گروه معادن
 
علیشیری خبر داد:
معدن دارای بیشترین سهم در جذب سرمایه گذاری خارجی
گروه معادن - رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از رسیدن میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در سال 92 به بالاتر از 20 میلیارد دلار خبر داد.
به گزارش ماین نیوز، بهروز علیشیری در نشست خبری خود در رابطه با میزان فاینانس صورت گرفته در سال 92 تصریح کرد:‌ ما از دو محور اصلی فاینانس دریافت می کنیم یکی بانک‌های توسعه‌ای که تاکنون 726 میلیون دلار از این محل گشایش پروژه داشته‌ایم که به دو طرح عمده شرکت برق منطقه‌ای اصفهان و شرکت آب و فاضلاب فارس تعلق یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین درحوزه بانک‌های تجاری نیز تاکنون 7.2 میلیارد دلار در 21 طرح اجرایی گشایش اعتبار صورت گرفته است و هشت طرح دیگر نیز با ارزشی معادل هشت میلیارد دلار آماده گشایش اعتبار هستند که در مجموع 29 طرح با بیش از 16 میلیارد دلار ارزش فاینانس در سال 92 گشایش و یا آماده گشایش شده است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران درباره وضعیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته نیز گفت: هر چند تاکنون آمارها به شکل مقدماتی بوده و هنوز نهایی نشده اما تاکنون بیش از 4.5 میلیارد دلار سرمایه‌ مستقیم خارجی ثبت شده در سال 92 داشته‌ایم.

علیشیری نتیجه گیری کرد، به این ترتیب با مجموع 16 میلیارد دلار ارزش فاینانس و 4.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در سال 92 به عدد 20 میلیارد دلار و 651 میلیون دلار رسیده که در نوع خود بی نظیر است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران درباره سهم بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در میزان جذب سرمایه خارجی عنوان کرد: به مانند گذشته بخش معدن بیشترین سهم را در این حوزه داشت و 73 درصد از سرمایه خارجی در بخش معدن جذب شد پس از آن صنعت 21 درصد از حجم سرمایه خارجی را به خود اختصاص داد و سایر بخش‌ها مانند خدمات و حوزه انرژی مانند آب و برق و گاز با درصدی ناچیز سهم کوچکی از این سرمایه را وارد کرده‌اند.

علیشیری درباره اولویت‌ها و چشم اندازهای راهبردی این سازمان در سال 93 تصریح کرد:‌از زمان روی کار آمدن دولت جدید و مستقر شدن دکتر طیب نیا در وزارت اقتصاد مجموعه ای از اهداف و چشم اندازهای راهبردی وزارتخانه مشخص و نهایی شد.طبق آن پیشرانی در حکومت مطلوب اقتصادی ، پیشروی در اصلاحات نهادی و شفافیت و انضباط مالی اصلی ترین اولویت‌های وزارتخانه در دولت یازدهم شناخته شد.

وی ادامه داد: طبق این اهداف سازمان سرمایه‌گذاری 25 هدف کمی دارد که در دو اولویت اصلی خلاصه می‌شود. یکی از آن‌ها افزایش توان ثروت آفرینی کشور است که در این حوزه باید با جذب سرمایه گذاری، افزایش ضریب سرمایه‌گذاری‌های مجدد، تجهیز منابع مالی از طریق استقراض خارجی و فاینانس و طراحی نهایی مشوق‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکا به بودجه دولت را هدف دوم این سازمان برشمرد و گفت: در این راستا تجهیز منابع طرح‌های زیربنایی کشور از اولویت‌های اصلی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی به حساب می‌آید که امیدواریم بتوان با استفاده از فاینانس و دیگر امکانات این نیازهای مالی تامین شود.

علیشیری در مقایسه آمار کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور بین سال‌های 92 و 91 نیز گفت: هر چند تاکنون آمار مربوط به سال 92 نهایی نشده اما می‌توان اعلام کرد سطح سرمایه‌گذاری‌ها بین 80 تا 100 درصد رشد داشته است. ما در سال 91 تنها 7.5 میلیارد فاینانس داشتیم که الان این رقم به 16 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: البته بالا رفتن این رقم تنها مربوط به سازمان سرمایه‌گذاری نیست و بالا رفتن سرمایه‌گذاری‌های خارجی نتیجه کار گروهی و تمام وقت دولت است. برای مثال تنها معاون اول رییس جمهور در چندین جلسه به شکلی مجزا به امر اختصاص فاینانس توجه ویژه‌ای مبذول داشت.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران درباره تاثیرات توافق ژنو بر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز اظهار کرد: در متن این اقدام اجرایی به تمامی سرمایه‌گذاران خارجی هشدار داده شده تا زمانی که مذاکرات با ایران به نتیجه‌ای قطعی و نهایی نرسیده نسبت به ورود به این کشور گرایش چندانی نشان ندهد زیرا اگر به هر دلیلی مذاکرات به نتیجه نرسد این شرکت‌ها نیز تحریم خواهند شد.

علیشیری اضافه کرد:‌از این رو بسیاری از شرکت‌ها علیرغم گرایش بسیار بالایی که به اقتصاد ایران دارند نتوانسته اند شرایطی را فراهم کنند که به بازار ایران ورود کنند البته علیرغم تمام این فشارها خوشبختانه حجم بالایی از سرمایه‌گذاری خارجی در طول ماه‌های گذشته را شاهد بودیم که امیدواریم همین روند در سال جدید نیز ادامه یابد.

وی با بیان این‌که بانک‌های خارجی برای تاسیس شعبه در ایران محدودیت خاصی ندارند، گفت: در طول ماه‌های گذشته پیشنهاداتی دراین زمینه مطرح شده که برای نهایی و اجرایی شدن در حال مذاکره با بانک مرکزی است. شرکت‌های بیمه خارجی نیز می‌توانند در این حوزه با شرکت‌های خصوصی بیمه ما مذاکره کرده و شرکت مشترک بیمه تاسیس کنند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: همچنین یکی دیگر از حوزه‌هایی که در طول ماه‌های گذشته تاکید بسیاری بر روی آن داشته‌ایم ورود سرمایه‌گذاران خارجی به حوزه بورس بوده است که با توجه به توانایی بالای بورس ایران دراین زمینه گرایش‌های فراوانی وجود دارد که امیدواریم با همکاری‌های مشترک با سازمان بورس این امکان نیز فراهم شود.

علیشیری درباره آخرین وضعیت تاسیس صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: اساس نامه این صندوق به سازمان بورس تحویل شده و طبق آخرین مذاکراتی که با آن ها داشته‌ایم این مساله برای تاسیس ابهام چندانی نخواهد داشت و امیدواریم صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور تا پایان بهار آغاز به کار کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به جابه‌جایی دولت که تفاوت‌های ملموسی در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی به جای گذاشته روند رشد سرمایه‌گذاری‌ها در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد و نتایج محسوس آن در آمار سال 93 نمایان شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 6894