پایگاه خبری ماین نیوز 9 مرداد 1399 ساعت 23:49 https://www.minews.ir/fa/doc/news/52161/بومی-سازی-دامپتراک-هم-رسید -------------------------------------------------- عنوان : بومی‌سازی به دامپتراک هم رسید -------------------------------------------------- اخیراً مهندس سلیمان نژاد مدیر مهندسی معکوس و ساختِ داخل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در خصوص بومی‌سازی دامپتراک اطلاعات امیدوارکننده‌ای را در اختیار رسانه‌ها و مردم گذاشت. او در ابتدای گفتگوی تفصیلی، ضمن اشاره به چشم انداز ۱۴۰۴ كشور تصریح کرده است: برنامه‌ریزی ما بر اساس دستیابی به توليد ۵۵ ميليون تن فولاد است. برای تحقق این مهم به حدود ۱۶۰ ميليون تن سنگ نياز داریم، مضافاً در كنار آن بایستی حجم عظيم باطله نيز به‌وسیله‌ی دامپتراک‌ها استخراج شود. متن : به گزارش ماین نیوز، وی همچنين با توجه به رشد شاخص اشتغال‌زايی گل‌گهر در اقتصاد ملی و پتانسيل‌‌های چشمگير این مجموعه در مبحث جایگزینی معادن به جای نفت اعلام کرده که طبق چشم‌انداز ٢٠٣٠ شرکت، این پروسه در دستور کار واحد ساخت داخل شركت گل‌گهر قرار گرفته است. در ادامه این گفتگو سلیمان‌نژاد پيش‌بينی می‌کند که با بومی‌سازی دامپتراک حدود ٣٠ ميليون يورو برای شركت گل‌گهر و در کل بيش از ۱۵۰ ميليون يورو صرفه‌جويی خواهد شد و می‌افزاید: با تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در كشور، ارزبری رشد چشمگيری پیدا خواهد کرد. وی در بیان جزئیات فعالیت‌ها به این نکته اشاره کرده که در صورت تاييد فنی و قيمتی نمونه‌ی اول، خط توليد انبوه مستقر خواهد شد و طی ۵ سال كل نياز مجموعه را جوابگو خواهد بود که با یاری‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان سطح یک می‌توان بر مشکلات نیز فائق آمد. وی همچنین اطلاع داده است که در گام اول، تيم مهندسی معكوس گل‌گهر، معادن ايران و كشورهای همسايه را مطالعه می‌کند و بر اساس ميزان رضايتمندی، بهترين برند را به عنوان پایه‌ی مهندسی معکوس در دستور کار قرار خواهند داد. البته ملاک تصميم‌گيری بايستی هزينه و كيفيت باشد. وی افزود: تاكنون هيچ شركت معدنی و غيرمعدنی اقدام به بومی‌سازی دامپتراک نکرده و شركت گل‌گهر به عنوان بزرگترين توليدكننده مواد اوليه فولاد كشور، هزينه‌ی R&D اين ماشین را تقبّل کرده است. وی در خصوص زمان‌بندی اجرا و تحقق این پروژه اظهار می‌کند: جهت بومي‌سازی دامپتراک در گام اول، تُناژ ۶۰ تن و در گام‌های بعدی، ٩٠ و ۱۳۵ تن برنامه‌ريزی شده است و پيش‌بيني می‌گردد که بومی‌سازی اين سه نوع تراک، ۵ سال زمان ببرد. وی در پایان به صراحت اذعان کرده که بومی‌سازی تجهيزاتی مانند دامپتراک تاكنون در كشور سابقه نداشته و ابراز امیدواری کرده است که بر اساس پيش‌بينی‌ها با تكميل موفقيت آميز نقشه راه بومی‌سازی تراک، هزينه آن در خصوص ساخت داخل، معادل ۶۵ درصد برند مشابه خارجی خواهد شد.