به گزارش ماين نيوز، استفاده از آلومینیوم در بدنه خودرو وزن نهایی آن را به میزان چشمگیری کاهش میدهد، در نتیجه تصمیم خودروسازان برای استفاده از این فلز میتواند توسعه صنعت آلومینیوم را به دنبال داشته باشد، از سویی دیگر این تصمیم میتواند رقابت میان آلومینیوم و فولاد در خودروسازی را بیش از گذشته افزایش دهد، اما در نهایت با توجه به گران بودن آلومینیوم، پیشبینی میشود در آینده فولاد همچنان جایگاه ویژه خود در صنعت خودروسازی را حفظ کند، اما نباید فراموش کرد که افزایش مصرف آلومینیوم در جهان میتواند فرصتی برای حضور ایران در بازارهای جهانی باشد. البته برای یک حضور موفق باید برنامهریزی دقیق در این صنعت تدوین شود.
جایگزینی آلومینیوم به جای فولاد صنعت آلومینیوم با افزایش حضور خود در صنعت خودروسازی میتواند تهدیدی برای افزایش تولید فولاد در جهان باشد. ازسویی دیگر کاهش مصرف سوخت باعث درخشش هرچه بیشتر آلومینیوم در چشم کارخانههای خودرو ساز شده است. این درحالی است که صنعت فولاد برنامههای افزایش تولید را در دستور کار دارد در نتیجه توسعه صنعت آلومینیوم میتواند حضور فولاد در صنعت خودروسازی را کمرنگ کند.
افزایش گازهای گلخانهای و مصرف سوختهای فسیلی اهمیت استفاده از آلومینیوم در بدنه خودروها را بیش از گذشته افزایش میدهد. کارشناسان جهانی در حوزه آلومینیوم معتقدند که زمان برای تحول در صنعت آلومینیوم فرا رسیده است. صنعت خودروسازی امریکای شمالی به دلیل کاهش مصرف سوخت به ۵۵/۴ مایل در هر گالن به استفاده از آلومینیوم روی آورده است. امریکای شمالی برای تولید خودروهای سبک در امسال (۲۰۱۵م) در نظر دارد، در ترکیب مواد برای ساخت بدنه، درها، صندوق عقب و... از ورقهای آلومینیومی استفاده کند و با اجرای این تصمیم، مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی را از ۱۰۰ میلیون پوند در سال ۲۰۱۲م به ۴میلیارد پوند (۱/۸۱۴ میلیون تن) تا سال ۲۰۲۵م افزایش دهد. به طور کلی پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۵م بدنه ۱۸درصد از وسایل نقلیه تولیدی به طور کامل از آلومینیوم ساخته شود. البته افزایش استفاده از این فلز در صنعت خودروسازی میتواند بحرانی در تولید آلومینیوم ایجاد کند. در واقع شرکتهای بزرگ تولیدکننده آلومینیوم برای پاسخگویی به نیاز بازار در سالهای آینده با افزایش سرمایهگذاری، ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.
رقابت آلومینیوم، فولاد و کامپوزیتهرچند افزایش مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی منجر به رونق در بازار این محصول میشود اما این موضوع میتواند در بازار فولاد نیز مشکلاتی ایجاد کند.
مدیرعامل هلدینگ کانی نوید پارس با اشاره به جایگزین کردن آلومینیوم به جای فولاد در صنعت خودروسازی اظهار کرد: درحالحاضر رقابت تنگاتنگی میان فولاد و آلومینیوم برای جذب بازارهای فروش وجود دارد و آلومینیوم میتواند جایگزین خوبی به جای فولاد در این صنعت باشد. البته این رقابت تنها به آلومینیوم و فولاد ختم نمیشود، بلکه کامپوزیت نیز برای حضور در صنعت خودروسازی تکاپوی فراوانی دارد.
شهریار طاهرپور ادامه داد: با توجه به اینکه استفاده از آلومینیوم در صنعت خودروسازی منجر به سبکتر شدن خودرو و کاهش مصرف سوخت میشود، در چند سال اخیر استفاده از این فلز در خودروسازی با افزایش مواجه بوده و این موضوع میتواند کاهش تقاضا در بازار فولاد را به دنبال داشته باشد، اما صنعت فولاد میتواند با تقویت حضور خود در بخشهای دیگر، این کاهش را جبران کند.
به گفته وی، افزایش تقاضا برای استفاده از آلومینیوم در صنعت خودروسازی میتواند در بازار قیمتی فولاد در آینده نیز تاثیرگذار باشد. این در حالی است که بازار فولاد این روزها در پی کاهش تقاضا با کاهش قیمت مواجه شده و این موضوع مشکلات زیادی را برای برخی از فعالان این صنعت ایجاد کرده است.
این فعال صنعت آلومینیوم درباره استفاده از این فلز در صنعت خودروسازی ایران افزود: آلومینیوم در صنعت خودروسازی کشور نیز استفاده میشود اما نه در بدنه خودرو، بلکه این فلز در ساخت قطعات خودرو بهکار برده میشود. رشد و توسعه صنعت آلومینیوم در جهان موقعیت خوبی برای حضور آلومینیوم ایران در بازارهای جهانی است اما برای موفقیت در این حوزه باید از امروز برنامهریزیهای دقیق انجام شود.
طاهرپور در پاسخ به این سوال که با وجود افزایش استفاده از آلومینیوم در صنعت خودروسازی جهان، آیا آلومینیوم ایران قابلیت رقابت با محصولات تولیدشده در سایر کشورها بهویژه کشورهای حاشیه خلیجفارس را دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت آلومینیوم ایران با کمی توجه دارای مزیتهای خوبی برای رقابت در بازارهای جهانی است اما باید این نکته را در نظر بگیریم که در صنعت خودروسازی آلیاژهای آلومینیومی مطرح هستند و ما برای جذب بازارها باید دانش خود در حوزه تولید آلیاژهای آلومینیومی را افزایش دهیم.
آلومینیوم و افزایش قیمت تمامشدهگران بودن آلومینیوم نسبت به فولاد میتواند رقابت میان این دو فلز در صنعت خودروسازی را به نفع فعالان فولاد تمام کند. در صورت ادامه روند نزولی قیمت سنگآهن در بازارهای جهانی و کاهش حاشیه سود فولاد تولیدشده در کشور چین، این محصول میتواند مانند گذشته حضور پررنگی در صنعت خودرو داشته باشد. دبیر انجمن خودروسازان کشور درباره استفاده از آلومینیوم در صنعت خودرو و تاثیر آن روی قیمت تمامشده خودرو گفت: استفاده از آلومینیوم در بدنه برخی از خودروها همچون لندرور از گذشته مشاهده میشود، اما توسعه این موضوع نیازمند فناوری است. در واقع استفاده از آلومینیوم در صنعت خودروسازی بستگی به طراحی خودرو دارد، در نتیجه خودروهایی که در ساخت بدنه آنها از فولاد استفاده میشد امروز نمیتوانند از آلومینیوم در ساخت بدنه استفاده کنند زیرا فناوری ساخت آنها براساس استفاده از فولاد طراحی شده است.
احمد نعمتبخش اظهار کرد: هرچند استفاده از آلومینیوم منجر به سبک شدن وزن خودرو میشود اما نباید فراموش کرد که قیمت این فلز نسبت به فولاد گرانتر بوده و در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده میشود. در نتیجه همچنان تقاضا برای فولاد در ساخت خودرو وجود خواهد داشت.
به گفته دبیر انجمن خودروسازان کشور، درحالحاضر در ساخت یک خودرو ۱۰۰کیلوگرم آلومینیوم و بین ۵۰۰تا ۷۰۰کیلوگرم فولاد استفاده میشود. این آمار نشان میدهد که همچنان نبض بازار تولید خودرو در دستان فعالان فولادی میتپد و شانس آنها برای تصاحب این بازار بیش از فعالان آلومینیومی است. با توجه به فراوانی ذخایر سنگآهن نسبت به بوکسیت و همچنین برنامه افزایش تولید فولاد شانس پیروزی آلومینیوم در این ماراتن بسیار کم است.