پایگاه خبری ماین نیوز 15 مرداد 1398 ساعت 9:55 https://www.minews.ir/fa/doc/news/47444/اجرای-طرح-آزمایشی-تولید-بتن-غلتکی-دانشگاه-آزاد-اسلامی-ذوب-آهن-اصفهان -------------------------------------------------- عنوان : اجرای طرح آزمایشی تولید بتن غلتکی دانشگاه آزاد اسلامی در ذوب‌آهن اصفهان + ویژگی‌ها و مزایا -------------------------------------------------- طرح آزمایشی تولید بتن غلتکی توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در ذوب‌آهن اصفهان کلید خورد. متن : به گزارش ماین نیوز، سیدحمیدرضا صادقیان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درباره اجرای طرح آزمایشی تولید بتن غلتکی توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در ذوب آهن اصفهان به خبرنگار خبرگزاری آنا در لنجان گفت: با تحقیقات گسترده دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، طرح آزمایشی تولید بتن غلتکی با استفاده از سرباره کنورتور در ذوب آهن اصفهان کلید خورد. وی مشاركت كارآمد مؤسسات آموزش عالی در اجرای طرح‌های كلان اقتصادی را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند برای به رخ كشیدن دانش‌های كاربردی خود با ایفای نقش موثر در واحدهای تولیدی در مسیر توسعه اقتصادی و تعمیق مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان در راستای رسیدن به نقطه مطلوب ارتباط با صنعت هدف‌گذاری كنند. امیرحسین پاک‌شیرمعاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز در حاشیه اجرای این طرح با تأکید بر توسعه پایدار در حفظ محیط‌زیست تصریح کرد: امروزه ضایعات در صنایع جایگاه خاصی دارند؛ این پسماندها وقتی به صورت ضایعات شهری یا صنعتی در می‌آیند بازیافتشان به‌طور اصولی و صحیح می‌تواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست داشته باشد. وی گفت: طرح آزمایشی تولید بتن غلتکی با استفاده از ضایعات سرباره کنورتور ذوب آهن اصفهان و با توجه به اصل مهم صرفه‌جویی در مصارف انرژی و حفظ مواد طبیعی زمین مدنظر قرار گرفته است. پاک‌شیر تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های پیمانکار و مشاور به‌دنبال راه‌کارهایی برای رفع‌کردن مشکلات اقتصادی و زیست محیطی روسازی‌ها هستند؛ بنابراین یکی از گزینه‌هایی که در راستای اهداف بیان شده بسیار مورد توجه قرار گرفته، استفاده از سرباره‌های ذوب آهن در تولید بتن غلتکی است. معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان مصرف سیمان کمتر را از مهم‌ترین ویژگی‌های روسازی بتن غلتکی بیان کرد و گفت: روسازی بتن غلتکی دارای عمر، دوام، مقاومت و سرعت اجرای بیشتر و هزینه اجرا و تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به روسازی آسفالتی است. وی با تأکید بر توسعه پایدار در حفظ محیط‌زیست گفت: بازگرداندن پسماندهای صنعتی به چرخه تولید باعث جذب سرمایه خواهد شد و این موضوع باید در اولویت‌های اصلی صنایع قرار بگیرد. پاک‌شیر اضافه کرد: ارتباط و تعامل مطلوب بین دانشگاه و صنعت علاوه بر رفع نیازهای جامعه، غنای علمی دانشگاه‌ها و جامعه علمی را نیز افزایش می‌دهد. مرتضی شیرین‌پرور مدیر پژوهش، فناوری و بومی‌سازی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان هم اظهار کرد: تعامل بین آموزش عالی و صنعت باید براساس مطالعات علمی انجام شود تا صنعت بتواند با استفاده از دانش روز، به‌روزرسانی فناوری‌ها و در نهایت مدیریت درست؛ ضمن رعایت مسائل زیست‌محیطی و توسعه پایدار با کمترین مشکل به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد. وی با تأکید بر اجرای تولید بتن غلتکی با استفاده از سرباره کنورتور اضافه کرد: این شرکت فرایندهای فناوری و برگشت ضایعات به چرخه تولید را دنبال می‌کند تا بتواند از فراوری سرباره، محصول جانبی با ارزش‌افزوده ایجاد کند. شیرین‌پرور، تحمل بارهای سنگین تحت دمای بالا را از مزایای بتن غلتکی در روسازی راه دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت قیر، تأثیر آلایندگی آن بر محیط زیست و کارایی نامناسب در روسازی، استفاده از بتن غلتکی معقول به نظر می‌رسد. سرعت در انجام بتن‌ریزی و همگونی آن با تجهیزات و ماشین آلات روسازی نیز از مزایای استفاده از این بتن به شمار می‌رود.