گروه معادن
 
فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با ماین نیوز:
بانک اطلاعاتی بانوان معدنکار ایجاد می‌شود
همایش سنگ‌آهن؛ عامل ایجاد راهکارهای مشترک
گروه معادن - سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی ایران و نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل پارلمان بخش خصوصی است. او که از تابستان سال گذشته با همکاری همفکرانش کمیته بانوان خانه معدن ایران را تشکیل داده و ریاست آن را نیز بر عهده گرفته، مهمترین وظیفه این نهاد تازه تاسیس را ایجاد بانک اطلاعاتی بانوان معدنکار و برگزاری کارگاههای آموزشی آنها به منظور ارتقای دانش فنی آنها عنوان می کند. مقیمی که در حوزه حمل و نقل چهره شناخته شده ای محسوب می شود، آینده فعالیت بانوان را در حوزه معدن روشن توصیف کرده و امیدوار است تمام زنان معدنکار ایران در کمیته بانوان خانه معدن ایران عضو شده و در آن فعالیت کنند. در حالی هفتم اردیبهشت ماه سال جاری نخستین همایش سالانه انجمن سنگ آهن برگزار می شود که به همین مناسبت سراغ سیده فاطمه مقیمی رفتیم و با وی درباره آخرین فعالیتهای کمیته بانوان خانه معدن، وضعیت حمل و نقل مواد معدنی در سال جاری و چالشهای پیشروی گفت وگو کردیم.
متن گفت وگوی خبرنگار ماین نیوز با سیده فاطمه مقیمی به شرح زیر است:

خانم مقیمی شما در حال حاضر ریاست کمیته بانوان خانه معدن ایران را بر عهده دارید. ابتدا درباره این کمیته و فعالیتهای آن توضیح دهید.

در خانه معدن که سالها به عنوان یک تشکل قدیمی و پرمحتوا در حال کار است، جایگاه خالی را احساس کردیم وجود دارد و آن این بود که بانوان هم در این مجموعه اشتغال داشته و کار می کنند. وقتی درباره بخش معدن صحبت می کنیم منظورمان فقط مجموعه سخت و پرتلاش بخش معدن به عنوان جایگاه فیزیکی آن نیست، بلکه بسیاری از کارهای دیگر مرتبط با معدن نیز شامل فعالیتهای همان حوزه می شوند. به همین علت نام کمیته تاسیس تازه را کمیته "بانوان معدنکار و خدمات وابسته" گذاشتیم. این کمیته در در تابستان 1392 شکل گرفت و انتخابات هیئت مدیره آن برگزار شد که بنده به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شدم. در ادامه تصمیم گرفتیم بانوان معدنکار فعال در سراسر کشور را شناسایی کرده و در واقع بانک اطلاعات بانوان معدنکار را تهیه کنیم. برای انجام این کار به تمامی سازمانها و نهادهای مرتبط از جمله سازمان زمین شناسی و وزارت صنعت فراخوان دادیم. در ادامه تلاش کردیم که نشست مشترکی با حضور بانوان معدنکار تشکیل دهیم که این نشست با حضور حدود 250 نفر از بانوان معدنکار و خدمات وابسته در سال قبل در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. بانوانی که در این نشست حضور داشتد یا خود معدنکار بودند و مجوز معدن به اسم آنها بود و یا در خدمات وابسته به معدن فعالیت می کردند. برگزاری این نشست و برنامه ریزیهای بعدی منجر به این شد که دوره های آموزشی را برای بانوان معدنکار و فعال در خدمات وابسته برگزار کنیم. ثبت نام برای برگزاری این دوره های آموزشی نیز با کمک مجموعه های دولتی و تشکل اصلی یعنی خانه معدن انجام شد. یکی از بخشهایی که در این زمینه بسیار به ما کمک کرد بخش دانشگاهی بود. هم اکنون برخی از اعضای هیئت مدیره کمیته نیز جزو اعضای هیئت علمی دانشگاه هستند. هم اکنون نیز بانوان معدنکار علاقه مند می توانند در صورت تمایل به سایت خانه معدن مراجعه کرده و از این طریق در کمیته بانوان معدنکار و خدمات وابسته عضو شده و حضور فعال در آن داشته باشند. هم اکنون کمیته پذیرش عضو دارد. هفته آینده نیز که مصادف با هفته زن است در نمایشگاهی که به کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت برپا خواهد شد کمیته بانوان معدنکار حضور داشته و خود را معرفی خواهد کرد. در حال حاضر مهمترین هدف ما شناسایی بانوان فعال در بخش معدن و خدمات وابسته در سراسر کشور است که در این صورت خواهیم توانست حوزه کاری کمیته را توسعه دهیم و برنامه های مختلفی را تعریف کنیم.

برای سال جاری به غیر از دو برنامه ایجاد بانک اطلاعاتی و برگزاری دوره های آموزشی برنامه های دیگری نیز در کمیته بانوان معدنکار و خدمات وابسته تعریف کرده اید؟

دو برنامه فوق در اولویت کاری ما قرار دارد. انشالله بعد از مشخص شدن نتایج برنامه های اولیه برنامه های خوب دیگری را نیز تعریف و ارائه خواهیم کرد که بعدا درباره آنها بیشتر صحبت خواهم کرد. به طور کلی تشکیل این کمیته را مثبت ارزیابی می کنم و امیدوارم بانوان معدنکار نیز از آن استقبال خوبی به عمل آورند.

خانم مقیمی در حال حاضر در حوزه حمل و نقل مواد معدنی چه مشکلاتی وجود دارد؟ بسیار گفته می شود که زیرساختهای حمل مواد معدنی به ویژه در حوزه ریلی مناسب نبوده و اگر فکری به حال این وضعیت نشود کشور در سالهای آینده با چالش جدی روبرو خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟

به غیر از مشکلاتی که در حوزه مواد معدنی و به ویژه سنگ آهن در خصوص مواردی مانند عوارض صادراتی وجود دارد در بخش حمل و نقل نیز مشکلاتی وجود دارد که نمی توان به راحتی از کنار آنها عبور کرد. ظرفیت فعلی ناوگان حمل ونقل کشور نمی تواند پاسخگوی کل نیاز معادن کشور باشد و قدرت جوابگوی به کل تقاضای این بخش را ندارد. ناوگان حمل و نقل کشور باید هرچه زودتر به کمک دولت تجهیز و نوسازی شود و ظرفیت آن افزایش یابد. انتظار و البته آرزوی من این است که روزی برسد که دیگر خام فروشی نکنیم و مواد معدنی خام در کشور فراوری شده و ارزش افزوده آن نصیب کشور شود و بعد بتوانیم این مواد را صادر کنیم. باید به سمتی برویم که سنگ آهنی را که می فروشیم ابتدا به فولاد تبدیل کرده و اشتغالزایی کنیم و بعد بتوانیم آن را صادر کنیم. نگاه دولت نیز در این زمینه مطلوب است و روی اشتغالزایی متمرکز شده است. نظر من این است که بهتر است که بهترین نوع صادرات، صادرات مواد فراوری شده و دارای ارزش افزوده بالا است.

نظر شما درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر حمل و نقل مواد معدنی چیست؟ قطعا با تغییر قیمت حاملهای انرژی شاهد تغییر نرخ ها در این حوزه خواهیم بود.

یکی از موارد تاثیرگذار روی قیمت حمل مواد معدنی قیمت حاملهای انرژی است که به طور طبیعی اگر قیمت حاملها ثابت بماند آن وقت می توان قیمت حمل و نقل را نیز ثابت نگه داریم. قطعا با تغییر قیمت حاملهای انرژی و افزایش این قیمتها قیمت سنگ آهن و در واقع قیمت حمل سنگ آهن نیز تغییر خواهد کرد. ناگفته پیداست که پیدا کردن خریدار و مشتری جدید بسیار ساده تر از موقعی است که شما بخواهید خریدار خود را حفظ کنید. در شرایطی که قیمت حامل های انرژی تغییر می کند حفظ رقابت پذیری در بازار نکته کلیدی بوده که باید به هر شکل ممکن برای آن برنامه ریزی کرد. پیدا کردن مشتری جدید بعضا تا سالها به طول می انجامد.

خانم مقیمی پیشنهاد شما در مورد قراردادهای حمل مواد معدنی در سال 1393 چیست؟ چه توصیه ای به معدنکاران در این زمینه دارید. با توجه به اینکه هنوز قیمت حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها مشخص نبوده و ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.

من نمی توانم به معدنکاران بگویم قراردادهای درازمدت ببندند چرا که خودم هم به عنوان مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل قرارداد بلندمدت نمی بندم. دلیلش هم این است که نمی توانم قیمتهای کرایه حمل خود را ثابت نگه دارم. در مورد نه فقط صادرکنندگان سنگ آهن، بلکه سایر مواد معدنی هم چنین وضعیتی وجود دارد و امکان ارائه نرخ ثابت در درازمدت وجود ندارد و البته یک گرفتاری است که برای ما وجود دارد. به هر حال کامیون در اختیار ما نیست و نرخها هم مدام تغییر می کنند.

درست می فرمایید. این تغییر نرخ همیشه یک معضل بوده است. به نظر شما چه راهکاری می توان ارائه کرد تا مشکل تغییر کرایه های حمل دستکم تا حدودی حل شود؟

به هر حال تغییر کرایه ها آن هم به صورت مدام یک معضل است. حل این مشکل به عملکرد دولت بستگی دارد. اگر تبصره ه ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه که در مورد ورود کامیونهای دست دوم است به درستی اجرا شود من فکر می کنم می توانیم قدم خوبی را در حوزه حمل و نقل مواد معدنی و سایر کالاها برداریم. البته هنوز آیین نامه این تبصره نهایی نشده است. باید این نکته را بدانیم که کامیونها را نمی توان منحصر به یک خط جابه جایی خاص کرد و کامیون می تواند هرجایی برود. کامیونها معمولا در اختیار شرکت خاصی نیستند و عمدتا خودمالک هستند. باید بتوانیم با شرایط ویژه کامیون را وارد کشور کنیم تا علاوه بر پاسخگویی به نیاز حمل ونقل در راستای ثابت نگه داشتن کرایه های حمل نیز گام برداریم.

در حال حاضر نیاز کشور به کامیون چند دستگاه است؟

ما باید اقتصاد حمل و نقل جامع و دقیقی را برای خود تعریف کنیم. مثلا یکی از مباحث این حوزه مربوط به انعطاف پذیری کامیونها به منظور بارگیری انواع کالاها است. بعضا مشکلاتی در این زمینه از نظر شماره گذاری توسط پلیس به وجود می آید که باید فکری برای آنها شود. نمی توان به طور دقیق عنوان کرد که نیاز کشور به کامیون چقدر است. الان میانگین عمر کامیون های موجود در کشور حدود 19 است. اگر بخواهیم کامیون های جدید را وارد کنیم تا زمان ورود آنها عمر ناوگان به 21 تا 23 سال نیز خواهد رسید. از سوی دیگر تولید داخلی کامیون نیز داریم. چرخه تامین نیاز کشور به کامیون همواره در حال حرکت و تغییر بوده و باید متناسب با این حرکت و تغییر برنامه ریزی کرد. بنابراین نیاز کشور به کامیون نیز مدام در حال تغییر بوده و نمی توان عدد دقیقی را برای آن اعلام کرد.

هفتم اردیبهشت ماه نخستین همایش سالانه انجمن سنگ آهن با محور چالشهای پیشرو در تولید و تجارت سنگ آهن برگزار می شود. نظرتان راجع به برگزاری این همایش و همایشهایی از این دست چیست. فکر می کنید این همایش چه دستاوردی برای بخش خصوصی داشته باشد.

قطعا برگزاری چنين نشستهايي مي تواند ديدگاههای موجود را به یکدیگر نزديك کرده و در نهايت به ایجاد راهكارهاي مشترك سوق داده شود. من اعتقاد دارم نتيجه اين همايش در ارتقای تفكرات بخش خصوصي و دولتي در وحدت تصميم گيري موثر خواهد بود
.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 6816