گروه معادن سنگ آهن
 
میرزایی به ماین نیوز خبر داد:
مناقصه انتخاب پیمانکار سنگ‌آهن جلال‌آباد آغاز شد
طرح مشکل ماشین‌آلات در همایش سنگ‌آهن
گروه معادن >سنگ آهن - مدير مجتمع سنگ آهن جلال آباد با اشاره به اینکه ذخیره سنگ آهن این معدن در حال حاضر بالغ بر 191 میلیون تن است، گفت: از سال قبل اکتشافات تکمیلی در سنگ آهن جلال آباد آغاز شده و انتظار داریم با به نتیجه رسیدن این اکتشافات میزان ذخیره شناسایی شده این معدن افزایش یابد.
حسین میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره آخرین وضعیت معدن سنگ آهن جلال آباد توضیح داد: از سال قبل عملیاتی اكتشافات تکمیلی را آغاز کردیم که هم اکنون نیز در دست انجام است. در حال حاضر یک شرکت عملیات حفاریهای اکتشافی را در جلال آباد انجام می دهد و انتظار داریم با نهایی شدن عملیات اکتشاف ذخیره جلال آباد افزایش مناسبی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد که با نهایی شدن عملیات اکتشاف چه میزان به ذخیره سنگ آهن جلال آباد افزوده خواهد شد، گفت: البته عملیات اکتشاف همواره همراه با عملیات بهره برداری و استخراج انجام می شود و عملیات اکتشاف در واقع زمانی کاملا به پایان می رسد که عملیات استخراج نیز به پایان رسیده و ذخیره معدن تمام شده باشد. به طور کلی می توان پیش بینی کرد که با نهایی شدن اکتشافات در دست انجام ذخیره مناسبی به ذخیره فعلی سنگ آهن جلال آباد افزوده شود.

او با اشاره به اینکه سنگ آهن جلال آباد دو بخش تولید دارد، گفت: یک بخش توليد كلوخه است كه به صورت كلوخه نیز به فروش مي رسد. بخش دیگر تولید دانه بندي است كه در اين بخش سال قبل حدود يك ميليون و 30 هزار تن تولید داشتیم و مابقي تولید شامل كلوخه بوده که خوراك كارخانه هاي كنسانتره است. بخش عمده ای از کلوخه تولیدی جلال آباد به میدکو فروخته شده و مابقی نیز دپو شده است. ضمن اینکه محصول دانه بندي را نیز در بورس كالا عرضه كرديم و بخشی از آن نیز به ذوب آهن فروخته شد.

وی با بیان اینکه اصلی ترین برنامه مجتمع سنگ آهن جلال آباد در سال جاری استخراج است، به ماین نیوز گفت: در برنامه امسال مشخص كرديم كه 13.5 ميليون مترمكعب استخراج داشته باشیم. از اين مقدار حدود 5.2 ميليون تن سنگ آهن و مابقي باطله خواهد بود. كل عمليات نیز بالغ بر 35 ميليون تن خواهد بود كه برای انجام آن در حال برگزاري مناقصه به منظور انتخاب پيمانكار هستیم.

مدير مجتمع سنگ آهن جلال آباد گفت: بزرگترين دغدغه ما اين است كه پيمانكاری با صلاحیت مناسب و دارای تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز برای انجام عملیات بهره برداری در سنگ آهن جلال آباد انتخاب شود.

وی درباره آخرین وضعیت مناقصه نیز توضیح داد: مناقصه الان در حال اجرا است. مناقصه از دوم ارديبهشت شروع شده و فرایند آن بین يك تا 1.5 ماه به طول می انجامد. هنوز در حال فروش اسناد هستيم. 10 روز براي فروش اسناد زمان است و بعد از گذشت این زمان و انجام مراحل دیگر مانند مطالعه اسناد توسط پیمانکاران و تحویل اسناد توسط آنها می توان گفت که چند شرکت در مناقصه حضور پیدا کرده اند.

مدير مجتمع سنگ آهن جلال آباد با اشاره به عيار متوسط 40 درصدی سنگ آهن جلال آباد گفت: حدود يك ميليون تن سنگ آهن توسط واحد خردايش و پرعيارسازي پرعيار می شود و مابقی محصول را نیز به واحدهای کنسانتره می دهیم. برای سال جاری نیز يك ميليون و 50 هزار تن برنامه تولید دانه بندي داریم.

مشکلات تامین ماشین آلات در همایش سنگ آهن مطرح شود

میرزایی همچنین با استقبال از برگزاری نخستین همایش سالانه انجمن سنگ آهن ایران در تاریخ هفتم اردیبهشت توضیح داد: انتظار داریم در این همایش مسائل کاربردی و موردنیاز بخش سنگ آهن کشور مطرح شود. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در صنعت سنگ آهن کشور وجود دارد تامین ماشین آلات به اندازه کافی و در زمان مناسب است. ضمن اینکه اگر ماشین آلات به موقع و به اندازه کافی تامین شود اما خدمات پس از فروش و شرایط تامین قطعه آنها مناسب نباشد باز هم مشکلات زیادی برای معادن به وجود می آید.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه طرح مشکلات بخش تامین ماشین آلات و تجهیزات در همایش صنعت سنگ آهن ضروری بوده و در عین حال باید برای حل این مشکلات راهکار ارائه شود، به ماین نیوز گفت: ایده ایجاد هولدینگ تامین ماشین آلات موردنیاز بخش معدن توسط ایمیدرو ایده خوبی بوده اما مشخص نیست چقدر پتانسیل اجرایی شدن را دارد. به نظر من اگر دولت تسهیلات لازم را فراهم کرده و برخی موانع را برطرف کند بخش خصوصی خود می تواند اقدام به واردات ماشین آلات معدنی موردنیازش کند.

وی گفت: منطقی این است که بخش خصوصی بتواند خود ماشین آلات موردنیازش را تامین کند و اینکه دولت این ماشین آلات را برای بخش خصوصی تامین کند چندان منطقی نیست.

به گزارش ماین نیوز، قرار است نخستین همایش سالانه انجمن سنگ‌آهن ایران با موضوع چالش‌های پیشرو در تولید و تجارت سنگ‌آهن هفتم اردیبهشت امسال در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شود.
تاریخ انتشار : جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 7164