گروه صنایع معدنی فولاد
 
خون‌دل‌هاي خریدار یکی از هشت طرح فولادي
گروه صنایع معدنی >فولاد - خریدار یکی از طرح‌های هشت گانه فولادی مصائب این طرح را بازگو و موانعی که پس از خرید با آنها مواجه بوده است را روایت کرد.
به گزارش ماين نيوز، علی‌محمد ابویی، خریدار طرح فولادی بافق یزد درباره اینکه چرا طرح فولادی بافق یزد را خریده است؟ گفت: زمانی به آینده طرح‌های فولادی خوشبین بودم و وقتی از سوی دولت برای فروش این طرح‌ها مزایده‌ای ترتیب داده شد، اقدام به خرید طرح فولاد بافق کردم. برای این طرح، کلی برنامه داشتم و روی آن حساب باز کرده بودم.

این صنعتگر و کارآفرین افزود: طولی نکشید که متوجه شدم زمین ملکی که به ما در این خرید واگذار شده اصلاً فاقد زمین است و حتی سند استیجاری آن هم متعلق به این طرح نبود.

او با بیان اینکه این طرح چند مشکل عمده دیگر نیز داشت،گفت: پیمانکارانی که در این طرح تاکنون فعالیت می‌کردند به علت انتقال طرح و نوع قرارداد از ادامه فعالیت امتناع ورزیده بودند و علاوه بر آن، ظرفیت طرح که در مزایده یک میلیون تن اعلام شده بود نیز 800 هزار تن بود.

ابویی در خصوص تجهیزاتی که در این خرید باید به خریدار واگذار می‌شد نیز گفت: این تجهیزات وجود خارجی نداشت. مطابق قرارداد بابت خرید این تجهیزات مبلغی بالغ بر 9 میلیون یورو و دو میلیارد تومان پرداخت کرده بودیم که هنوز پس از گذشت بیش از سه سال پولی که پرداخت شده و تجهیزات را نیز به ما عودت نداده‌اند.

او افزود: پس از پیگیری های متعدد هنوز موفق به تامین آب مورد نیاز طرح كه در ابتدا تعهد شده بود و بابت زیرساخت‌ها حق امتیاز از ما دریافت كرده بودند، نشدیم.

خریدار طرح فولادی بافق یزد با بیان اینکه دیگر به سایر طرح‌های فولادی خوشبین نیستم و معتقدم بهتر است دخالت دولت از اجرای طرح‌ها قطع شود، بیان کرد: با وجود این همه موانع و مشکلات به نظر می‌رسد هدف اصلی، واگذاری این طرح‌ها نبوده و مطمئناً در هفت طرح دیگر نیز وضع همین است.

او افزود: پس از سه سال، دیگر مشکل که نه بلکه معضلات را در اکثر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مراجع مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، بازرسی ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کردم و تنها چیزی که شنیدم این بود که همه اذعان داشتند حق با خریدار است و دستور موکد برای حل مشكل از سوي وزیر و وکیل و رئیس داده شد اما تاكنون نتیجه‌ای دربر نداشت.

ابویی با بيان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص حل مشکل این طرح قول مساعد داده که ظرف دو هفته مشکلات را حل کند، اظهار کرد: تاکنون اقدام عاجلی در جهت رفع مشکلات این طرح صورت نگرفته است و چنان مساله به حاشیه رفته که هیچ چیز قابل تشخیص نیست و انگار قرار نیست مشکلات مرتفع شود.

او با بیان اینکه دست از تلاش برنداشتیم و با هزینه خود به منظور تامین خوراک طرح و تکمیل زنجیره تولید فولاد، سعی کردیم یک خط نورد خارج از طرح مذکور راه‌اندازی کنیم، افزود: مشکل زمین با پیگیری مدیران و کارشناسان و تشکیل جلساتی با شرکت سنگ‌آهن مرکزی و منابع طبیعی حل شده و جلساتی برای این موضوع و درخواست وزیر با حکمیت در اتاق بازرگانی با حضور رئيس اتاق بازرگاني تهران داشتیم که آن حکمیت اجرا نشد.

ابویی متذكر شد: کمیسیون مربوطه اتاق بازرگانی درخواستی را ارجاع داد که آن هم فایده‌ای نداشت. در این ميان، بايد توجه كرد كه در اصل 44 هم که برای حمایت از بخش خصوصی است و این همه در رابطه با این اصل تاکید صورت گرفته، متاسفانه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نه‌تنها حمایتی صورت نگرفته بلکه تبدیل به پوست خربزه‌ای شده که سرمایه‌گذار می‌خواهد حرکتی داشته باشد زیر پایش می‌رود. اکثر چنین طرح‌هایی که به فروش رفته به واحدهای دولتی یا خصولتی فروخته شده است.

این صنعتگر و کارآفرین افزود: تاکنون هفت مدیر و معاون در وزارتخانه صنعت و معدن عوض شده است، از زمان خدامراد احمدی معاون وزیر و مدیرعامل سابق ایمیدرو تا به امروز. این به این معناست که من هر روز باید امیدم را برای راه‌اندازی این طرح از دست بدهم.

ابویی در خصوص اینکه چه کسانی این قضیه باخبرند؟ گفت: از تمامی موارد به ویژه موانع و مشکلات فراروی این طرح تا حدودی برخي نمایندگان مجلس و استانداران اطلاع دارند.

او يادآور شد: تا به حال چندین بار ما را تهدید کرده‌اند که این طرح را به خودشان برگردانیم و چند بار هم از خصولتی‌ها تهدید شده‌ایم اما به جرات می‌گویم که هیچ ضعفی در بخش خصوصی نمی‌بینم اگر حمایت‌های لازم صورت بگيرد.

خریدار طرح فولادی بافق یزد در پايان عنوان کرد: امیدوارم مسئولان دولتي این موضوع را تنها مشکل من ندانند و این مهم را مربوط به توسعه صنعتی همه مردم کشور بدانند. این طرح و سایر طرح‌ها سهم تک تک مردم است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 11840
 
مرجع : اقتصادنيوز