گروه صنایع معدنی فولاد
 
مدیرعامل فولاد مبارکه:
صادرات فولاد بعنوان جایگزین نفت باید مورد حمایت قرار گیرد
گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: تولید و صادرات فولاد می تواند جایگزینی مناسب برای نفت ایران باشد اما توسعه این صنعت نیاز به حمایت و برنامه ریزی منسجم دارد.
به گزارش ماين نيوز، بهرام سبحانی افزود: ما می توانیم با برنامه ریزی صحیح و سوق سرمایه ها به این بخش، جایگاه خوبی را در بین تولیدکنندگان بزرگ فولاد در دنیا به دست آوریم.

وی با بیان امکان رشد صنعت فولاد در کشور اظهار کرد: 80 درصد فولاد جهان در پنج نقطه یعنی چین، ژاپن، آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه تولید می شود در حالی که هیچکدام، مزیت های ایران از نظر داشتن سنگ آهن و سایر امکانات را برای تولید فولاد ندارند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: میزان تولید فولاد در کشور سالانه 15 میلیون تن و ظرفیت ایجاد شده حدود 20 میلیون تن است.

وی افزود: در سند چشم انداز افق 1404 باید این رقم به 55 میلیون تن افزایش یابد و رسیدن به این رقم، در 12 سال اگرچه بسیار مشکل است، ولی محال نیست.

سبحانی با انتقاد از فرایند جدایی واحدهای معدن از فولاد در جریان خصوصی سازی، گفت: این موضوع یکی از بدترین اتفاقات دهه اخیر در صنعت فولاد کشور بود زیرا دو مالک را در مقابل هم قرار داد.

وی با تاکید براینکه معدن و صنعت فولاد حلقه های جدایی ناپذیر زنجیره تولید هستند، تصریح کرد: انفصال بین معدن و فولاد خطرناک است.

وی گفت: مزیت ما نسبت به رقبای خارجی در صنعت فولاد، داشتن معادن سنگ آهن و گاز است و اگر قرار باشد سنگ آهن یا گاز به قیمت جهانی به ما عرضه شود دیگر برای ما مزیتی محسوب نمی شود و صنعت فولاد را غیراقتصادی می کند.

سبحانی اظهار کرد: بهتر است فرایند خصوصی سازی صنعت فولاد در کنار معادن اتفاق بیفتد تا هر دو یک مالک واحد داشته باشد.

وی نتیجه این شکل خصوصی سازی را بهره مندی صنعت از معدن و معدن از صنعت خواند و اضافه کرد: معدن منابع اولیه صنعت را تأمین می کند و صنعت، امکانات لازم را در اختیار معدن می گذارد تا به توسعه اکتشاف و استخراج بپردازد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: در شرایط فعلی به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در فولادسازی های بزرگ، دولت باید به سرمایه گذاران اطمینان دهد که منابع سنگ آهن آنها را تأمین می کند تا سرمایه گذار دغدغه تأمین سنگ آهن نداشته باشد.

وی همچنین بر ضرورت وجود متولی برای صنعت فولاد کشور تأکید کرد و گفت: درتمام نقاط دنیا بخش فولاد توسط دولت هدایت می شود اما این هدایت به معنای مداخله یا بنگاه داری و مالکیت دولتها نیست بلکه دولت بعنوان سیاستگذار زمینه را برای رشد صنعت و افزایش سرمایه گذاری فراهم می کند.

سبحانی با بیان اینکه اگر در کشور ما به عللی خارج از اراده بنگاه وقفه ای در تولید فولاد ایجاد شود یا خللی در میزان عرضه آن رخ دهد هیچ مرجعی خود را مسوول و پاسخگو نمی داند، افزود: با خصوصی شدن صنعت فولاد در سالهای اخیر، این صنعت در کشور متولی مشخص ندارد.

وی اظهار کرد:باید در وزارت صنعت،معدن و تجارت مسوولیت رسمی برنامه ریزی، سیاستگذاری و هدایت این بخش مهم و تاثیرگذار از صنعت به ایمیدرو یا به معاونت معدنی و صنایع معدنی واگذار شود تا برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز در طول زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی برنامه ریزی کند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه ما برای تأمین اعتبارات، باید 27 تا 30 درصد از هزینه مالی را بپردازیم، تصریح کرد: این در حالی است که میزان بهره پول برای رقبای ما در کشورهای دیگر بسیار پایین است.

وی افزود: رقیب ما پولش را در انبار نمی خواباند اما ما برای اطمینان از تداوم تولید باید قطعات یدکی و مصرفی و تجهیزات را برای ماه ها خریداری و در انبار ذخیره کنیم که این خود یکی از عوامل افزایش قیمت تمام شده است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 4640