گروه معادن
 
هشدار نسبت به کمبود مهندس معدن
گروه معادن - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به کمبود مهندس معدن در ایران هشدار داد.
به گزارش ماين نيوز، نوید حسینی، مدیر گروه معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران جنوب با بیان این مطلب افزود: با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و کاهش جمعیت جوان کشور، دو سال است که تقاضا برای ادامه تحصیل در گرایش‌های مختلف مهندسی معدن کاهش یافته که اگر این روند ادامه یابد کشور به رغم دارا بودن ذخایر بالای معدنی با کمبود متخصصان این رشته روبرو خواهد شد.

او با اشاره به ممنوع شدن تحصیل در رشته معدن برای خانم‌ها گفت: متاسفانه برخی گمان می‌کنند یک مهندس معدن باید در معادن تیشه به دست گیرد و به استخراج مواد معدنی بپردازد. این طرز تفکر مربوط به حداقل سه هزار سال پیش است و اکنون معادن به لحاظ تکنولوژیکی آنقدر توسعه یافته‌اند که کار یدی در فعالیت‌های معدنی به حداقل خود رسیده است.

حسینی تصریح کرد: رشته مهندسی معدن برخلاف نظر برخی‌ یکی از جذاب‌ترین رشته‌های مهندسی برای خانم‌هاست که می‌توانند با ادامه تحصیل در آن پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بحث طراحی معادن و مدل‌سازی‌های معدنی بپردازند، چرا که امروزه معادن مکانیزه شده‌اند و فعالیت‌ها عمدتا با استفاده از نرم‌افزارهای معدنی صورت می‌گیرد.

او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته اقدام به پذیرش خانم‌ها در گرایش اکتشاف و استخراج معدن کرده تا خلاء تحصیلی به وجود آمده در دانشگاه‌های دولتی را جبران کند.

به گفته حسینی، نخبگان مهندسی معدن ایران در سال‌های گذشته جذب دانشکده‌های فنی خارج از کشور شده‌اند و پژوهش‌های معدنی خود را در کشورهای دیگر انجام می‌دهند، چرا فضای لازم کاری در سال‌های گذشته برای آنها فراهم نبوده است.

او افزود: با توجه به اینکه ایران کشوری معدنی است باید برنامه‌ریزی گسترده‌تری برای ترغیب دانشجویان برای تحصیل در رشته معدن صورت گیرد، چرا که ممکن است در آینده کشور با کمبود مهندس معدن مواجه شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 12536
 
مرجع : اقتصاد نيوز