گروه معادن
 
ماين نيوز گزارش مي‌دهد:
قدرتمندترین مدیران دنیای معدنكاري
گروه معادن - مدیرعامل یک شرکت معدنی بزرگ بودن مستلزم توانمندی بالایی است. مدیران عامل معدنی علاوه بر اینکه باید از کارهای داخلی بسیار پیچیده و شرکتهای میلیارد دلاری محافظت کنند، برای کسب موفقیت باید سرمایه‌گذاران و سهامداران را نیز راضی نگه دارند.
خبرنگار ماین نیوز به بررسی 10 مدیرعامل برتر در صنعت معدنی جهان و رسیدن آنها به این جایگاه پرداخته که اين نفر به شرح زيرند:

1- اندرو مك كنزي
مديرعامل بي‌اچ‌پي بيليتون (بريتانيا-استراليا)



اندرو مك كنزي اسكاتلندي از ماه مه سال 2013 در راس بي اچ پي بيليتون – بزرگترين شركت معدني جهان – قرار گرفته است. وي به عنوان مدير عامل جانشين ماریوس كلاپرز شد و همچنين در "كميته مديريت گروه" نيز حضور دارد.
مك كنزي در سال 1983 به واحد تحقيقات بي پي پيوست و به مقام مدير مالي و سپس مدير بازارهاي سرمايه این شرکت ارتقا پيدا كرد اما پس از 22 سال حضور در این شرکت، در مقام نايب رييس پتروشيمي گروه بي پي را ترك كرد.
وي در آوريل سال 2004 به عنوان مدير اجرايي واحد مواد معدني صنعتي به ريوتينتو پيوست و در ژوئن سال 2007 به مقام مدير اجرايي واحد الماس و مواد معدني اين شركت منصوب شد اما در نوامبر سال 2007 مدير اجرايي واحد غيرآهني بي اچ پي بيليتون شد. مك كنزي در دهم مه سال 2013 به عنوان مدير عامل جانشين ماريوس كلاپرز شد و براي آشنایی به پنج زبان معروف است.

2- سام والش
مديرعامل ريوتينتو (بريتانيا-استراليا)



سام والش مدير عامل گروه ريوتينتو است. وي پس از اينكه ارزش دارايي اين شركت 22 ميليارد دلار در مدت دو سال كاهش يافت، در ژانويه سال 2013 جانشين تام آلبانيز شد.
والش پيش از اين انتصاب مدير گروه سنگ آهن ريوتينتو و ريوتينتوي استراليا بود. وي با استقرار در پرت نظارت موفقيت آميزي بر فعاليتها و توسعه معدنكاري در منطقه پيلباراي استرالياي غربي داشت. در زمان تصدي والش، كسب و كار سنگ آهن پيلبارا رشد خوبي پيدا كرد و سهمش در عايدي خالص ريوتينتو به بيش از 80 درصد رسيد.
والش 20 سال در موقعيتهاي ارشد صنعت خودرو در جنرال موتورز و نيسان استراليا حضور داشت و در سال 1991 به ريوتينتو پيوست.

3- موريلو فرئيرا
مديرعامل واله (برزيل)



موريلو فرئيرا كه بيش از 30 سال تجربه در معدنكاري دارد، در ماه مه سال 2011 به عنوان مدير عامل واله منصوب شد. وي در سال 2005 به عنوان مدير اجرايی بخش سهام و كسب و كار جديد به هيات اجرايي اين شركت پيوست.
وي كار حرفه اي در واله را در سال 1977 به عنوان تحليلگر مالي و اقتصادي آغاز كرد و پس از آن سمتهاي مهمي مانند مدير عامل واله اينكو را به دست گرفت كه در حال حاضر دربرگيرنده فعاليتهاي واله در كانادا شده است.

4- ايوان گلاسنبرگ
رئيس و مدير اجرايي گلنكور اكستراتا (سوييس)



گلاسنبرگ در سال 1984 به گلنكور پيوست و در دپارتمان زغال سنگ اين شركت در آفريقاي جنوبي و استراليا كار كرد. وي از سال 1989 تا 1990 مديريت دفاتر هنگ كنگ و پكن اين شركت را بر عهده داشت و در سال 1991 مدير دپارتمان زغال سنگ گلنكور شد. در حال حاضر وي رييس و مدير عامل گلنكور اكستراتا است.
گلاسنبرگ زمانيكه ادغام 88 ميليارد دلاري گلنكور و اكستراتا - يكي از بزرگترين ادغامهاي شركت معدني در تاريخ - نهايي شد مدير عامل گلنكوراكستراتا شد هر چند در ابتدا قرار بود ميك ديويس، مدير عامل اكستراتا مدير عامل و گلاسنبرگ رييس شركت ادغام شده گلنكوراكستراتا شود.

5- ون لينگ
نائب رئيس شنهوا گروپ، رئيس و مديرعامل چاينا شنهوا انرژي چاينا شنهوا انرژي (چين)



دكتر لينگ ون نايب رييس شركت سهامي شنهوا گروپ و همچنين رييس و مدير عامل شركت چاينا شنهوا انرژي است كه اين سمت را از اوت سال 2006 در اختيار داشته است.
وي پيش از به دست گرفتن اين سمت، در موسسه فناوري هاربين (اچ آي تي) مدرس بود و پيش از آن به عنوان معاون در بانك صنعتي و بازرگاني چين خدمت كرده بود. وي در رشته مهندسي دكترا دارد و يكي از اعضاي سي پي سي ليدرشيپ گروپ است.

6- ريچارد ادكرسون
نائب رئيس هيئت مديره، رئيس و مديرعامل شركت طلا و مس فريپورت مك موران (آمريكا)



ريچارد ادكرسون پيش از اينكه در سال 1989 به فريپورت مك موران ملحق شود، در شركت آرتور آندرسون اند كو، شريك و مدير كل بود و از سال 1976 تا 1978 به عنوان حسابدار حرفه اي در كميسيون بورس و اوراق بهادار در واشنگتن دي سي مشغول به كار بود.

7- مارك كوتيفاني
مديرعامل آنگلوامريكن (بريتانيا)



مارك كوتيفاني در آوريل سال 2013 به عنوان مدير عامل در آنگلوامريكن منصوب و جانشين سينتيا كارول شد. وي در مهندسي معدنكاري در سال 1982 فارغ التحصيل شد و به كالگورلي گولد ماينز پيوست. پس از يك دوره كوتاه در كالگورلي، كوتيفاني براي نورماندي ماينينگ و پس از آن پسران گواليا و اينكو ليميتد كار كرد كه در آن سمت مدير عملياتي داشت.
در سال 2007 در هيات مديره آنگلوگولد آشانتي به عنوان مدير يك كرسي گرفت و مدت كوتاهي پس از آن مدير عامل شد. وي براي سياستهاي سلامت و ايمني سخت گيرانه معروف است و بويژه كمپين "ايمني ارزش نخست ماست" را معرفي كرد كه به فرهنگ كسب و كار پرداخت و نهايتا فعاليتها و ارتباطات را بهبود بخشيد تا شمار تلفات جاني را كاهش دهد.
در ژانويه سال 2013 عزيمت كوتيفاني به آنگلوامريكن اعلام شد و در آنجا سمت مدير عاملي را از سرگرفت.

8- جمي سوكالسكي
رئيس و مديرعامل بريك گولد (كانادا)



سوكالسكي در ژوئن سال 2012 به عنوان رييس و مدير عامل شركت بريك گولد منصوب شد.وي همچنين در هيات مديره اين شركت نيز حضور دارد. پيش از آن سوكالسكي پس از داشتن مجموعه سمتهاي ارشدي كه در طول دو دهه حضور در اين شركت به آن ارتقا پيدا كرده بود، به عنوان مدير مالي بريك مشغول بود.
از زمان ملحق شدن به بريك در سال 1993 سوكالسكي سابقه خوبي در مشاركت در رشد بريك و استراتژي خود براي فراهم كردن ارزش براي سهامداران دست و پا كرد. به عنوان بخشي از مديريت ارشد شركت وي نقش محوري در انجام خريدها و پروژه‌هاي توسعه داشت كه در نتيجه آنها بريك به يك شركت معدني جهاني و بزرگترين توليدكننده طلاي جهان تبديل شده است.
سوكالسكي در زمان تصدي سمت مدير مالي، طي يك دهه بيش از يك ميليارد دلار كاهش هزينه را از طريق اجراي برنامه مديريت ريسك ارزي و كالا و ديگر استراتژيهاي كاهش هزينه صورت داد كه شامل فعاليت شركت توليدكننده نفت بريك انرژي به عنوان مانعي در برابر افزايش هزينه قيمت سوخت در بلندمدت بود.
پيش از آن سوكالسكي در جورج وستون ليميتد به مدت 10 سال مدير بود.

9- چارلز ژانس
رئيس و مديرعامل گولدكورپ (كانادا)



ژانس از دسامبر سال 2008 رييس و مدير عامل گولدكورپ بود و پيش از آن سمت نايب رييس اجرايي توسعه شركت را بر عهده داشت. ژانس نايب رييس، مشاور كل و دبير گلاميس گولد از سال 1999 تا زمان ادغام اين شركت با گولدكورپ در سال 2006 بود.

10- گری گولدبرگ
رئیس و مدیرعامل نیومونت ( آمریکا)



گری گولدبرگ سمت رییس و مدیر عامل نیومونت را در مارس سال 2013 برعهده گرفت.پیش از آن وی به عنوان رییس و مدیر عملیاتی در این شرکت خدمت می‌کرد و پیش از آن عنوان نایب رییس و مدیر عملیاتی را داشت. در مجموع گولدبرگ از دسامبر سال 2011 در این شرکت کار کرده است.
گولدبرگ پیش از اینکه از سوی نیومونت به خدمت گرفته شود، رییس و مدیرعامل ریوتینتو مینرالز بود و سمتهای مدیریتی متعددی را در بسیاری از بخشهای معدنکاری از جمله طلا، زغال سنگ، مس و مواد معدنی صنعتی بر عهده گرفت.
گولدبرگ بیش از 30 سال در صنعت معدنی تجربه دارد و در فاصله سال 2008 تا 2010 رییس هیات مدیره انجمن ملی معدنکاری آمریکا بوده است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 11118