به گزارش ماین نیوز، نکتهای که در ساخت این ریلها باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت استانداردهای تعریف شده بینالمللی است. درحالحاضر بسیاری از کشورها با استفاده از ناوگان ریلی به کشورهای مختلف سفر میکنند، این درحالی است که در ایران با وجود در اختیار داشتن ظرفیتهای بسیار از جمله مواد اولیه و نیروهای کارآمد و متخصص بهدلیل نبود فناوریهای روز دنیا، شاهد مشکلات بسیاری در ناوگان حملونقل ریلی هستیم.
یکی از دلایل این امر را میتوان نبود زیرساختهای مناسب و منابع مالی دانست. از این رو لازم است از سوی دولت و سازمانهای متولی این حوزه حمایتهای لازم انجام گیرد تا بتوان با استفاده از ظرفیتهای موجود زمینه را برای رشد و توسعه ناوگان ریلی فراهم کرد. به همین دلیل شرکت ذوبآهن اصفهان با خرید کارخانهای از آلمان به دنبال تولید ۴۰۰ تن ریل است که با دستیابی به آن بزرگترین شرکت تولیدکننده خاورمیانه در این محصول خواهد شد.
با توجه به اینکه ریل مورد نیاز برای توسعه شبکه حملونقل کشور، ریل یوآیسی ۶۰ بوده، هماکنون شاهد سرمایهگذاری برای تولید این محصول از سوی واحدهای تولیدی کشور هستیم. چندی پیش مدیرعامل ذوبآهن اصفهان از خرید یک کارخانه تولیدکننده این ریل خبر داد، به این ترتیب که با تهیه تجهیزات و فناوریهای روز دنیا زمینه برای تولید ریل آهن فراهم شود تا در آینده شاهد توسعه و بهبود شرایط در شبکه حملونقل ریلی کشور باشیم. با این حال، برخی از افراد مسئول در شبکه حملونقل ریلی این موضوع را تنها منوط به در اختیار داشتن ریل نمیدانند و معتقدند لازم است تا دیگر زیرساختهای مورد نیاز در این حوزه را فراهم کرد.
تولید ریل با فولاد باکیفیت نقطه قوت استرییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در اختیار داشتن خطوط ریلی تنها بخشی از شبکه حملونقل بوده و باید به تامین دیگر زیرساختهای مورد نیاز در این بخش توجه کرد. البته تولید خطوط ریلی با فولاد باکیفیت و مطابق استانداردهای جهانی میتواند به عنوان یک نقطه قوت در این حوزه یاد شود، حال چه به مصرف داخلی برسد یا اینکه به کشورهای دیگر صادر شود.
مسعود دانشمند با بیان اینکه تا کامل کردن چرخه سیستم حملونقل ریلی ایران راهی طولانی در پیش داریم، افزود: در واقع وارد کردن خطوط ریلی تنها به عنوان یکی از ارکان این شبکه بوده و باید نسبت به مهیا کردن زیرساختها که شامل مواردی همچون خرید واگن، لکوموتیو و... میشوند، اقدام کرد و انجام این امور هزینههای مالی زیادی را در پی خواهد داشت.
در واقع راهاندازی یک کیلومتر خطوط ریلی رقمی افزونبر یک میلیارد تومان هزینه درپی خواهد داشت و تهیه خطوط ریلی تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد روی قیمت تمام شده برای ساخت و راهاندازی تاثیر داشته و در کل مجموعه تولید تنها ۳۰ درصد هزینهها مربوط به خطوط ریلی بوده و ۷۰ درصد آن برای ایجاد زیرساختها و راهاندازی پروژه هزینه میشود.
رییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی میزان استفاده از این شبکه را در جابهجایی کالا ۵ درصد و در مسافربری بین ۱۲ تا ۱۳درصد اعلام کرد و گفت: برای رسیدن به شرایط ایدهآل لازم است تا از سوی مسئولان این حوزه که مهمترین آنها فعالان در بخش راهآهن هستند، اقداماتی انجام شود. اما این در حالی است که برای رسیدن به این مهم باید حمایتهای لازم ازسوی دولت انجام گرفته و با تخصیص دادن بودجه لازم زمینه را برای توسعه ناوگان حملونقل فراهم کرد. البته هماکنون مسئولان در بخش راهآهن فعالیتهای خود را آغاز کردهاند و در ۵ سال آینده مردم ایران میتوانند امکان استفاده از یک سیستم حملونقل مناسب را داشته باشند و زمینه سفرهای برون مرزی نیز به وجود آید.
خطوط ریلی استانداردمدیر روابط عمومی شرکت ذوبآهن درخصوص جزئیات این پروژه میگوید: یکی از نیازهای مهم در شبکه حملونقل استفاده از خطوط ریلی با استانداردهای تعریف شده است. از اینرو ذوبآهن اصفهان نیز در زمینه رسیدن به این امر با انجام سرمایهگذاری، خرید یک کارخانه از کشور آلمان، زمینه تولید این محصول را فراهم کرده است.
محمدرضا کجباف در ادامه به میزان تولید این کارخانه اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید این کارخانه ۴۰۰هزارتن است و بیش از نیاز داخلی کشور تولید ریل خواهد داشت. میزان مصرف در کشور سالانه ۱۵۰ هزارتن بوده و از اینرو میتوان علاوهبر تامین نیاز داخلی با صادر کردن مازاد تولید با ایجاد ارزشافزوده زمینههای توسعه اقتصادی در صنایع معدنی را فراهم کرد، زیرا درحالحاضر در منطقه خاورمیانه تولیدکننده خطوط ریلی با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن وجود ندارد و با اجرایی شدن این طرح، ایران به یکی از قدرتهای منطقه در تولید خطوط ریلی تبدیل خواهد شد و با ارزیابی شرایط حاکم بر کشورها زمینه صادرات را به کشورهای منطقه و آسیای میانه فراهم خواهد کرد.
رعایت استانداردهای بینالمللیمحمدرضا کجباف با اشاره به اینکه کارخانه خریداری شده از آلمان به عنوان تولیدکننده اصلی خطوط ریلی در این کشور شناخته شده است، افزود: با استفاده از فناوریها و تجهیزات روز میتوان با تولید این محصول بر اساس استاندارهای تعریف شده بینالمللی راه را برای سفرهای برونمرزی هموار کرد. چراکه هماکنون برای عملی شدن این طرح از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راهوترابری نیز توجه داشته و به این ترتیب با تسهیل شدن و سرعت گرفتن در اجرای این پروژه در سال آینده شاهد تولید و بهرهبرداری از این طرح خواهیم بود. اما این درحالی است که هماکنون توان کشور در تولید ریل ۵۰ هزار تن بوده که باید افزایش پیدا کند.
درحالحاضر، بخشی از تجهیزات وارد کشور شده و با شروع عملیات خاک برداری توسط پیمانکاران، راهاندازی پروژه را به همراه خواهد داشت. وی میزان سرمایه مورد نیاز برای این طرح را رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات اعلام کرد. ازسوی دیگر انجام امور زیرساختی و زیربنایی نیز ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه درپی داشته است.