مدیرعامل در گفتوگویی اختصاصی تشریح کرد
اثرات تحریمها بر برنامههای توسعهای « کگل »
رادیو سهام , 28 آذر 1397 ساعت 11:20
گلگهر دهها علاوه بر برنامههای بزرگ تولیدی و اکتشاف، اولویتهای توسعهای را به طور جدی در دست اجرا دارد. از دید مدیران «کگل» تحریمها قادر به صدمه زدن به روند توسعهای این شرکت نخواهند بود.
به گزارش ماین نیوز، ناصر تقیزاده، مدیرعامل معدنی و صنعتی گلگهر با اعلام این مطلب گفت: هماکنون پروژههای در دست اجرای گلگهر شامل طرح توسعه آهن اسفنجی و فولاد، کنسانتره، طرح زیستمحیطی، توسعه معدنکاری و حملونقل ریلی است که با جدیت جملگی در حال اجرا هستند.
تقیزاده درخصوص جزئیات طرحهای توسعهای در دست اجرای این مجموعه تصریح کرد: پروژه مگا مدول ۱٫۸ میلیون تنی آهن اسفنجی در شرکت توسعهآهن و فولاد گلگهر در حال پیشرفت است و در مراحل پایانی به سر میبرد و به زودی برای افتتاح این طرح از معاون اول ریاستجمهوری دعوت خواهیم کرد.
به گفته وی همچنین طرح تولید ۳ میلیون تنی ورق را پیشرو داریم که با وجود اجرای تحریمها با سرعت مناسبی در حال اجراست. این طرح از پیشرفتهترین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و تاکنون معادل ۵ هزار تن سازه فلزی آن تجهیز و نصب شده است. وی یادآور شد: یک طرح ذوب یک میلیون تنی نیز تا یک ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
تقیزاده در پاسخ به این پرسش مبنی بر تامین فاینانس از بانک اوبر اتریش و وضعیت آن در شرایط پدید آمده در تحریمها تصریح کرد: اگر چه موارد این چنینی با تحریمها دچار مشکل میشوند اما ما در برنامهریزیهای خود با شیوه مناسب این موارد را پشتسر میگذاریم.
مدیرعامل معدنی و صنعتی گلگهر با اشاره به جزئیات بیشتر طرحها از عملیات اکتشافات بین معادن و آنومالیهایی نظیر آنومالی ۱۱، ۷ و ۱۲ بهعنوان دستاوردهای بینظیر در اکتشافات یاد کرد و افزود: در محدوده بین معادن با ۵۵ گمانه معادل ۲۷ هزار و ۷۰۰ متر حفاری انجام شده است که طول رگه یا ضخامت ذخیره آن بالغ بر ۱۶۰میلیون تن است.
وی با اشاره به حفاریهای انجام شده در سال ۹۷ که بیش از ۲۰ هزار متر بوده، گفت: در آنومالی ۱۱ معادل ۱۸ هزار و ۹۰۰ متر، آنومالی ۷ معادل ۳ هزار و ۴۰۰ متر و در آنومالی ۱۲ سه هزار و ۱۵۰ متر هر یک به ترتیب با ۲۴، ۱۰ و ۹ گمانه عملیات حفاری به انجام رسیده و از این رو با نتایج به دست آمده ذخایر سنگ آهن ایران به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
همچنان عملیات اکتشاف در گلگهر ادامه خواهد داشت؛ بهطوری که بیش از ۱۰ هزار متر حفاری در دستور کار این شرکت در منطقه ایران مرکزی جای دارد. در حال حاضر بیشترین حجم اکتشاف معادن در کشور، از سوی معدنی و صنعتی گلگهر صورت میگیرد. این شرکت اعلام کرده آمادگی پذیرش اکتشاف در هر پهنهای که در اختیار آن قرار میگیرد را دارد. میزان حفاریهای صورت گرفته در زمینه اکتشافات از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از ۲۰ هزار متر بوده است. گلگهر در انجام اکتشافات هیچ محدودیتی ندارد. نکته قابل توجه در مورد اکتشافات شرکت گلگهر آن است که این اقدامات مورد رضایت ایمیدرو بوده و این سازمان از آن حمایت کرده است.
مدیرعامل معدنی و صنعتی گلگهر از به کارگیری روش جدید IPC در بهرهبرداری از معادن روباز تا عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر خبر داد و گفت: در این روش که در دنیا بسیار مورد استفاده قرار دارد سبب میشود که بهرهبرداری از معادن روباز با عمق زیاد صرفه اقتصادی برای آن مجموعه به همراه داشته باشد. نخستین بار گلگهر در ایران به این شیوه متکی شده که به زودی اثر آن در تولید شرکت قابل ملاحظه خواهد بود.
تقیزاده درخصوص شیوه IPC و جایگزینی آن نسبت به روش فعلی توضیح داد به دلیل بروز تحریمها احتمال افزایش قیمت سوخت، بهرهگیری از دامتراکهای مستعمل و کمبود زیرساختهای جادهای روش جدید را جایگزین خواهیم کرد و این اقدام مدیریتی سبب میشود از بسیاری از هزینههای تحمیلی به گلگهر کاسته شود. این روش قابلیت استفاده در معادن بزرگ را دارد و فعالیت این گونه معادن را اقتصادی میکند.
تقیزاده با اعلام آغاز عملیات اجرایی اصلاح خطوط ۵، ۶ و ۷ کنسانتره برای افزایش ظرفیت ۲٫۱ میلیون تن تصریح کرد: در این رابطه پیمانکاران نیز انتخاب و مسائل مالی آن به میزان ۴۲ میلیون یورو و ۱۷۸ میلیارد تومان تقریبا حل شدند. خط ۴ کنسانتره نیز افزایشی حدود یک میلیون تنی از نظر حجمی و همچنین افزایش کیفیت و راندمان خواهد داشت. بودجه این طرح ۲۹ میلیون یورو و ۶۴ میلیارد تومان است. زمان خاتمه دو طرح پایان سال آینده خواهد بود. به گفته وی علاوه بر این، اجرای قطعه اول راهآهن سیرجان به کرمان نیز به طول ۶۰ کیلومتر آغاز شده است. اسناد مناقصه این طرح نیز منتشر شده و تا یک ماه آینده پیمانکار انتخاب خواهد شد. اعتبار این راهآهن حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که با مشارکت گلگهر و دولت ساخته میشود. همچنین در زمینه حمل ریلی حدود یک هزار واگن و ۱۵ لکوموتیو خریداری شدهاند.
تقیزاده گفت: در اعتصابات کامیونداران مشخص شد که اگر گلگهر حمل ریلی نداشت، کارخانههای فولاد کاوه و فولاد هرمزگان تعطیل میشدند. گلگهر اولویت خود را همواره در تامین داخلی قرار داده است حتی اگر منجر به کاهش سود این شرکت شود. گلگهر روزی ۱۷ هزار تن گندله را با راهآهن خود به شرکتهای یاد شده حمل میکند. گلگهر قصد دارد ۱۰ لکوموتیو و یک هزار واگن دیگر خریداری کند تا ناوگان حمل ریلی خود را تکمیل کند. گلگهر قرار است در داخل سایت حدود ۷۰ کیلومتر خطوط راهآهن تا معادن احداث کند. در این رابطه زیرسازیهای لازم انجام شدهاند و قرار است همه شرکتهای در حال کار در منطقه گلگهر به راهآهن وصل شوند. به گفته مدیرعامل البته ریلگذاری آغاز شده است.
مدیرعامل معدنی و صنعتی گلگهر به طرح دیگر بسیار مهم، اقتصادی و از نظر زیست محیطی با اهمیت گلگهر اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح شامل تبدیل گاز سولفور به سولفات آمونیوم بهعنوان کود شیمیایی است. این طرح هم باعث کاهش آلودگیهای هوا و هم برداشتن جرائم محیط زیستی میشود. برآورد شده است سالانه ۲۰۰ هزار تن سولفات آمونیوم از این محل تولید شود. البته آمونیاک مورد نیاز از شیراز تامین خواهد شد. عملیات اجرایی این طرح نیز بهزودی آغاز میشود. علاوه بر این قرار است در راستای حفاظت از محیط زیست ۵ هزار هکتار فضای سبز اطراف مجتمع معدنی و صنعتی گلگهر ایجاد شود که خوشبختانه تا کنون ۲۵۰ هکتار آن محقق شده است.
کد مطلب: 45404
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/45404/اثرات-تحریم-ها-برنامه-های-توسعه-ای-کگل
ماین نیوز
http://www.minews.ir