گروه معادن
 
همزمان با افزایش 42 تا 66 درصدی قیمت گازوئیل؛
نرخ حمل مواد معدنی افزایش یافت
گازوئیل سهمیه‌ای 250 ؛ آزاد 500 تومان
گروه معادن - شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نرخ های جدید فراورده های خود را اعلام کرد که براین اساس نرخ نفت گاز (گازوئیل) یارانه ای که بر قیمت حمل و نقل مواد معدنی تاثیر زیادی دارد، از لیتری 150 تومان به 250 تومان افزایش یافت که حاکی از رشد 66.6 درصدی است. همچنین نرخ گازوئیل آزاد نیز از 350 به 500 تومان افزایش یافت که رشد 42.8 درصدی را نشان می دهد.
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پنجشنبه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد: هیات وزیران در اجرای مصوبه مجلس شواری اسلامی در قانون بودجه سال 1393 نرخ های جدید بنزین، نفت گاز و CNG را برای اجرا از ساعت 24 امروز (پنجشنبه) مورخ چهارم اردیبهشت به ترتیب زیر به تصویب رسانید که بدینوسیله به اطلاع مردم شریف ایران می رساند:

- نفت گاز (گازوئیل) هر لیتر 250 تومان

- بنزین سهمیه ای هر لیتر 700 تومان

- بنزین آزاد هر لیتر 1000 تومان.

- بنزین سوپر سهمیه ای هر لیتر800 تومان

- بنزین سوپر آزاد هر لیتر 1100 تومان

- بهای هر متر مکعب گاز CNG برای خودروها، 450 تومان

قیمت بنزین تحویلی به خودروهای دولتی هر لیتر 1000 تومان

این شرکت در اطلاعیه خود همچنین تاکید کرده است که سهمیه های 400 تومانی باقیمانده در کارت های سوخت خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلتها کماکان معتبر بوده است و دارندگان کارتهای سوخت می توانند این سهمیه ها را با همان نرخ 400 تومانی قبلی از جایگاه ها دریافت کنند.

براساس این اطلاعیه، میزان سهمیه ماهانه همه خودروها طبق روال گذشته خواهد بود و از ساعت 24 امروز (پنجشنبه چهارم اردیبهشت)، سهمیه کامل اردیبهشت ماه خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلتها به کارت های سوخت آنها تخصیص می یابد.

همچنین سهمیه بنزین خودروهای عمومی هم از زمان تغییر نرخ برای باقیمانده اردیبهشت ماه با نرخ های جدید به کارت های آنها تخصیص می یابد.

پیش از این برخی فعالان معدنی از جمله تولیدکنندگان سنگ آهن و همچنین فاطمه مقیمی، نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با ماین نیوز از افزایش کرایه حمل و نقل مواد معدنی در صورت افزایش قیمت گازوئیل خبر داده بودند. رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نیز گفته بود که با افزایش قیمت گازوییل قطعا شاهد افزایش کرایه حمل سنگ آهن خواهیم بود و این موضوع برای معادن کوچکی که از بنادر جنوبی دور هستند یک تهدید محسوب می شود.

حال باید دید با توجه به افزایش قیمت گازوئیل نرخ کرایه حمل و نقل مواد معدنی به چه میزان افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه باید در نظر گرفت هزینه انرژی ماشین آلات گازوئیل سوزی نیز که در داخل معدن کار می کنند، با توجه به قیمت جدید گازوئیل افزایش خواهد یافت.
تاریخ انتشار : جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۳۸
کد مطلب: 7161