گروه معادن ساير حوزه ها
 
مهدوی مطرح کرد:
برداشت غیرمجاز از معادن قیر طبیعی لرستان
گروه معادن >ساير حوزه ها - معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: مطالعه و بررسی قابلیتهای معدنی لرستان نیازمند همکاری بین بخشی و تامین اعتبار است.
به گزارش ماین نیوز، سعید مهدوی در جریان بازدید استاندار لرستان از منابع قیر طبیعی شول آباد با بیان اینکه متاسفانه از این مناطق شاهد برداشت غیرمجاز مردم هستیم، اظهار داشت: این مناطق مربوط به دولت هستند و کسی حق برداشت غیرمجاز از این منابع قیر طبیعی را ندارد.

وی با اشاره به برداشتهای صورت گرفته و دپو این ماده در منطقه عنوان کرد: لایه های قیر طبیعی موجود در این منطقه به صورت لایه های نازکی هستند و تا زمانی که عملیات اکتشافی دقیق صورت نگیرد نمی توانیم اظهار نظر کنیم که قابلیت استخراج دارند.

معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه در منطقه شول آباد نیاز به عملیات ژئوفیزیکی است، ادامه داد: در این مناطق با توجه به وجود مواد نفتی پس از خروج گازها شاهد نهشته شدن مواد آلی بین لایه های سنگی و خاکی هستیم و زمانی که این مواد از عمق زمین بالا می آیند با خود ناخالصی هایی را حمل می کنند.

مهدوی تصریح کرد: در این منطقه فعلا ذخیره قابل توجهی که بتواند تبدیل به معدن شده و پروانه بهره برداری صادر شود مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه برآوردی در زمینه منابع موجود در این منطقه صورت نگرفته است، بیان داشت: در این زمینه نیازمند اکتشافات همه جانبه هستیم که این موضوع نیز هزینه بر است.

معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه تکتونیک منطقه خیلی شدید است و به ندرت می شود لایه قیر طبیعی را پیدا کرد که ضخیم باشد، ادامه داد: از شواهد و قرائن اینچنین برمی آید که استحصال از این منابع صرفه اقتصادی ندارد.

مهدوی با بیان اینکه هنوز سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای مطالعات این منطقه ورود پیدا نکرده است، یادآور شد: تلاش می کنیم که در صورت تامین اعتبار با تهیه نقشه های پایه بتوانیم در منطقه فعالیتهای مطالعاتی را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: این مطالعات نه تنها در زمینه معادن قیر طبیعی بلکه برای پتانسیل یابی سطح استان در حوزه مواد معدنی در دستور کار قرار دارد.

معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه انجام مطالعات در این زمینه نیاز به اعتبارات کلانی داشته و نیاز است که سازمان زمین شناسی مرکز در این زمینه مشارکت کند، افزود: در این راستا در سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به استان این موضوع در قالب پیشنهادی ارائه شده است.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب: 11332