تولید محصولات جدید استراتژی جدید فولاد مبارکه

خبرگزاری موج , 18 مرداد 1398 ساعت 19:25

شرکت فولاد مبارکه به تازگی تولید ورق های ترش با ظرفیت 400 هزار تن را به اجرا درآورده است، محصولی که پیش از این وارداتی بوده و در صنایع نفت و گاز کاربرد دارد، به گفته مدیران این شرکت استراتژی آن ها در حال حاضر تولید محصولات جدید در راستای بومی سازی و جبران کاهش مصرف محصولات دیگر است.


به گزارش ماین نیوز، در یک سال گذشته با وجود اینکه تحریم ها علیه فولاد مبارکه به صورت مستقیم اعمال شده است، با این حال تغییر چندانی در صادرات این شرکت نداشته و روند تولید نیز رو به بهبود است، یکی از اقدامات این شرکت تولید ورق های ترش است از آنجایی که تولید انواع ورق‌های API محیط ترش مورد مصرف در صنایع نفت و گاز و به منظور اجرای پروژه خط لوله انتقال کاربرد زیادی دارد ورود به این بخش می تواند برای کشور ارزش افزوده بالایی داشته باشد، از این رو مجتمع فولاد مبارکه خط تولید 400 هزار تنی از این محصول را ایجاد کرده است.

پیش از این فولاد مبارکه در خط لوله انتقال نفت خام کوره به جاسک نیز مشارکت دارد که این نیازمند خط لوله یک هزار و ۷۰۰ کیلومتری و ۳۶۰ هزار تن ورق API است. در واقع اسلب این پروژه با فولاد مبارکه، تبدیل به ورق توسط فولاد اکسین و در لوله‌سازی اهواز تبدیل به لوله می‌شود‌. پیش از این در ایران توان طراحی و تولید این نوع ورق ها برای محیط های ترش وجود نداشت. در حال حاضر اگر از ظرفیت های ایجاد شده در بخش تولید ورق های API محیط های ترش و شیرین حمایت و فعال شوند، در طی سال های آینده نه تنها به ظرفیت اسمی تولید ورق های فولادی می رسیم بلکه امکان صادرات نیز فراهم خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه نیز در تشریح چشم‌انداز شرکت در سال 98 اعلام کرده است: این شرکت سال 98 را با توجه به پایداری تحریم ها قصد دارد با محصولات جدید سهم خود را در بازار حفظ کند تا نویدی برای تضمین حاشیه سود سهامداران باشد.

حمیدرضا عظیمیان با بیان اینکه افزایش 5 درصدی ظرفیت تولید با تغییر کارایی فرایندی در سال جاری در دستور کار قرار دارد، افزوده است: افزایش تولید مستلزم اجرای پروژه های جدید 3 تا 5 ساله است. در واقع سرمایه گذاری های جدید استان هرمزگان و نورد 2 مبارکه، طرح توسعه را اجرا خواهیم کرد که میزان آن به مجوزی که برای هرمزگان صادر می شود، بستگی دارد اما با خرید واحد تامین مواد معدنی سنگان حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد می شود. همچنین با توجه به اینکه در نتیجه تحریم ها بازار و صنعت فولاد کشور با مشکلاتی مواجه شوند و کاهش مصرف رخ دهد و روی برخی تولیدکنندگان اثر بگذارد. از این رو در این رابطه برنامه های تدوین شد که با تولید محصولات خاص، کاهش تقاضا را برای برخی محصولات جبران شود. در واقع محصولاتی که ارزبری خارجی دارند و تکنولوژی خاصی می‌خواهند را با همکاری با چند صنعت مرتبط با خود مثل نفت، گاز و پتروشیمی و لوازم خانگی، برنامه ریزی کرده ایم تا محصولات دیگر را جایگزین تولید فعلی کنیم تا بتوانیم حفره ایجاد شده در فروش محصولات خود را پر کنیم.

دستیابی به تکنولوژی های خاص
توسعه سبد کالایی یکی از استراتژی های شرکت فولاد مبارکه پس از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران بوده است، از این رو ورود به ساخت محصولات جدید در راستای تامین تجهیزات و قطعات با همکاری شرکت های داخلی در دستور کار این شرکت قرار داد.

رییس برنامه ریزی بومی سازی مجتمع فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن نگاهی به چشم‌انداز تولید این شرکت گفت: یکی از نیازهای کنونی بازار فولاد، تولید ورق ترش برای ساخت لوله های گاز است که توسط شرکت ملی گاز مصرف می شود. از آنجایی که فولاد مبارکه پیش از این آمادگی خود را برای تولید این محصول اعلام کرده بود و در حال حاضر تولید می شود، به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام شده تا جلوی واردات این محصول گرفته شود، زیرا امکان تامین نیاز داخلی آن وجود دارد، چراکه در حال حاضر ظرفیت تولید این محصول را 400 هزار تن تعیین شده است.

مصیب فروغی او با اشاره به اینکه برند فولاد مبارکه در دنیا جا افتاده است، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه شرکت افزایش تولید و اضافه کردن محصولات جدید به سبد کالایی شرکت است، پیش از این این شرکت محصولات استراکچر داشت که برای صنعت ساختمان بکار می رود و در حال حاضر به دنبال تولید فولادهای دیگری هستیم که در صنایع مختلف کاربرد دارد. از این رو دستیابی به دانش تولید محصول نیازمند تکنولوژی خاص هست.

او با اشاره به اینکه هدفگذاری در بخش تولید حفظ سهم 45 درصدی تولید فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور است، افزود: در بخش های تولید، بازرگانی و ... برنامه ریزی برای تولید محصولات جدید نیز انجام شده است.

او با بیان بر اینکه فشار تحریم ها در سال 97 کمی صادرات این شرکت را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: فولاد مبارکه به دلیل محصول کیفی که تولید می کند مشکلی برای صادرات ندارد و تنها موضوع نقل و انتقالات مالی چالش های دارد که در بخش بازاریابی و فروش فولاد مبارکه برنامه ها برای رفع مشکلات دنبال می شود.

فروغی با تاکید بر اینکه بازار اروپا به دلیل تاثیر پذیر بودن قاره سبز از آمریکا با بازارهای جدید جایگزین شده است، گفت: در حال حاضر صادرات به کشورهای آسیایی به سادگی انجام می شود، از طرف دیگر باید توجه داشت که هنوز صادرات فولاد به اروپا وجود دارد و افزایش سهم های بازار در دستور کار بخش های مربوطه است.

شرکت فولاد مبارکه به تازگی تولید ورق های ترش با ظرفیت 400 هزار تن را به اجرا درآورده است تا علاوه بر اینکه برنامه افزایش تولید را محقق کند، فشار تحریم ها را به حداقل برساند، چراکه پیش از این ورق ترش محصولی وارداتی بوده و در صنایع نفت و گاز کاربرد دارد، به گفته مدیران این شرکت استراتژی آن ها در حال حاضر تولید محصولات جدید در راستای بومی سازی و جبران کاهش مصرف محصولات دیگر است.


کد مطلب: 47572

آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/47572/تولید-محصولات-جدید-استراتژی-فولاد-مبارکه

ماین نیوز
  http://www.minews.ir