پایگاه خبری ماین نیوز 27 دی 1393 ساعت 2:53 http://www.minews.ir/fa/doc/news/19659/ایران-می-تواند-مرکز-تجارت-سیمان-منطقه-شود -------------------------------------------------- هاشمی در گفت‌وگو با ماین نیوز: عنوان : ایران می‌تواند مرکز تجارت سیمان منطقه شود ضرورت برخورد با برگزارکنندگان نمایشگاه‌های موازی سیمان -------------------------------------------------- رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان و بتن، تکنولوژی‌های ساخت و ماشین‌آلات وابسته تاکید کرد که ایران این قابلیت را دارد که به مرکز تجارت و معاملات صنعت سیمان منطقه تبدیل شود. متن : زین العابدین هاشمی در گفت وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه اعتقاد داریم صنعت سیمان ایران با پتانسیل کنونی باید بتواند دستکم 20 درصد از محصولات تولیدی خود را صادر کند، افزود: نمایشگاه بین المللی سیمان و بتن باید به محلی برای حضور هیات های تجاری و همچنین شرکت های خارجی تبدیل شود تا کشورهای منطقه بتوانند محصولات و تجهیزات موردنیاز خود را از صنعت سیمان ایران تامین کنند. وی با تاکید بر ضرورت حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت سیمان اظهار کرد: انجمن سیمان امسال حمایت زیادی از نمایشگاه سیمان و بتن کرد و شرکت های سیمانی را به حضور در این نمایشگاه ترغیب کرد که به همین دلیل از مسئولان انجمن تشکر می کنم. از سوی دیگر انجمن بتن نیز در نمایشگاه امسال حضور داشت اما انتظار داریم این حضور در سال های آینده پررنگ تر شود. او با اشاره به برگزاری کنفرانس دو روزه صنعت سیمان در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی سیمان و بتن که بسیاری از مدیران صنعت سیمان نیز در آن حضور داشتند، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه ایران یکی از قدرت های صنعت سیمان دنیا محسوب می شود اما هنوز نتوانسته در عرصه نمایشگاهی صاحب برندی معتب در جهان باشد، توضیح داد: در دنیا نمایشگاه های معتبر سیمان مانند سمنتکس و گلوبال سمنت برگزار می شوند که البته باید بدانیم موفقیت این نمایشگاه ها در گرو حمایت های داخلی بوده است. در ایران نیز حدودا دو سال است که شرکت های از نمایشگاه سیمان و بتن استقبال کرده اند و در عین حال انجمن سیمان نیز از نمایشگاه استقبال کرده و در آن شرکت کرده است. ما با توجه به اینکه چهارمین تولیدکننده بزرگ سیمان در دنیا و اولین صادرکننده در منطقه هستیم، این قابلیت را داریم که به مرکز تجارت و معاملات سیمان منطقه تبدیل شویم. هدف ما به عنوان مجری نمایشگاه سیمان و بتن نیز این است که این نمایشگاه را برند کنیم. هاشمی دعوت از بازرگانان و تجار خارجی به منظور بازدید از نمایشگاه سیمان و بتن ایران را از برنامه های برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد و افزود: امسال هیات های تجاری از عراق، افغانستان، کویت و آذربایجان برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده بودند که برخی نیز آمدند. بد نیست بدانیم افغانستان دارای چهار تولیدکننده سیمان است که این شرکت ها می توانند با حضور در نمایشگاه و ارتباط با شرکت های ایرانی محصولات و خدمات موردنیاز خود را از ایران تامین کنند. جالب است بدانیم که افغان ها می گفتند ما در سال 1352 حدود 15 هزار تن سیمان به ایران صادر می کردیم اما الان بیش از یک میلیون تن سیمان از ایران وارد می کنیم. علاوه بر افغانستان، عراق، سوریه، قطر و سایر کشورهای منطقه نیز تقاضای سیمان بسیار بالایی دارند که باید برای تامین این تقاضا وارد عمل شویم. رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی سیمان و بتن، تکنولوژی های ساخت و ماشین آلات وابسته در پاسخ به این سوال ماین نیوز که چرا جای شرکت هایی مانند کشتیرانی و راه آهن که در زمینه صادرات سیمان می توانند بسیار موثر باشند، در نمایشگاه سیمان و بتن خالی است، اظهار کرد: به نظرم شاید چون در این حوزه ها رقابت چندانی وجود ندارد، برای همین قانع کردن این شرکت ها برای حضور در نمایشگاه راحت نیست. البته در همین زمینه جلسات متعددی با مسئولان راه آهن داشته ایم و ارتباطات نیز برقرار است. ما باید این نکته را بدانیم که اگر شرکت های داخلی از نمایشگاه استقبال نکنند، بیرونی ها هم استقبال نخواهند کرد. تاکید ما نیز حضور تشکل های مرتبط با نمایشگاه یعنی انجمن سیمان و بتن است. او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه نظر شما درباره برگزاری نمایشگاه های موازی صنعت سیمان در کشور چیست، گفت: به نظر من موازی کاری در برگزاری نمایشگاه ها به صنعت سیمان آسیب می زند. سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه ها بارها اعلام کرده اند که برخی شرکت ها بدون مجوز اقدام به برگزاری نمایشگاه می کنند. در این زمینه هم مکاتباتی انجام شده تا جلوی برگزاری این نمایشگاه ها گرفته شود. البته هم اکنون سیستم مشخصی وجود ندارد که جلوی این شرکت ها گرفته شود. رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی سیمان و بتن، تکنولوژی های ساخت و ماشین آلات وابسته با بیان اینکه ما سعی می کنیم به جای وقت گذاشتن روی برخورد با برگزارکنندگان نمایشگاه های موازی وقت خود را روی بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه بین المللی سیمان و بتن بگذاریم، افزود: انتظار ما از سازمان توسعه تجارت این است که به هر طریق ممکن جلوی برگزاری نمایشگاه های موازی و به ویژه نمایشگاه های غیراستاندارد را بگیرد و ابزارهای لازم در این زمینه نیز وجود دارد. هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا بحث ارزی و ریالی در برگزاری نمایشگاه های موازی موثر بوده است، گفت: موضوع ارزی و ریالی در همه جای دنیا وجود دارد. شرکت های علاقه مند حاضرند به صورت ارزی هم در نمایشگاه شرکت کنند، در صورتی که نمایشگاه خروجی لازم را برای آنها داشته باشد. به نظر من برگزاری نمایشگاه های مختلف باعث می شود جایگاه صنعت سیمان ایران و بتن ایران درست به دنیا معرفی نشود. هم اکنون در ترکیه و دبی فقط یک نمایشگاه سیمان برگزار می شود که همین نمایشگاه ها نیز تبدیل به برند شده اند و بد نیست بدانیم که ورودی این نمایشگاه نیز بسیار بالا بوده و بیش از 1000 یورو است. برگزاری نمایشگاه های معتبر باعث جذب بازدیدکنندگان حرفه ای و بالا رفتن اعتبار صنعت سیمان ایران نیز می شود. به گفته وی فضای امسال نمایشگاه سیمان و بتن رشد 70 درصدی نسبت به سال قبل داشته و تعداد شرکت کنندگان هم نسبت به دوره قبل 30 تا 40 درصد بیشتر شده است. تعداد شرکت های خارجی هم 5 تا 6 برابر شده است.