پایگاه خبری ماین نیوز 11 مرداد 1398 ساعت 1:51 http://www.minews.ir/fa/doc/news/47377/۸۰-درصد-زنجیره-فولاد-بومی-سازی-شده -------------------------------------------------- فولادسازان پیشگامان تامین نیاز خود از داخل هستند عنوان : ۸۰ درصد زنجیره فولاد بومی‌سازی شده است -------------------------------------------------- حدود ۸۰درصد از قطعات فولادسازان در داخل ساخته و تامین می‌شود، از این‌رو می‌توان ادعا کرد که این صنعت در داخل بومی‌سازی شده است و تولیدکنندگان نیازهای خطوط خود را در داخل تامین می‌کنند. متن : به گزارش ماین نیوز، البته بومی سازی روندی است که تولیدکنندگان داخلی باید آن را تا حدودی با ریسک بپذیرند؛ چراکه بکارگیری قطعاتی که برای نخستین بار موردآزمایش قرار می گیرند، ممکن است با ریسک همراه باشد. ریسک های تعریف شده را می پذیریم مرتضی شیرین پور، مدیر تحقیقات و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان درباره بومی سازی شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: بومی سازی اولویت شرکت ذوب آهن اصفهان بوده و این شرکت برنامه ها را به گونه ای پیش برده است تا هیچ گاه خط تولید متوقف نشود و برای ۳ سال آینده نیز قطعات کارخانه تامین شده است. در کل ذوب آهن اصفهان برنامه ریزی برای کالاهایی که امکان ساخت آن در داخل موجود است را انجام داده است. شیرین پور در ادامه خاطرنشان کرد: البته همچنان تامین برخی قطعات وابسته به خارج از کشور است؛ برای نمونه برخی از نسوزهای خاص یا قطعاتی مانند بلبرینگ ها که ساخت آنها در داخل ممکن نیست یا هزینه ساخت آنها بالا خواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که ریسک بومی سازی تامین قطعاتی که برای نخستین بار آزمایش می شوند را تا چه اندازه می پذیرید، عنوان کرد: به طور معمول ریسک ها تعریف شده هستند و سعی ما این است که ریسک های قابل قبول را بپذیریم، به گونه ای که خط تولید ما را تحت شعاع قرار ندهند. برای پذیرش قطعات جدید، آزمایش هایی روی آنها انجام می دهیم و پس از تایید، از آنها استفاده می کنیم. مدیر تحقیقات و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه های بومی سازی تا چه اندازه می توانند به رشد بومی سازی صنایع کشور کمک کنند، گفت: نمایشگاه های بومی سازی می توانند فرصت مناسبی باشند تا واحدها توانمندی ها و نیازمندی های خود را به نمایش بگذارند تا خلأهایی که در زنجیره صنعت وجود دارد، پرشود و تولیدکنندگان داخلی فرصت ابراز وجود داشته باشند. شیرین پور در پاسخ به این پرسش که شرکت ذوب آهن اصفهان چه دستاوردهایی در راستای بومی سازی برای سایر واحدها دارد، عنوان کرد: ذوب آهن شرکتی است که بخش عمده ای از نیازهایش را تامین می کند. کارگاه های ریخته گری، مکانیکی و تعمیراتی دارد که می تواند ظرفیت های خالی این بخش ها را در اختیار سایر واحدها قرار دهد؛ قطعات و تجهیزات پیچیده ای را در داخل شرکت به تولید رسانده و توانسته این توانمندی را در اختیار شرکت های دیگر قرار دهد یا به آنها مشاوره بدهد. وی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین مشکلات بومی سازی کشور چیست، عنوان کرد: در ابتدا باید معیارهای پذیرش قطعات در داخل تعریف و تایید شود و پس از تعریف شدن آنها، تامین کنندگان یا سازندگان توانمند شناسایی شده و قطعات به وسیله آزمایش هایی تایید شوند و درنهایت مورد استفاده قرار بگیرند. در این راستا ممکن است توانمندی ها یا آزمون های نهایی آنها به درستی تعریف نشده باشد. مدیر تحقیقات و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا بانک اطلاعاتی بومی سازی وجود دارد، عنوان کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان بانک اطلاعاتی بومی سازی را روی سایت خود فعال کرده است. البته جای یک بانک اطلاعاتی قوی که عوامل مورد نیاز کل زنجیره صنعت را درنظر بگیرد، خالی است؛ چراکه این بانک اطلاعاتی توانسته به تولیدکنندگان کمک بسیاری کند. اولویت ما تامین نیاز از داخل بوده است همچنین مهدی کیان پور، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری درباره بومی سازی صنعت فولاد اظهار کرد: این شرکت تولیدکننده ورق گالوانیزه صنعتی و خودرویی است که زیرنظر شرکت فولاد مبارکه فعالیت می کند. این واحد با ۴۰۰هزار تن تولید، تنها شرکتی است که ورق گالوانیزه خودرویی تولید می کند. کیان پور در ادامه خاطرنشان کرد: مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه تامین می کنیم، به صورت گالوانیزه تولید ورق داریم و مشتری اصلی ما ایران خودرو است. همچنین بیشتر گریدهای مورد نیاز کشور را تولید کرده ایم. وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه خط تولید خود را بومی سازی کرده اید، گفت: بیشتر نیاز خط تولید ما از داخل تامین می شود. کیان پور در ادامه تاکید کرد: نمایشگاه های بومی سازی فرصت مناسبی است تا تعاملاتی در زمینه نیازمندی ها و توانایی ها بین شرکت های گوناگون شکل بگیرد. کارشناس تحقیق و توسعه شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در ادامه خاطرنشان کرد: از نخستین روزی که کارخانه آغاز به کار کرده یعنی حدود ۹ سال پیش، به دنبال تامین قطعات به شکل بومی بوده که تا هم اکنون نیز بسیاری از قطعات بومی سازی شده است. البته هنوز هم از قطعات خارجی استفاده می کنیم اما در زمان غیرتحریم نیز سعی کرده ایم اولویت نخست مان تامین نیاز داخل باشد و در چند سال گذشته مدیریت کارخانه همواره بر بومی سازی و تامین نیاز از داخل تاکید داشته است. بومی سازی ۸۰درصدی همچنین درباره وابستگی صنعت فولاد به خارج از کشور و تامین زنجیره آن از داخل چندی پیش، عزیز قنواتی، مدیرعامل کارخانه فولاد آتیه خلیج فارس اهواز اظهار کرد: زمانی ۱۰۰درصد قطعات فولاد از خارج از کشور تامین می شد، اما به تدریج این وابستگی به واردات به کمترین میزان رسید و درحال حاضر بیشتر واحدهای فولادسازی ۸۰ تا ۹۰درصد و حتی تا ۹۵درصد از تجهیزات خود را در داخل تامین می کنند که اگر میانگینی برای این موضوع درنظر بگیریم، حدود ۸۰درصد از قطعات فولادسازان در داخل ساخته می شود. وی با اشاره به این موضوع که فقط الکترود گرافیتی برای فولادسازان ارزبر است، عنوان کرد: علاوه بر الکترود گرافیتی، برخی قطعات الکتریکال از خارج از کشور تامین می شود که آن هم بیشتر در اختیار برندهای انحصاری است اما به طور کلی بیشتر قطعات در داخل تولید می شوند. این مدیرعامل فولادی در پاسخ به این پرسش که برخی از فروآلیاژها نیز وارداتی هستند و آیا در این زمینه نیاز به واردات دارید، عنوان کرد: فروآلیاژها کمتر در داخل تولید می شوند و باید بیشتر آنها را وارد کرد. قنواتی در توضیح فروآلیاژها بیان کرد: ساخت برخی قطعات نیازمند فولاد آلیاژی است و نمی توان آن قطعات را با فولاد عام ساخت. قنواتی در ادامه خاطرنشان کرد: فولادی که با ترکیب چندین مواد شیمیایی ساخته می شود، تبدیل به فروآلیاژ می شود که در قطعات لوازم خانگی تا هواپیما کاربرد دارد. این قطعات، قطعات ظریفی هستند که فروسیلیس و فرومنگنز و... به آن افزوده می شوند. از آنجاکه فرآیند تولید فروآلیاژها قدری پیچیده است، به تجهیزات خاصی نیاز دارد و در ایران حدود ۲ تا ۳ کارخانه تولید فروآلیاژ مشغول کار هستند.