گروه صنایع معدنی فولاد
 
کاهش حجم عرضه مقاطع در بازار آزاد موجب شد
افزایش قیمت فولاد در پایان هفته
گروه صنایع معدنی >فولاد - روز گذشته در آخرین روز معاملاتی بازار رسمی و غیررسمی فولاد در هفته جاری، نرخ مقاطع تخت و طولی افزایش یافت.
به گزارش ماین نیوز، در این روز نرخ هر شاخه تیرآهن ذوبی در وزن‌های سبک و سنگین تا سقف 2.2 درصد در بازار آزاد رشد کرد، بهای میلگرد تولیدی فولادسازان خصوصی هم بین 5 تا 10 تومان نسبت به روز سه‌شنبه بیشتر شد.

همین روند افزایشی در مورد ورق‌های وارداتی به کشور مانند ورق گرم سایز 2 میلی‌متر نیز دیده شد، تا به این ترتیب بازار فولادهای ساختمانی و صنعتی در روز چهارشنبه به‌ طور یکدست صعودی شود.

به نظر می‌رسد کمبود عرضه محصولات فولادی یکسری کارخانه‌های خاص (مانند ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه) در بازار آزاد عامل رشد اخیر قیمت‌ها بوده است.

به گفته یکی از فعالان بازار تحویل بارهای ذوب‌آهن چند روزی است به تاخیر افتاده که این عامل در کنار رشد قیمت فولادهای صنعتی مانند ورق بر دور فزاینده قیمت‌ها در بازار آهن افزوده و موجب افزایش میانگین قیمت‌های اعلامی از سوی تولیدکننده‌ها و بعضا فروشنده‌های بازار فولاد شده‌ است.

در این میان یکی دیگر از معامله‌گران نیز با اشاره به اینکه افزایش قیمت آهن در این روز توان اثرگذاری بر تقاضای مصرفی را نداشت، گفت: کمبود عرضه برخی محصولات فولادی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، صرفا یکسری از تجار را به انگیزه نوسان‌گیری وارد معاملات بازار کرد نه همه خریداران را.

ثبات قیمت‌ها در رینگ فولاد

افزایش نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد روز چهارشنبه در حالی است که رینگ فولاد بورس کالا با ثبات نسبی قیمت میلگرد و تیرآهن به‌کار خود پایان داد.

در این روز ذوب‌آهن اصفهان تیرآهن طول کوتاه در شاخه‌های 16 و 18 را با قیمت پایه 1400 تومان به ازای هر کیلو به تابلو آورد که از 6600 تن حجم عرضه کل این محصول خریداری شد. این شرکت همچنین سبد تیرآهن مخلوط را هم به صورت نقدی با نرخ 2050 تومان عرضه کرد که از 440 تن حجم عرضه این محصول 220 تن آن به فروش رسید.

دیگر شرکت‌ عرضه‌کننده مقاطع در این روز مجتمع تولیدی فولاد سپید فراب کویر بود که با نرخ 1610 تومان، سبد میلگرد مخلوط را در حجم 6600 تن فروخت. این شرکت نقدی همین محصول را نیز در حجم 1760 تن و با قیمت 1680 تومان ارائه‌ کرد که در حجم عرضه شده به فروش رسید.

در این روز فولاد آلیاژی ایران هم سبد میلگرد گرید A3 سایزهای 16 تا 25 را با قیمت اعلامی 1670 تومان به خریداران عرضه کرد که مورد اقبال خریداران قرار نگرفت.

در نهایت آخرین محصولی که در این روز به تابلو آمد نیز سبد میلگرد گرید A3در سایزهای 14 تا 25 بود از طرف صبا فولاد زاگرس بود که در حجم 1100 تن و با نرخ 1680 تومان اعلام قیمت شده بود اما این محصول هم بدون خریدار ماند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۱
کد مطلب: 11591
 
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد