گروه معادن سنگ آهن
 
رویترز گزارش داد:
بحران در صادرات سنگ آهن ایران
نیمی از معادن بخش خصوصی تعطیل شدند
گروه معادن >سنگ آهن - خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که صادرات سنگ آهن ایران در ژوئن 2014 به پایین ترین سطح طی نزدیک به دو سال اخیر رسید.
به گزارش ماین نیوز، خبرگزاری رویترز در گزارش مفصل خود درباره صادرات سنگ آهن ایران نوشت: طبق اعلام یک مقام صنعتی، صنعت سنگ آهن ایران به دلیل افت قیمتها در شرایط بحرانی بسر می برد و صادرات سنگ آهن ایران در ژوئن سال جاری میلادی به پایین ترین سطح خود طی حدودا دو سال اخیر رسید و مقدار زیادی سنگ نیز در بنادر ایران انباشته شده است.

سنگ آهن که تا چند ماه پیش در صدر کالاهای صادرات غیرنفتی ایران قرار داشت، توانسته بود درآمد زیادی را برای ایران به وجود آورد، آنهم در شرایطی که به دلیل تحریمها فروش نفت ایران ماهانه تا حدود 4 میلیارد دلار نسبت به زمان قبل از تحریمها کاهش یافته بود. تقریبا همه صادرات سنگ آهن ایران به چین می رود و در سال 2013 نیز طبق آمار گمرکهای چین ارزش صادرات سنگ آهن ایران به 2.4 میلیارد دلار رسید.

اما عرضه بیش از تقاضا و هجوم معدنکاران سنگ آهن دنیا به بازار چین برای پر کردن بازار تقاضای این کشور که نسبت به پیش بینی ها نیز کاهش یافته، باعث شده تا قیمت جهانی سنگ آهن با افت شدیدی مواجه شده و حتی نصف شود. افت قیمت سنگ آهن به ویژه به تولیدکنندگان کوچک و تولیدکنندگان با هزینه های بالا مانند ایران آسیب زده است. ایران هشتمین صادرکنندگان بزرگ سنگ آهن در دنیا محسوب می شود و جای خالی این کشور در بازار جهانی توسط سه غول سنگ آهن جهانی یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون و واله پر می شود.

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، صادرات سنگ آهن ایران در ماه ژوئن با حدود 30 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه شده و به 1.2 میلیون تن رسید که پایین ترین رقم از سپتامبر 2012 تاکنون است.

کیوان جعفری طهرانی، مسئول روابط بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در این زمینه به رویترز گفت: افت قیمتها باعث شده تا حجم سنگ آهن انبار شده در بنادر ایران شش برابر شود و نیمی از معادن خصوصی مجبور به تعطیلی شده اند.

وی افزود: نمی توانیم بگوییم این وضعیت همان بحران جهانی سال 2008 است اما می توانیم به آن لقب بحران بدهیم.

وی گفت: عمده 38 میلیون تن تولید سنگ آهن ایران در سال گذشته مربوط به کمتر از 10 معدن دولتی بوده است. به گفته وی از دست رفتن نیمی از ظرفیت 11 تا 12 میلیون تنی در حدود 150 معدن خصوصی به صادرات سنگ آهن ایران لطمه خواهد زد، چرا که حدود 90 درصد از تولید سنگ آهن بخش خصوصی ایران صادر می شود این در حالی است که کمتر از 50 درصد تولید معادن دولتی صادرات می شود.

تلاشها برای برقراری ارتباط با وزارت معادن ایران (منظور رویترز وزارت صنعت، معدن و تجارت است) ناموفق بود. یک مقام رسمی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

برگشت به تعادل

تعطیلی ها در بازاری که سال قبل به 1.2 میلیارد تن رسید کوچک به شمار می روند اما این تعطیلی ها در عین حال به صادرکنندگان عمده سنگ آهن جهان یعنی استرالیا و برزیل فرصتهایی می دهد.

جیمز ویلسون، یک تحلیلگر در مورگانز در پرت استرالیا در این باره گفت: هر نوع تعطیلی خوب خواهد بود چرا که عرضه را محدودتر می کند و این روند در نهایت باعث به وجود آمدن تعادل بین فروشندگان می شود.

ایران چهارمین تامین کننده بزرگ سنگ آهن چین در سال گذشته بود و سال قبل 22.4 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر کرد این در حالی است که استرالیا با صادرات 417 میلیون تن سنگ آهن به چین در صدر قرار گرفت.

براساس آمارهای گمرک چین صادرات سنگ آهن ایران به چین در ماه ژوئن امسال به کمتر از نصف صادرات ماه می (2.5 میلیون تن) رسید و این میزان صادرات حتی از صادرات ماه آوریل (3.2 میلیون تن) نیز کمتر است.

همزمان با تعطیلی معادن، تهرانی عنوان کرد که میزان سنگ آهن انبار شده در دو بندر بزرگ ایران به رقم 3 میلیون تن رسیده است که در شرایط معمول این میزان انباشت باید تنها حدود نیم میلیون تن باشد. دلیل این وضعیت نیز این بوده که صادرکنندگان فروش خود را به حالت تعلیق درآورده و امیدوارند تا قیمتها مجددا افزایش یابد. به گفته وی به میزان مشابهی سنگ آهن در معادن بخش خصوصی دپو شده است.

تهرانی که خود تولیدش را در استان کرمان متوقف کرده، گفت که حاضر نیست معادنش را بازگشایی کند مگر اینکه قیمتها حداقل 20 دلار افزایش یابد.

سنگ آهن در بین کالاهای صنعتی با بیشترین میزان افت قیمت مواجه شده؛ به طوری که امسال قیمت سنگ آهن بیش از 25 درصد کاهش یافته است. بعد از رسیدن قیمت سنگ آهن به تنی 100 دلار در ماه می برای نخستین بار از سپتامبر 2012 تا آن زمان، قیمتها به 89 دلار در اواسط ژوئن سقوط کرد. این در حالی است که این هفته قیمتها کمی بازیابی شده و به 98 دلار رسید.

نظرسنجی انجام شده از سوی رویترز در اوایل ماه جولای نشان داد که برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمتها به کمتر از 80 دلار نیز در سال آینده کاهش خواهد یافت، به دنبال بهره برداری از طرحهای توسعه سنگ آهن در جهان و ادامه کندی رشد اقتصادی چین.

یک تاجر سنگ آهن در شانگهای در این باره گفت: وقتی قیمتها در حدود 100 تا 120 دلار و حتی بیشتر بود، محموله های زیادی از ایران به سمت چین می آمد اما حالا ما به سختی خبر رسیدن محموله را از ایران می شنویم.

به جز سنگ آهنی که از تامین کنندگان عمده خریداری می شود، برخی از سنگهای ایران شامل مقادیر زیادی سولفور هستند که ماده ای آلاینده است و در این شرایطی است که دولت چین در جهت بهبود کیفیت هوا کارخانه های فولادی این کشور را از استفاده از مواد آلاینده برحذر داشته است.

یک بازرگان دیگر در استان شاندونگ چین که سنگ آهن ایران را خریداری می کند، گفت: سنگ آهن ایران برای رقابت با محموله های باکیفیت استرالیا و برزیل باید شدیدا تخفیف بدهد.

تهرانی در این زمینه گفت: قیمت فوب سنگ آهن ایران با عیار 60 درصد به 59 دلار کاهش یافته است، قیمتی که در ماه ژانویه 91 دلار بود در حالی که قیمت سنگ آهن ایران با عیار 53/52 به 30 دلار سقوط کرده است.

جلال تبریزی، مدیر آژانس کشتی رانی سیکارگو نیز گفت: سنگ آهن همچنان در حال صادرات است اما به نظر می رسد بازرگانان یا معدنکاران در حال عمل به قراردادهای قدیمی خود هستند.

وی گفت: نگرانی های زیادی درباره عقد قراردادهای جدید وجود دارد چرا که این کار برای آنها ارزش ندارد.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 11323