پایگاه خبری ماین نیوز 12 آذر 1399 ساعت 22:55 http://www.minews.ir/fa/doc/news/53891/بهینه-سازی-مصرف-انرژی-گل-گهر -------------------------------------------------- عنوان : بهینه‌سازی مصرف انرژی در گل‌گهر -------------------------------------------------- مدیر مرکز تحقیقات و فناوری شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تاکید بر اینکه این مرکز ماموریت ارتباط صنعت با دانشگاه را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: هدف از توسعه این ارتباط رفع چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی سنگ‌آهن به‌ویژه در حوزه بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی است. متن : به گزارش ماین نیوز، امیر حاجی زاده اظهار کرد: مرکز تحقیقات و فناوری شرکت معدنی و صنعتی گل گهر وظیفه ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت را برعهده دارد. زبان مشترک میان صنعت و دانشگاه باعث می شود بخش صنعت بتواند در گام نخست مسائل و چالش های معدن و صنایع معدنی را به صورت شفاف مشخص کند. در عین حال قصد داریم مسائل و چالش های بخش معدن و صنایع معدنی را به زبان دانشگاه و علمی بیان کنیم تا دانشگاهیان بتوانند در قالب پروژه های تحقیقاتی این چالش ها را حل کنند. حاجی زاده افزود: مرکز تحقیقات و فناوری شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در واقع یک واسطه میان دانشگاه و صنعت برای رفع چالش های معدنی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است. علاوه براین، گل گهر با راه اندازی این مرکز قصد دارد اگر افرادی داخل یا خارج از سازمان نوآوری و ایده جدیدی در حوزه معدن دارند، مسیر حمایت از آنها را پیش بینی کند، چراکه به طور حتم مسیر پیش بینی شده می تواند به رشد بهره وری مجموعه گل گهر کمک کند. حاجی زاده درباره سازکارهای ارتباط صنعت با دانشگاه در این مرکز عنوان کرد: در این رابطه آیین نامه های داخلی با عنوان اولویت های پژوهشی تدوین شد تا بتوانیم پروژه ها را تعریف کنیم. این اولویت های پژوهشی طی چند مرحله در سازمان تعریف می شود و توسط متخصصان در بخش تحقیقات به صورت یک پروژه و اولویت پژوهشی درمی آید. حاجی زاده ادامه داد: پس از اینکه اولویت ها مشخص شد، هم در وب سایت شرکت قرار می گیرد و هم به دانشگاه های مرتبط ارسال می شود. این اولویت ها در ۳ قالب به صورت پروژه تحقیقاتی انجام می شود. یکی از این قالب ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که اغلب در هر سال حدود ۱۵ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا برای گذراندن تز خود حدود یک سال در این مرکز حضور دارند. به این صورت که پس از معرفی اولویت ها، دانشجویان همراه با امکانات موجود مانند کتابخانه و آزمایشگاه در مرکز مستقر می شوند. در عین حال، برای دانشجویان پژوهانه در نظر گرفته ایم تا از نظر مالی نیز مشکلی نداشته باشند. وی خاطرنشان کرد: برخی از پروژه ها زمان بیشتری لازم دارند و برای به نتیجه رسیدن آن دانش بیشتری نیاز است. در قالب دوم، اولویت های پژوهشی اعلام عمومی می شود تا تیم های دانشگاهی یا شرکت های دانش بنیان پیشنهادهای خود را به مرکز ارائه دهند. این پیشنهادها در کارگروه هایی مورد بررسی قرار می گیرند و مرکز با پیشنهاددهنده وارد مذاکره و قرارداد می شود. قراردادهای تحقیقاتی منعقد می شوند و شرکت ها پس از آن شروع به کار می کنند. ضمن اینکه مرکز با تمامی دانشگاه های سطح کشور ارتباط تنگاتنگ دارد. لازم به ذکر است، سال گذشته یکی از بزرگ ترین قراردادهای تحقیقاتی در زمینه سنگ آهن را با یکی از دانشگاه های معتبر منعقد کردیم. ضمن اینکه در امسال قصد داریم این پروژه را در قالب یک قرارداد بزرگ تر تمدید کنیم. بهینه سازی مصرف انرژی و هزینه حاجی زاده با اشاره به اهداف این شرکت بیان کرد: هدف این است که تیم های تحقیقاتی دانشگاهی را نیز سامان دهیم و آنها را تقویت کنیم تا بتوانیم از توان آنها استفاده کنیم. اگر تیم های تحقیقاتی شکل نگرفته باشند، مرکز زمینه های شکل گیری این تیم ها را برای پروژه های بلندمدت فراهم می کند. حاجی زاده درباره مهم ترین پروژه های انجام شده توسط مرکز تحقیقات و فناوری شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مطرح کرد: عمده پروژه های انجام شده توسط مرکز در بخش معدن و فرآوری سنگ آهن انجام شده اند؛ به طوری که در بخش معدن، مرکز روی انفجار به طور مفصل کار کرده تا بتواند با مواد انفجاری کمتر، بیشترین خردایش را ایجاد کند. وی ابراز کرد: دیگر پروژه مهم، استانداردسازی فرآیندها بوده است؛ به طوری که فرآیندها مطابق با استانداردهای بین المللی کار کنند. در این رابطه تیم تحقیقاتی در گل گهر فعال هستند. این مهم منجر به کاهش مصرف انرژی شده و افزایش تولید را به دنبال داشته است. ضمن اینکه کاهش هدررفت آب توسط تیکنرهای باطله نیز دیگر پروژه مهمی بود که توسط مرکز انجام شد. به گفته وی، فعالیت در زمینه توسعه طراحی مفهومی کارخانه های کنسانتره دیگر پروژه مرکز بوده است. این مرکز قادر است به طور تقریبی تمامی تست های مربوط به فرآوری سنگ آهن در مقیاس آزمایشگاهی و طراحی مفهومی را انجام دهد. حاجی زاده عنوان کرد: به طور کلی فعالیت های مرکز در بخش معدن و صنایع معدنی حوزه سنگ آهن، به افزایش بهره وری با رویکرد از معدن تا فروش مرتبط است. این یعنی مرکز تحقیقات و فناوری شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در تمامی بخش های تولید، فرآوری و فروش، ماموریت بهینه سازی امور را برعهده دارد، به نحوی که همه فعالیت های شرکت گل گهر را به صورت یکپارچه در نظر می گیرد. زبان مشترک میان صنعت و دانشگاه حاجی زاده خاطرنشان کرد: این مرکز یکی از معدود پایگاه های ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه در کشور است که توانسته به خوبی ماموریت خود را انجام دهد. با اینکه به طور تقریبی تمامی افراد شاغل در شرکت های تولیدی، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، فضای دانشگاهی کشور باوجود تبلیغات موجود صنعتی نیست و قوانین بالادستی به دانشگاه اجازه نمی دهد که استادان و دانشجویان به طور موثر در بخش صنعت حضور داشته باشند. وی تصریح کرد: بخشی از ضعف ارتباط میان صنعت و دانشگاه ممکن است به عملکرد صنعت در کشور ما بازگردد اما به طور قطع بخشی از آن برعهده دانشگاه ها است؛ به طور مثال، در کشورهای توسعه یافته صنعتی، دانشگاه ها برای ادامه فعالیت خود باید با صنعت ارتباط داشته باشند اما عکس این موضوع در دانشگاه های کشور ما اتفاق می افتد. با این رویه نباید انتظار داشت عمده فعالان دانشگاهی علاقه ای برای حضور در صنعت داشته باشند. حتی اگر علاقه ای هم وجود داشته باشد، قوانین موجود مانع از فعالیت گسترده دانشگاه در صنعت می شود. حاجی زاده بیان کرد: در سیستم ارتقای استادان دانشگاهی، ارتباط با صنعت به عنوان یک شاخص ضروری مطرح نیست. بسیاری از استادان دانشگاه در همایش های داخلی و بین المللی حضور فعال دارند و کتاب های متعددی را به چاپ می رسانند، اما این فعالیت ها در واقع مشکلی از بخش صنعت و اقتصاد کشور برطرف نمی کند. وی اذعان کرد: در کشورهای صنعتی، پیش از اینکه دانشجو جذب و برای آن تز تعریف شود، باید یک پروژه صنعتی تعریف شده باشد تا از این طریق بتوان هزینه های استاد، دانشجو و دانشگاه را تامین کرد. متاسفانه در کشور ما این سیستم وجود ندارد و یکی از دلایل اصلی ضعف ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیز همین موضوع است. حاجی زاده اظهار کرد: دلیل دیگر ضعف ارتباط میان صنعت و دانشگاه، نبود زبان مشترک میان صنعت و دانشگاه است. در این زمینه باید شرکت ها بخش تحقیق و توسعه بسیار قوی داشته باشند تا بتوانند باتوجه به ملاحظات شرکت و مسائل دانشگاه، این زبان مشترک را تعریف کنند.