هاشمی در گفتوگو با ماین نیوز:
ایران میتواند مرکز تجارت سیمان منطقه شود
ضرورت برخورد با برگزارکنندگان نمایشگاههای موازی سیمان
گروه صنایع معدنی
>سیمان
- رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن، تکنولوژیهای ساخت و ماشینآلات وابسته تاکید کرد که ایران این قابلیت را دارد که به مرکز تجارت و معاملات صنعت سیمان منطقه تبدیل شود.
زینالعابدین هاشمی در گفتوگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه اعتقاد داریم صنعت سیمان ایران با پتانسیل کنونی باید بتواند دستکم 20 درصد از محصولات تولیدی خود را صادر کند، افزود: نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن باید به محلی برای حضور هیاتهای تجاری و همچنین شرکتهای خارجی تبدیل شود تا کشورهای منطقه بتوانند محصولات و تجهیزات موردنیاز خود را از صنعت سیمان ایران تامین کنند.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت سیمان اظهار کرد: انجمن سیمان امسال حمایت زیادی از نمایشگاه سیمان و بتن کرد و شرکتهای سیمانی را به حضور در این نمایشگاه ترغیب کرد که به همین دلیل از مسئولان انجمن تشکر میکنم. از سوی دیگر انجمن بتن نیز در نمایشگاه امسال حضور داشت اما انتظار داریم این حضور در سالهای آینده پررنگتر شود.
او با اشاره به برگزاری کنفرانس دو روزه صنعت سیمان در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن که بسیاری از مدیران صنعت سیمان نیز در آن حضور داشتند، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه ایران یکی از قدرتهای صنعت سیمان دنیا محسوب میشود اما هنوز نتوانسته در عرصه نمایشگاهی صاحب برندی معتب در جهان باشد، توضیح داد: در دنیا نمایشگاههای معتبر سیمان مانند سمنتکس و گلوبال سمنت برگزار میشوند که البته باید بدانیم موفقیت این نمایشگاهها در گرو حمایتهای داخلی بوده است. در ایران نیز حدودا دو سال است که شرکتهای از نمایشگاه سیمان و بتن استقبال کردهاند و در عین حال انجمن سیمان نیز از نمایشگاه استقبال کرده و در آن شرکت کرده است. ما با توجه به اینکه چهارمین تولیدکننده بزرگ سیمان در دنیا و اولین صادرکننده در منطقه هستیم، این قابلیت را داریم که به مرکز تجارت و معاملات سیمان منطقه تبدیل شویم. هدف ما به عنوان مجری نمایشگاه سیمان و بتن نیز این است که این نمایشگاه را برند کنیم.
هاشمی دعوت از بازرگانان و تجار خارجی به منظور بازدید از نمایشگاه سیمان و بتن ایران را از برنامههای برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد و افزود: امسال هیاتهای تجاری از عراق، افغانستان، کویت و آذربایجان برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده بودند که برخی نیز آمدند. بد نیست بدانیم افغانستان دارای چهار تولیدکننده سیمان است که این شرکتها میتوانند با حضور در نمایشگاه و ارتباط با شرکتهای ایرانی محصولات و خدمات موردنیاز خود را از ایران تامین کنند. جالب است بدانیم که افغانها میگفتند ما در سال 1352 حدود 15 هزار تن سیمان به ایران صادر میکردیم اما الان بیش از یک میلیون تن سیمان از ایران وارد میکنیم. علاوه بر افغانستان، عراق، سوریه، قطر و سایر کشورهای منطقه نیز تقاضای سیمان بسیار بالایی دارند که باید برای تامین این تقاضا وارد عمل شویم.
رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن، تکنولوژیهای ساخت و ماشینآلات وابسته در پاسخ به این سوال ماین نیوز که چرا جای شرکتهایی مانند کشتیرانی و راهآهن که در زمینه صادرات سیمان میتوانند بسیار موثر باشند، در نمایشگاه سیمان و بتن خالی است، اظهار کرد: به نظرم شاید چون در این حوزهها رقابت چندانی وجود ندارد، برای همین قانع کردن این شرکتها برای حضور در نمایشگاه راحت نیست. البته در همین زمینه جلسات متعددی با مسئولان راهآهن داشتهایم و ارتباطات نیز برقرار است. ما باید این نکته را بدانیم که اگر شرکتهای داخلی از نمایشگاه استقبال نکنند، بیرونیها هم استقبال نخواهند کرد. تاکید ما نیز حضور تشکلهای مرتبط با نمایشگاه یعنی انجمن سیمان و بتن است.
او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه نظر شما درباره برگزاری نمایشگاههای موازی صنعت سیمان در کشور چیست، گفت: به نظر من موازیکاری در برگزاری نمایشگاهها به صنعت سیمان آسیب میزند. سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاهها بارها اعلام کردهاند که برخی شرکتها بدون مجوز اقدام به برگزاری نمایشگاه میکنند. در این زمینه هم مکاتباتی انجام شده تا جلوی برگزاری این نمایشگاهها گرفته شود. البته هماکنون سیستم مشخصی وجود ندارد که جلوی این شرکتها گرفته شود.
رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن، تکنولوژیهای ساخت و ماشینآلات وابسته با بیان اینکه ما سعی میکنیم به جای وقت گذاشتن روی برخورد با برگزارکنندگان نمایشگاههای موازی وقت خود را روی بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه بینالمللی سیمان و بتن بگذاریم، افزود: انتظار ما از سازمان توسعه تجارت این است که به هر طریق ممکن جلوی برگزاری نمایشگاههای موازی و به ویژه نمایشگاههای غیراستاندارد را بگیرد و ابزارهای لازم در این زمینه نیز وجود دارد.
هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا بحث ارزی و ریالی در برگزاری نمایشگاههای موازی موثر بوده است، گفت: موضوع ارزی و ریالی در همه جای دنیا وجود دارد. شرکتهای علاقهمند حاضرند به صورت ارزی هم در نمایشگاه شرکت کنند، در صورتی که نمایشگاه خروجی لازم را برای آنها داشته باشد. به نظر من برگزاری نمایشگاههای مختلف باعث میشود جایگاه صنعت سیمان ایران و بتن ایران درست به دنیا معرفی نشود. هماکنون در ترکیه و دبی فقط یک نمایشگاه سیمان برگزار میشود که همین نمایشگاهها نیز تبدیل به برند شدهاند و بد نیست بدانیم که ورودی این نمایشگاه نیز بسیار بالا بوده و بیش از 1000 یورو است. برگزاری نمایشگاههای معتبر باعث جذب بازدیدکنندگان حرفهای و بالا رفتن اعتبار صنعت سیمان ایران نیز میشود.
به گفته وی فضای امسال نمایشگاه سیمان و بتن رشد 70 درصدی نسبت به سال قبل داشته و تعداد شرکتکنندگان هم نسبت به دوره قبل 30 تا 40 درصد بیشتر شده است. تعداد شرکتهای خارجی هم 5 تا 6 برابر شده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۵۳
کد مطلب: 19659