالی کشور گفت: متاسفانه بخشی از معادن سنگآهن شمال کشور به دلیل وضعیت نامناسب حاکم بر بازار سنگآهن تعطیل شدهاند و برخی دیگر نیز در آستانه تعطیلی هستند. صادرات آهن اسفنجی و بریکت میتواند به عنوان راهکار کلی به وضعیت موجود در معادن سنگآهن کمک کند اما باید در اجرای این موضوع فاکتورهای دیگری نیز در نظر گرفته شود.
به گزارش ماين نيوز، قدير قيافه افزود: یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث صادرات آهن اسفنجی و بریکت به ترکیه، موضوع حملونقل است. قیمت سوخت در کشور ترکیه گران است در نتیجه هزینههای حملونقل افزایش پیدا میکند.
وي تصریح کرد: این موضوع به عنوان راهکار کلی میتواند با تشکیل کنسرسیومهای منطقهای اجرایی شود. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن پیشنهاد داده است کنسرسیومهای منطقهای برای ساخت و راهاندازی کارخانههای فرآوری، کنسانترهسازی و... ایجاد شود. شکلگیری چنین کنسرسیومهایی میتواند به صادرات آهن اسفنجی و بریکت به کشور ترکیه کمک کند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن بیان کرد: باید این موضوع را در نظر داشت که احداث و راهاندازی کارخانههای فرآوری در نزدیکی معادن نیازمند الزامات ویژهای است. به عنوان مثال میزان ذخیره معدن از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. درواقع احداث کارخانه فرآوری برای معدنی با ذخیره ۲۰۰ هزار تن مقرون به صرفه نخواهد بود. از سویی دیگر نباید این توقع را از معدنکاران داشته باشیم که به دنبال فرآوری محصولات نیز باشند. موارد مطرحشده بر ضرورت شکلگیری کنسرسیومها اضافه میکند.
قیافه درباره صادرات محصول به ترکیه، تصریح کرد: برای ورود به بازارهای ترکیه باید نکات مختلفی ازجمله قیمت حمل بار تا این کشور را بررسی کرد. در واقع باید بررسی کرد که قیمت حمل تا بنادر ترکیه چقدر بهصرفه بوده و امکان رقابت را در اختیار صادرکنندگان قرار میدهد. در این زمان است که فروش محصول از طریق کنسرسیومهای فروش توصیه میشود.
در واقع حملونقل و هزینههای آن از نکات مهمی است که باید درباره حضور ایران در بازار ترکیه بررسی شود. برخی از فعالان بخش معدن معتقدند هزینههای حمل و رساندن محصول به ترکیه برای صادرکننده زیاد میشود در نتیجه فروش محصول از طریق کنسرسیوم و با حجم بالا از صرف اقتصادی بیشتری برخوردار است.
قیافه با اشاره به زیرساختهای حمل ریلی بار از ایران به ترکیه بیان کرد: خط آهن ما تنها تا دریاچه وان است و پس از آن قطار ایرانی تغییر کرده و ادامه مسیر با قطار ترکیه انجام میشود. قیمت حمل بار از ایران به ترکیه بالا بوده در نتیجه خط آهن مزیتی برای رقابت نخواهد بود. بدون شک حملونقل دریایی ارزانتر بوده و رقابت را آسانتر میکند. هرچند صادرات محصول به ترکیه به عنوان بازار منطقه برای ایران موقعیت خوبی است اما هزینههای حمل میتواند این مزیت را کاهش دهد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 24503