پایگاه خبری ماین نیوز 18 دی 1396 ساعت 9:33 https://www.minews.ir/fa/doc/news/42226/آینده-ی-پرابهام-هپکو -------------------------------------------------- شنیده‌ها از تایید عدم صلاحیت سهامدار اصلی «هپکو» خبر می‌دهد عنوان : آینده‌ی پرابهام «هپکو» -------------------------------------------------- خبرهای جدیدی از وضعیت شرکت هپکو به گوش می‌رسد. کارگران می‌گویند در آخرین جلسه‌ای که با حضور کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هپکو در محل استانداری اراک برگزار شده، عدم صلاحیت سهامدار اصلی این شرکت بزرگ تولیدکننده ماشین آلات راهسازی برای بازپرداخت مطالبات کارگران و احیای وضعیت تولید، تایید و قرار است رایزنی ها برای جلب نظر خریداران دیگر هپکو فراهم شود. متن : به گزارش ماین نیوز، سال گذشته بود که «واگن سازی کوثر»، سهام دار عمده شرکت هپکو، به دلیل اعتراضات گسترده‌ی کارگران به ناکارآمدی‌های مدیریتی برکنار شد. پس از آن سهام عمده این شرکت در سال جاری به شرکت «هیدرو اطلس» واگذار شد و حالا خبر میرسد این سهامدار هم نتوانسته در ماههای گذشته و پس از اعتراضها و پیگیری های دامنه‌دار کارگران، تغییری در وضعیت هپکو ایجاد کند. وضعیت نابسامان مدیریتی هپکو، کارگران این شرکت را با تهدید امنیت شغلی مواجه کرده است. عدم صلاحیت سهامدار، تایید شد به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جامعه نو ، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شرکت هپکو اعلام کرد در جلسه ای که روز سه شنبه، سیزدهم دی ماه با حضور استاندار و معاونین و مدیران استانداری و اعضای کارگروه در محل استانداری استان مرکزی تشکیل شد، عدم صلاحیت سهامدار اصلی مجموعه هپکو برای بازپرداخت معوقات مزدی کارگران و بهبود وضعیت شرکت تایید شد. گفته می‌شود، این جلسه با حضور استاندار و معاونین و مدیران استانداری و اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شرکت هپکو در محل استانداری استان مرکزی برگزار شده است. در این جلسه با وجود مهلت یکماهه داده شده به سهامدار هپکو جهت پرداخت یک ماه حقوق معوقه ظرف ۴٨ ساعت بعد از استقرار او در شرکت و نیز پرداخت یک ماه حقوق در اول دیماه و باز کردن ال سی قطعات از طریق بانک عامل و شارژ مواد خام و قطعات محصولات برنامه شده جهت تولید به میزان ٨ میلیارد تومان و باتوجه به عدم تحقق تعهدات مذکور توسط سهامدار عمده شرکت هپکو، عدم صلاحیت آقای اسدالله احمدپور بعنوان سهامدار از طرف استانداری به کارگروه هپکو اعلام شده است. همچنین استاندار اعلام کرده است که سهامدار نیز از ادامه سهامداری در شرکت هپکو انصراف داده و سازمان خصوصی سازی ضمن پذیرش انصراف او در حال رایزنی با سایر خریداران هپکو است… کارگروه رفع موانع تولید که به پیشنهاد استانداری اراک و توسط کارگران هپکو ایجاد شده است، با این هدف تشکیل شد که پیگیری مطالبات صنفی کارگران هپکو را برعهده بگیرد و در عین حال رایزنی‌هایی را جهت رفع مشکلات تولید در کارخانه هپکو با نهادهای مربوط انجام دهد. اعضای این کارگروه می‌گویند با اعلام این خبر از سوی استانداری، انتظار و مطالبه کارگران هپکو از وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی تعیین تکلیف هرچه سریعتر این واگذاری و انتخاب سهامداری است که توانایی حل مشکلات مالی و تولیدی هپکو را داشته باشد. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شرکت هپکو همچنین خواستار اهلیت مدیریتی، صنعتی و مالی… سهامدار آینده این شرکت شده است. در همین رابطه مجید لطیفی فعال کارگری و عضو کارگروه رفع موانع تولید شرکت هپکو در خصوص مطالبات معوقه کارگران می‌گوید؛ پس از مشکلاتی که برای هپکو پیش آمد و اعتراضاتی که در تابستان گذشته انجام شد، علی ربیعی وزیرکار به اراک آمد و در نتیجه رایزنی او قرار شد در بحث مالیات ها و مسائل بیمه ای همکاری لازم از سوی نهادهای اجرایی به عمل آید که در حال حاضر نیز سازمان تامین اجتماعی استان با وجود عدم واریز حق بیمه از سوی شرکت، با کارگران هپکو همکاری داشته و حداقل در بحث تمدید دفترچه های بیمه با مشکل مواجه نیستیم. این در حالیست که به گفته او مطالبات مزدی کارگران همچنان با تاخیرهایی روبروست. لطیفی ادامه داد: در بحث دستمزد کارگران باید بگویم که سند حقوقی سه ماه پایانی سال گذشته هنوز بسته نشده و در این میان تنها با گروهی از کارگران تسویه حقوقی انجام شده و اگر بخواهیم میانگین بگیریم می‌شود گفت برای سال گذشته حدود یک ماه و نیم معوقه مزدی باقی مانده است. این فعال کارگری هپکو در خصوص مطالبات سال ۹۶ کارگران هپکو نیز گفت: بعد از پرداخت حقوق مهرماه مجددا در پرداخت دستمزد کارگران وقفه به وجود آمده و هنوز حقوق ماههای آبان و آذر ۹۶ به حساب کارگران واریز نشده است. لطیفی می‌گوید؛ مطالبات مزدی در بین برخی از شرکت‌های اقماری هپکو مانند مهندسی قطعات، بیش از دو ماه است و شامل دستمزد شهریور، مهر، آبان و آذر ۹۶ می‌شود. ۱۱۵۰ روز است که نام هپکو را فریاد میزنیم شرایط خاص هپکو در ماه‌های گذشته، زندگی خانوادگی بسیاری از کارگران این واحد صنعتی را در معرض تهدیدهای مختلف قرار داده است. پیش از این خبرها، از احضار حدود ۲۰ نفر از کارگران هپکو در پی اعتراضات تابستان امسال خبرداده بود. اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمعات غیرقانونی اتهامی است که به کارگرانی که در تجمعات صنفی شرکت کرده بودند، نسبت داده شده بود. در طول ماههای گذشته بارها مسولین دولتی و استانی از بهبود وضعیت هپکو در آینده ای نزدیک خبر دادند، اما کارگران میگویند هیچ تغییر ویژه ای در وضعیت این شرکت بزرگ صنعتی پدید نیامده است. مجید لطفی فعال صنفی کارگران هپکو در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط فعلی، آینده این شرکت را چطور ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: «روز چهارشنبه و در طی برگزاری جلسه کارگروه رفع موانع تولید هپکو با استانداری، گفتیم که حدود ۱۱۵۰ روز است که مطالبات و خواسته های کارگران هپکو را به عناوین مختلف فریاد زده ایم. در همین راستا بارها پرسنل این شرکت مکاتباتی را با نهادهای مسول داشته اند اما متاسفانه تا به امروز اتفاق چشمگیری برای هپکو نیفتاده است. سال گذشته سهامدار قبلی نتوانست به تعهداتش عمل کند و برکنار شد و امسال هم که وضعیت به این شکل شده و معلوم نیست بعد از این اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. لطیفی می‌گوید: هر کسی که دستی در صنعت داشته باشد، شرکت هپکو و سابقه‌اش را می‌شناسد. هپکو، چه در ایران و چه در خاورمیانه برند بزرگی بوده است. شرکتی بوده که با محصولات تولیدی شرکت کاترپیلار آمریکا، ولوو و… برابری می‌کرده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. متاسفانه هیچکس به این حرف‌ها اهمیتی نداد. سوال ما این است که آیا واقعا توان دولت در حدی نیست که بتواند این شرکت را احیا کند؟! آنهم شرکتی که کارگران آن از آمادگی کامل برای احیای آن را برخوردارند. حمایت دولت، راهگشاست این فعال کارگری ادامه داد: چندی پیش مهندس شریعتمداری وزیر صنعت، معدن، تجارت در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «ما بنا داریم، تجهیزات معادن کشور را از طریق هپکو به معدنی‌ها بدهیم.» وقتی این مصاحبه انجام شد، اغلب معادن استقبال کردند. همین مساله نشان داد که اگر مشوقی از سوی دولت وجود داشته باشد وضعیت هپکو هم از این شرایط خارج می شود. لطیفی میگوید: هپکو شرکتی است که صرفا مونتاژ نمی‌کند. شرکت مهندسی و طراحی-تولیدی است. ما در زمان جنگ ایران و عراق، بولدوزر عملیاتی و پل های شناور طراحی و به مناطق جنگی عرضه کردیم و یا مثلا در حال حاضر ترانسپورتر نیشکر هفت تپه را خودمان طراحی می‌کنیم. این یعنی صرفه جویی ارزی و حمایت از تولید ملی که مدام در ارتباط با آن صحبت می‌کنند. اگر مشوق ها برای احیای تولید در هپکو فراهم شوند و دولت از هپکو حمایت کند، قطعا ما از این شرایط خارج می‌شویم. وضعیت هپکو از سالهای بعد از خصوصی سازی بحرانی شد. سوء مدیریت و ایجاد شرکت های مستقل از این شرکت که سوددهی لازم را نداشتند، مشکلات شرکت هپکو را به اوج رساند. برگزاری چندین تجمع گسترده کارگری در سالهای گذشته که آخرین آن به تابستان امسال برمیگردد در اعتراض به وضعیت نابسامان این شرکت، در پی همین نابسامانی‌ها شدت گرفت.