گروه صنایع معدنی فولاد
 
سجاديان:
هفت طرح فولادی توجيه اقتصادي ندارند
گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس هیئت مدیره شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به اهمیت هفت طرح فولادی از جمله مشکلات این طرح‌ها را توجیه اقتصادی نداشتن بعضی از آنها و تامین اعتبار نشدن آنها ذکر و عنوان کرد: با گروه سرمایه‌گذاری ام.سی. سی چین قرارداد تامین مالی این پروژه ها منعقد شده است.
به گزارش ماين نيوز، محمدرضا‎ سجادیان با اشاره به اینکه ‫هشت ‌طرح فولادی با هدف گسترش تولید فولاد در سال 85 و 86 شروع شد و در هشت استان کشور در راستای تامین مالی کلید خورد، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که این طرح از آن برخوردار است، مزیت سالانه 800 هزار تن ظرفیت تولید آن است اما تنها اتفاقی که رخ داد و از پیشرفت و بهره‌وری این پروژه جلوگیری کرد، تامین مالی نشدن این طرح‌ها بود.

سجادیان ادامه داد: جانمایی طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است بعضی از این طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارند و در محل خوبی قرار نگرفتند در صورتی که امکان این بود به خاطر مساله خوراک و گندله‌ها در محل مناسب‌تری قرار بگیرند.

رئیس سابق کمیته معدن یکی از اقدامات مناسبی که ایمیدرو انجام داده را استفاده از توان بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: باید در نظر گرفت که دیگر در این طرح‌ها هدف واگذاری نبوده و بلکه صحبت از مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف طرح‌های فولادی است. با وجود این مشارکت‌ها و تامین مالی برای تک تک طرح‌های استانی فولادی برنامه‌ای در نظر گرفته شده و قرار است هر کدام به بخشی سپرده شود تا با استفاده از سرمایه‌گذاری از آن محل طرح‌های فولادی پیشرفت کنند و راه‌اندازی شوند.

او با بیان اینکه وزارت صنعت همواره این طرح را دنبال می‌کند بیان کرد: به عقیده من اقداماتی که در بدنه خود وزارتخانه در خصوص این طرح‌ها انجام شده، به نوبه خود رضایت‌دهنده است. ضمن اینکه با گروه سرمایه‌گذاری ام.سی. سی چین که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در آن کشور و جهان در حوزه ذوب فلزات محسوب می‌شود، قرارداد تامین مالی این پروژه ها را منعقد کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی فولاد ایران اظهار کرد: با چنین قراردادی اجرای این پروژه کلید خورده است و در مذاکرات طرفین توافق کردند همکاری های ام.سی.سی تنها به تامین مالی طرح های استانی فولاد محدود نشود بلکه این شرکت در پروژه‌های دیگر بخش معدن و صنایع معدنی ایران مشارکت و سرمایه‌گذاری داشته باشد و این موضوع نشان دهنده این است که می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

سجادیان افزود: با وجود اینکه قرارداد تامین مالی پروژه‌های هفتگانه فولاد در چند سال اخیر به علت نبود توافق بین دو طرف بر سر قیمت ها، در رفت و برگشت بود اما با حضور رئیس سازمان توسعه و نوسازی این مشکل برطرف شد و توافق جدید بین ایران و چین در گام نخست برای تزریق منابع مالی برای راه اندازی بخش آهن اسفنجی انجام شده است و با هزینه‌هایی که صورت گرفته هر طرح میانگین 250 تا 280 هزار تن تولید دارد.

رئیس سابق کمیته معدن اظهار کرد: همانطور که در چشم‌انداز مطرح شده بود 55 میلیون تن تولید فولاد داشته باشیم، با احداث و راه‌اندازی این طرح‌های استانی تولید فولادمان از حدود 15 میلیون تن می‌گذرد و به 6.5 میلیون تن خواهد رسید. از این لحاظ توسعه این طرح‌ها دارای اهمیت است و باید در سال‌های آینده دستاوردهای بسیاری از این پروژه داشته باشیم. درباره واگذاری هم معتقدم نباید این چنین فکر کنیم که طرح واگذار شده، بلکه در تامین مالی آن شریک گرفته شده است.

او افزود: چند سال پیش یکی از این طرح‌ها واگذار شد که تا کنون هیچ احداث کارخانه‌ای در آن صورت نگرفته و به صورت یک زمین خالی مانده است. این طرح مشکلات حقوقی دارد و پس از واگذاری به مشکلاتی برخورده است، زیرا در زمان مزایده تنها واگذار شده و مشارکت در آن لحاظ نشده است که در حال حاضر از طریق وزارتخانه مربوطه در حال پیگیری است.

سجادیان بیان کرد: اگر این طرح‌ها در هشت سالی که گذشت گشایش اعتبار می‌شدند، مسلما مجتمع‌های فولادی تا به حال تاسیس شده بودند. حال که فرآیند تامین مالی و برخورداری از ال‌سی پس از مدت‌ها طی شده است، از طرفی سرمایه‌گذاران به تزریق پول ترغیب شده‌اند و می‌توان به راه‌اندازی و توسعه این کارخانه‌ها و افزایش حجم تولید در سال‌های آینده امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: احداث این کارخانه تنها در بخش صنعت تاثیر نمی‌گذارد و به طور جدی در بخش اشتغال کشور هم تاثیرگذار است. بنابراین ارتقای بهره‌وری در صنعت توام با اشتغالزایی صورت می‌گیرد؛ یعنی با وجود راه‌اندازی این طرح‌های استانی فولاد هفت هزار شغل مستقیم و ۳۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 11839
 
مرجع : اقتصادنيوز