به گزارش ماين نيوز، تا جایی که توصیه دوازدهم مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهوری و هیات دولت به بخش معدن اختصاص داشت و ایشان بر افزایش اشتغالزایی و فرآوری در معادن تاکید داشتند. در این راستا چند روز گذشته نیز رئیس هیات عامل توسعه و نوسازی معادن و صنایع وابسته (ایمیدرو) از اعلام آمادگی ۱۲ هلدینگ برای ورود به بخش معدن خبر دادند. این اتفاق از دو بعد حائز اهمیت است، نخست اینکه بخش خصوصی میتواند سرمایه بخشی از پروژههای معدنی را تامین کند و از سوی دیگر، تخصص فنی خود را به معادن کشور هدیه کند، گرچه در بخش اکتشاف نیاز کشور بیش از تخصص به تجهیزات است که بخش خصوصی در واردات ماشینآلات نیز محدودیتهای دولتی که ناشی از تحریمها است را ندارد.
هلدینگها به عنوان نماد بخش خصوصی در اقتصاد کشور است که از تجمیع سرمایهها و تخصص فنی تشکیل شده است و در بخشهای مختلف صنعت و معدن میتواند کارکرد و بهرهوری بیشتری داشته باشند. موضوعی که یک عضو شورای مهندسان فرهنگستان علوم نیز بر آن تاکید داشت و معتقد است: اگر شرایط تحریم را برای هلدینگها و شرکتها یکسان بدانیم مزیت تجمیع تخصص و مهارت تشکیل هلدینگ را توجیه میکند. بهطوری که در دنیا قابلیت بالای هلدینگها در دستیابی به چشماندازها اثبات شده است اما برای بهرهوری موثر تنها نباید به تشکیل آن اکتفا کرد، زیرا مدیریت و راهبردی که زیرگروه هلدینگها را هماهنگ میکند موفقیت آنها را نیز تضمین میکند.
حسین ساسانی با بیان اینکه هم افزایی در هلدینگ نیازمند بسترسازی است، افزود: اگر بخواهیم با ایجاد هلدینگ هم افزایی ایجاد کنیم باید زیرساختها را با آموزش نیروی انسانی و شناسایی مدیران کارآمد برون سازمانی فراهم کنیم.
نقش هلدینگ در توسعه بازار معادن
وقتی صحبت از ورود هلدینگ به معادن میشود ناخودآگاه سرمایهگذاری کلان در ذهن متباتر میشود، بخشی که بیشترین قابلیت برای حضور بخش خصوصی دارد اما نکته قابل تامل این است که در شرایط کنونی هلدینگها چه برنامهای برای توسعه بازار یا بهبود فرآوری خواهند داشت.
در این خصوص جهانگیر یداللهی فارسی، عضو هیات علمی دانشگاه معدن نیز گفت: ورود هلدینگها به معادن نیازمند ایجاد مزیت رقابتی است، بهطوری که این شرکتها برای سرمایهگذاری در معدن باید هر ۲ بازار داخلی و خارجی را مد نظر قرار داده و تنها در این صورت است که میتوانند به اهداف مورد نظر دست بیابند. به طوری که، با برآورده کردن ملاکهای مورد توجه مشتریان جهانی شامل قیمت، انعطافپذیری در تحویل محصولات با ترکیبات مختلف باید در بازار مزیت رقابتی ایجاد کنند، اما در صورتی که تنها بازار داخلی را مدنظر قرار داده باشند بعد از مدتی حضور آنها محدود خواهد شد.
او با بیان اینکه شبکه توزیع بازار در ایران نیازمند اصلاح است، ادامه داد: برای رونق سرمایهگذاری در معادن باید شبکههای توزیع گسترش یابد که بخشی از آن به بهبود حملونقل ریلی در محدودههای معادن و اصلاح تجارت خارجی بر میگردد. این فاکتور خود عاملی در تشویق شرکتها برای تشکیل هلدینگ در فرآوری و تولید محصولات وابسته به معدن خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به نگرش کلی بخش خصوصی به معادن، افزود: سرمایهگذاری در بخش معدن نیازمند مطالعات مقدماتی است. اینکه هماکنون چه فناوری در کشور وجود دارد و نیازهای چه بخشهای از اکتشاف، استخراج و فرآوری را تامین میکند، تا در صورت نیاز به ورود فناوری راهبردهای لازم پیشبینی شود. گرچه هلدینگها با برقراری ارتباطی موثر با دانشگاهها میتوانند بخشی از خلا فناوری را جبران کنند. اما نباید از نقش دولت غافل شد زیرا در کشورهای پیشرفته بخشی از مطالعات اکتشافی از سوی دولت انجام میشود و همین انگیزهای برای فعالیت گسترده هلدینگها را فراهم میکند زیرا در استخراج و فرآوری ریسکی وجود ندارد.
توسعه اکتشاف به عنوان موتور محرکه معادن
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در رابطه با حضور هلدینگها در فعالیتهای معدنی میگوید: درحالحاضر بخش اکتشافی معدن مستلزم جذب سرمایهگذار است زیرا در سالهای گذشته حفاری در معادن بزرگ صورت نگرفته است. از سوی دیگر، حضور هلدینگها بر مبنای ذخایر صورت میگیرد به همین دلیل ابتدا بخش حفاری در اولویت قرار میگیرد، پس باید به تقاضای بازار توجه کنیم و در ادامه مسیر برنامهریزی لازم در استخراج و فرآوری در تحقق نیازهای مشتریان تحقق یابد.
اسرافیل احمدیه با تایید این موضع که هلدینگها تجمیع انرژی در اقتصاد معادن خواهد بود، میافزاید: هلدینگ نسبت به شرکتهای مجزا از نظر فنی و مالی قابلیت بالاتری خواهند داشت. به گونهای که این تجمیع از نظر اقتصادی به دلیل توسعه فرآوری و اشتغالزایی در معادن همسو با بیانات مقام معظم رهبری اثرگذار است. از این رو، آنها در جهت تحقق منافعی که تاکنون از سوی شرکتهای خرد پیگیری نشده است حرکت میکنند.