به گزارش ماین نیوز، 8 طرح فولادی یکی از دغدغههای بزرگی است که دولت یازدهم باوجود مشکلات متعدد پیشرو، مصمم به اجرای آن و برداشتن موانع اجرایی شدن آن بود. تامین منابع مالی، مشکلات زیرساختی و... چالشهای این ۸طرح فولادی بود که بارها در گزارشهای تحلیلی به آن پرداخته شده است.
یکی از اقداماتی که در جهت تامین منابع مالی این طرحها انجام شد، مذاکرات متعدد برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی از طریق فاینانس بود که فولاد قائنات نیز از این سرمایهگذاری بینصیب نماند چنانکه اواخر پاییز امسال از تزریق۲۰۰ میلیون یورو فایناس از کشور چین به کارخانه فولاد قائنات خبر دادند، با این حال خبرها حکایت از آن دارد که هنوز ریالی از این فاینانس به پروژه تزریق نشده و ادامه روند احداث کارخانه با مشکل بیپولی مواجه است.
اگرچه مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد؛ کارها روی روال است و مشکل واریز نشدن پول، بیشتر نتیجه مشکلات بین بانک مرکزی ایران و چین است که در شرف حل شدن است.
قائنات یکی از شهرهای کمتر توسعهیافته استان خراسان جنوبی است که در نزدیکی معدن سنگ آهن خواف واقع شده و فعلا در فاز نخست این پروژه، قابلیت تبدیل کنسانتره و گندله به سنگآهن اسفنجی و بعد از آن تولید فولاد را دارد. این طرح فولادی که ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد در سال را داراست، میتواند به رشد اقتصادی شهرستان محروم قائنات بسیار کمک کند و از این رواست که مسئولان شهرستان و استان خراسان جنوبی با کمک سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، ایمیدرو برای اجرای این طرح تلاش میکنند و خواستار برطرفسازی موانع پیش رو هستند.
۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در فاز ۱در این خصوص محمد فلاحتی، مدیر پروژه فولاد قائنات در توضیحی در خصوص پروژه میگوید: طرح فولاد قائنات یکی از ۸ طرح فولادی کشور است که در سال ۸۶ کلنگزنی شد و از نظر شرایط و ماهیت کار و اجرا وضعیت مشترکی با سایر طرحهای فولادی دارد. این طرحها وابسته به ایمیدرو هستند و اجرای آن را شرکت ملی فولاد ایران انجام میدهد و ما نیز به نمایندگی از این شرکت، کارها را دنبال میکنیم.
وی میافزاید: این پروژه در خط تولید احیای مستقیم دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی واقعی است و نخستین واحد فولادسازی بعد از پروژه چابهار است که قرارداد نهایی فاینانس آن بین طرف ایرانی و چینی به امضا رسیده و پرونده تامین مالی آن کاملا بسته شده است. فلاحتی با اشاره به اینکه با پیگیریهای بسیار زیاد در یک سال اخیر بهخصوص در ۶ ماه ابتدای امسال، جلسات متعدد و بسیار فشردهای بین دو طرف برگزار شد تا توانستند به تفاهم برسند، تصریح میکند: در حوزه فنی، تمامی مباحث و موضوعات قابل بحث و مشکلزا را در نشستهای مشترک، از جمله مسئولیت فنی پروژه، مسئولیت قراردادی، زمان بهرهبرداری و گارانتی آن مورد بحث و بررسی قرار دادیم و نتایج صورتجلسه شده تا هرچه زودتر تزریق پول به این پروژه انجام گیرد.
طرف چینی هنوز زمان داردفلاحتی با بیان اینکه از ۲۴ سپتامبر برابر با دوم مهر ماه امسال، فاینانس فعال شده، اضافه میکند: طبق قرارداد، طرف چینی ۴ ماه زمان دارد تا به تعهدات خود عمل کند در حالی که از این مدت تنها ۵۰ روز گذشته و دیرکردی اتفاق نیفتاده است. مهم مسئله فاینانس است که نهایی شده و بازه زمانی مورد تفاهم، هنوز به اتمام نرسیده است.
کرباسیان، مدیر هیات عامل ایمیدرو ابراز امیدواری کردند که تزریق پول، زودتر از بازه زمانی تعیینشده انجام شود و کارها روی روال پیشبینی شده انجام گیرد.
وی با بیان اینکه پروژه چون دچار بیپولی بوده به سراغ تامین اعتبار از طریق فاینانس رفته، اظهار میدارد: استراتژی ایمیدرو این است که تلاشها به سمت سختترین فاز این پروژه یعنی احیای مستقیم برود باوجود اینکه فولاد قائنات در بین واحدهای دیگر، دارای پیشرفت فیزیکی واقعی خوبی است و خط احیای مستقیم تاکنون ۸۰ درصد رشد داشته و عملا پیمانکار درحال انجام مراحل پایانی آن است و سعی میکنیم این فاز تا سال آینده به مرحله تست برسد تا به مرحله تولید آهن اسفنجی برسیم.
مدیر پروژه فولاد قائنات همچنین اضافه میکند: گام بعدی، تولید فولاد از آهن اسفنجی است که اگر پیشبینیها و برنامهریزیها بدون مشکل خاصی محقق شوند اوایل سال ۹۶ شاهد تولید فولاد در این واحد فولادسازی خواهیم بود. البته بعد از تزریق پول فاینانس به پروژه، فازهای تولیدی آهن اسفنجی و فولاد را به موازات هم پیگیری خواهیم کرد تا با فاصله قابل قبولی بعد از آهن اسفنجی، فولاد تولید کنیم چون درحالحاضر یک فاصله زمانی بین این دو فاز هست که باید از نظر فنی این فاصله وجود داشته باشد.
مدیر پروژه قائن با اشاره به اینکه زیرساختهای لازم برای این واحد تامین شده و درحال اجرای انتقال خطوط گاز، آب و برق به محل پروژه هستیم، میافزاید: دراین زیرساختها که اعتبار آن از محل منابع داخلی ایمیدرو تامین میشود، حق استفاده از گاز و برق را از شرکت گاز و برق منطقهای خراسان خریداری کردیم و اقساط آن را پرداخت کردیم و درحالحاضر پروژه انتقال برق سراسری به محل سایت و احداث پست ۴۰۰ کیلو وات را در دست اقدام داریم همچنین مالکیت ۳ حلقه چاه عمیق را خریدیم و تست آبدهی آن و نیز مناقصه انتقال آب تا سر پروژه را انجام دادیم. از طرف دیگر خط امتیاز گاز خریداری شده و انتقال گاز و احداث پست تقلیل فشار در دست اجراست.
وی در خصوص بکارگیری فناوریهای روز در فولاد قائنات درجهت استانداردهای زیست محیطی تصریح میکند: از آنجا که صنعت فولاد در کشور چندان قدمتی ندارد فناوری به کار رفته در کارخانجات فولاد قدیمی نیستند بهخصوص در خط احیای مستقیم که جزو روشهای نوین دنیا محسوب میشود و این در راستای همان الزامات زیستمحیطی است که سازمان حفاظت از محیطزیست اتفاقا سختگیری زیادی در این رابطه دارد. مجتمع ما نیز با استفاده از فناوریهای نوین به دنبال کاهش هزینه تولید در زمان بهرهبرداری است تا مصرف آب، برق و گاز را به حداقل برساند تا از اهداف زیستمحیطی نیز در این رهگذر استفاده شود. در این رابطه به دنبال بکارگیری روشهایی هستیم که مصرف آب خام را به حداقل برساند و از آب بازیافتی و در گردش کارخانه نهایت استفاده را بکند تا فشار کمتری نیز به منابع آب منطقه وارد شود. محمد فلاحتی ادامه میدهد: آقای کرباسیان نیز به طور مرتب این موضوع را یادآوری میکنند که ایمنی و بهداشت و الزامات محیطزیستی را بهطور هوشمندانهای اجرا کنیم تا در نهایت منافع کارخانه نیز تامین شود. وی اشتغالزایی فولاد قائنات را ۱۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر بهطور غیرمستقیم میداند.
فاینانس وارد چرخه کار شدهطرح فولاد قائن، متشکل از ۳ واحد احیای مستقیم، انباشت و برداشت است و پیشرفت کل طرح به گفته مدیر پروژه ۸۰درصد در واحد احیا و ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی واقعی در کل پروژه بوده است. قرار بود این پروژه تا شهریور ۹۰ به بهرهبرداری برسد.
نماینده مردم شهرستانهای قائن و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از تزریق حدود ۲۰۰ میلیون یورو فاینانس چین خبر داد و افزود: فاینانس چین اختصاص یافته و وارد چرخه کار شده است.
هروی با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیز برای سرمایهگذاری در این پروژه توانسته است نظر دولت را جذب کند، تاکید کرد: با این اقدامات صورتگرفته تصور میشود که گام بلندی در راستای راهاندازی این پروژه برداشته شود. وی با بیان اینکه با گشایش اعتبارات، بخش احیای این پروژه در تابستان سال آینده به بهرهبرداری میرسد، گفت: امید است با تولید در بخش احیا بتوانیم بخش ذوب کارخانه را راهاندازی کنیم.
کرباسیان: کارها روی روال استمهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو نیز با تاکید بر اینکه پروژه فولاد قائن فقط ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، میگوید: با اقدامات انجامشده و با جذب فاینانس از چین به زودی پیشرفت فیزیکی این پروژه روند عادی خود را باز خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه مشکلی برای گشایش ال سی برای فاینانس به وجود آمده، تصریح میکند: با تلاش بانک مرکزی و طرف چینی، این مشکل به زودی حل میشود و امیدواریم قبل از اتمام زمان چینیها برای انجام تعهداتشان، به سرانجام برسد. وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که با کمک بخش خصوصی و سایر بخشها، روند تکمیل این پروژه را تسریع بخشیم.