گروه معادن
 
افزايش قيمت فلزات در راه است
گروه معادن - با نزديک شدن به فصل تابستان، توليدكنندگان داخلي در حالي ساز افزايش قيمت فلزاتي همچون مس و آلومينيوم را كوک كرده اند كه ثبات نرخ ارز، تسهيل مبادلات تجاري و افزايش تيراژ توليد در كنار افزايش عرضه اين محصولات به دليل واردات مواد اوليه موردنياز، به طور منطقي بايد زمينه كاهش هزينه تمام شده اين فلزات را فراهم آورده و انتظار مشتريان براي شكست قيمت ها را تشديد كند. اين در حالي است كه با وجود روند نزولي قيمت ها، معامله گران از فروش محصولات خود خودداري کرده و اميد به افزايش مجدد نرخ اين محصولات را دارند.
به گزارش ماین نیوز، از سوي ديگر طي هفته گذشته ميزان تقاضاي اين محصولات در بازار آزاد نيز به دليل ريزش ناگهاني قيمت هاي جهاني به شدت رو به کاهش گذاشته بود؛ چرا كه انتظار براي ريزش بيشتر قيمت ها از سمت مشتري موجب تشديد اين رکود در معاملات شده است.

به اين ترتيب به گفته فعالان بازار، ثبات قيمت ها در هفته اخير باز هم منجر به اعتماد تجار شده و از آنجا که توليدکنندگان و معامله گران طي اين مدت به دليل نوسانات قيمت ناشي از نرخ ارز، خريدهايشان را انجام نداده اند به همين دليل فرصت را مناسب ديده و احتمالادر هفته اول تابستان و قبل از ماه رمضان خريدهايشان را انجام خواهند داد در نتيجه بازار با افزايش تقاضا مواجه خواهد شد.

مس قيمت مشخصي نداشت

هفته گذشته روند معاملات مس طي هفته گذشته به دليل نوسانات قيمتي با ركود مواجه شد و قيمت مشخصي از اين فلز در بازار آزاد داخلي وجود نداشت، اما به گفته برخي فعالان بازار شنيده شده كه اين فلز با قيمتي بين 22 هزار و 500 تومان تا 23 هزار و 800 تومان در هر كيلو به فروش رسيده است. اين در حالي است كه آگاهان اقتصادي پيش بيني مي كنند، با توجه به آمارهاي انتشار يافته از موجودي انبار بورس لندن، روند مثبت قيمت مس در بازارهاي جهاني ادامه دار و بلندمدت باشد. از طرفي نيز کارشناسان حوزه فلزات پايه معتقدند طي هفته جاري، مس تقاضاي بيشتري را نسبت به چند ماه اخير تجربه خواهد کرد؛ چراكه با توجه به نزديكي به ماه رمضان معامله گران سعي مي کنند خريدهايشان را قبل از شروع اين ماه انجام دهند.

نيكل تغيير مسير داد

نوسان نرخ نيكل طي هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلي اين محصول با ركود مواجه شود البته قيمت نيكل در بازارهاي جهاني افزايش يافته است كه به گفته كارشناسان حوزه فلزات پايه، انتشار گزارش مثبت صندوق بين المللي پول درباره چشم انداز اقتصاد جهان در سال جاري ميلادي زمينه افزايش قيمت نيكل را فراهم كرده است. هم اكنون نيكل در بازارهاي داخلي با نرخ 69هزار تومان در هر كيلو محاسبه مي شود كه فاصله قيمتي قابل توجهي را بين نرخ جهاني و داخلي اين فلز منعكس مي كند.

گرايش روي به سمت صعود

قيمت روي نزديک به 3 ماه است که به صورت عمومي در مسير افزايش نسبي قرار گرفته است. موجودي انبارهاي روي نزديک به يک سال و نيم در مسير نزولي قرار داشته و هم اکنون در کمترين سطح در 3 سال گذشته ايستاده است. با توجه به افزايش عمر معادن روي در اقصي نقاط جهان، کاهش عيار و مشکلات دستيابي به مواد معدني در کنار افزايش هزينه فرآوري، شاهد کاهش عرضه و افزايش قيمت تمام شده هستيم. اين در حالي است که در کنار بهبود بازار فولاد و استفاده بيشتر از ورق هاي گالوانيزه، اين شرايط به برتري محسوس تقاضا به نسبت عرضه ختم شده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 10046
 
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد