گروه معادن
 
ناصرنیا در گفت‌وگو با ماین نیوز:
سازمان نظام مهندسی معدن ۸۰۰۰ عضو زن دارد
مخالفت با ممنوعیت تحصیل زنان در رشته معدن
گروه معادن - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به اینکه به هیچوجه نگاه جنسیتی را در بخش معدن قبول ندارد، گفت: من به شخصه ایجاد محدودیت برای زنان را در زمینه ورود به مشاغل مختلف قبول ندارم و به همین دلیل در سازمان نظام مهندسی معدن نیز چنین دیدگاهی وجود ندارد.
هرمز ناصرنیا در آستانه روز زن در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز، درباره حضور زنان در بخش معدن کشور و همچنین در سازمان نظام مهندسی معدن توضیح داد: من اینطور نگاه کردن به زنان را صحیح نمی دانم. زنان نیمی از نیروی فعال کشور را تشکیل می دهند و در تمام طول تاریخ در مسئولیتهای اجتماعی همپای مردان حضور داشته اند.

وی افزود: من به شخصه با مواردی مانند اینکه بخواهیم نمایشگاه توانمندیهای زنان را برگزار کرده و یا کمیته بانوان معدنکار را تشکیل دهیم موافق نیستم. این کارها بیشتر به ایجاد تمایز جنسیتی بین مرد و زن منجر می شود. این در حالی است که از نظر من زنان می توانند به هر شغلی که می خواهند ورود کرده و در آن فعالیت کنند. در نظام مهندسی معدن نیز در زمینه صدور پروانه اشتغال و ارجاع کار از ابتدا همین دیدگاه وجود داشته و تفاوت جنسیتی بین مرد و زن وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه جدا کردن بانوان از مردان را نمی پذیریم و اصلا چنین چیزی درست نیست، تاکید کرد: البته وجود تفاوت در زمینه توانایی های جسمی بین آقایان و بانوان کاملا طبیعی بوده و قابل انکار نیست. به همین دلیل معمولا در شغل معدن که از نظر فیزیکی به بنیه قوی نیاز دارد حضور مردان بسیار بیشتر از زنان است که این به مفهوم تفاوت جنسیتی نیست. البته در بسیاری از رشته های بخش معدن که امور ظریف و حساسی محسوب می شوند بانوان حضور فعالی دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: من این را کوچک کردن نقش زنان در جامعه می دانم که بخواهیم برای آنها نقشهای جداگانه ای را تعریف کنیم.

وی گفت: به غیر بخش سخت معدنکاری که نیاز به بنیه جسمی بالا دارد در سایر بخشهای معدن از جمله بخشهای مهندسی حضور زنان کاملا قابل مشاهده است. ما در تمام ادارات نظام مهندسی در استانهای کشور از کارشناسان خانم استفاده می کنیم. حتی من خودم در کارهای خارج از سازمان و امور مهندسی به طور مساوی با خانمها کار می کنم و تفاوتی بین خانمها و آقایان قائل نیستم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره تلاش برخی برای ممنوع کردن تحصیل زنان در رشته های مرتبط با بخش معدن و اعمال سهمیه بندی جنسیتی در این باره چیست؟ اظهار کرد: من موافق این کار نیستم. البته ورود به آن را هم صحیح نمی دانم. به هر حال در بخش سخت معدن و به ویژه معادن زیرزمینی که نیاز به فیزیک بدنی قوی دارد حضور زنان بسیار پایین است اما در سایر بخشها مانند کانه آرایی، فراوری و تحلیلهای آماری زنان حضور فعالی دارند. در کل به نظر من اعمال ممنوعیت در مورد تحصیل در هیچیک از رشته های مرتبط با معدن را درست نمی دانم.

ناصرنیا گفت: من در سفری که به هندوستان داشتم مشاهده کردم که زنان همپای مردان در کارهای ساختمانی شرکت کرده و حتی اقدام به حمل سنگ می کردند. البته آن صحنه برای من خوشایند نبود اما اگر واقعا زنی بنیه جسمی بالایی دارد و تحمل کار سخت را دارد به نظر من نباید جلوی رشد و حضور او را در بخش معدن گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن درباره آمارهای مربوط به حضور زنان در بخش معدن و نظام مهندسی معدن نیز توضیح داد: سازمان نظام مهندسی معدن حدود 30 هزار عضو دارد که از این تعداد 8000 نفر خانم هستند که از این تعداد خانم 1000 از رشته معدن بوده، 6800 نفر از رشته زمین شناسی هستند و مابقی نیز مربوط به سایر رشته ها مانند برق، نقشه برداری، متالورژی و مکانیک هستند.

وی افزود: از حدود 7000 پروانه اشتغال صادر شده، 1000 پروانه مربوط به خانمها است. در مجموع 27 درصد از اعضای نظام مهندسی معدن را خانمها تشکیل می دهند و همچنین 14 درصد از کل دارندگان پروانه اشتغال نیز خانم هستند.

ناصرنیا در پاسخ به این سوال که بیشترین تعداد بانوان معدنکار در کدام استانهای کشور فعالیت می کنند؟ گفت: از نظر تعداد اعضا استانهای خراسان رضوی، فارس و کرمان دارای بیشترین عضو خانم هستند. ما در زمینه ارجای کار هم هیچ تفاوتی قائل نیستیم و حدود 25 درصد از ارجای کارهای نیز مربوط به خانمها بوده است.

او درباره چشم انداز حضور بانوان در بخش معدن کشور نیز توضیح داد: ما تلاش می کنیم تا بخش معدنی در فعالیتهای معدنی کشور ارتقا یابد. تا الان هم موفق شده ایم تا حدودی دیدگاه معدنکاران به بخش مهندسی را تغییر دهیم. به نظر من هرچقدر بخش معدن و حوزه مهندسی مرتبط با آن رشد کند به همان میزان اشتغال و حضور بانوان نیز در این بخش رشد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در صورت افزایش نیاز به مهندسی در معدن قطعا به تعداد مهندسان معدنی بیشتری در کشور نیاز خواهیم داشت. این بستگی به این دارد که معدنکاران دیدگاه خود را نسبت به معندسان معدن تغییر داده و نسبت به مهندسی معدن احساس نیاز پیدا کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در پاسخ به این سوال که آیا کمیته یا بخش ویژه ای برای بانوان در سازمان نظام مهندسی معدن ایجاد خواهد شد یا خیر گفت؟ گفت: به دلیل همان نوع دیدگاهی که گفتم ما هیچ تفاوتی بین زنان و مردان در نظام مهندسی قائل نیستیم و نیازی هم به ایجاد یک بخش یا کمیته ویژه بانوان وجود ندارد.
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 6877
 
۱ نظر
 


فاطمه
ممنونم (389)
۱۳۹۳-۰۳-۰۸ ۱۵:۱۳:۴۸