شرایط برای صادرات فولاد چندان جالب نیست
گروه صنایع معدنی
>فولاد
- پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران متافو (متالورژی) از ۱۱ آذر در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران فعالیت خود را آغاز کرد.
به گزارش ماین نیوز، بر اساس برنامهریزیها، این نمایشگاه تا ۱۴ آذر ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه ۲۰۰ شرکت داخلی و ۵۰ شرکت خارجی شرکت کردهاند تا از نزدیک تولیدات خود را به فعالان معدنی عرضه کنند. یکی از صنایع معدنی که برای افزایش میزان تولید آن در کشور برنامهریزی مدونی شده، فولاد است. براساس پیشبینیها، قرار است تولید فولاد ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن در سال برسد اما این خبر چندان برای فعالان این حوزه خوشحالکننده نیست زیرا فعالان این حوزه شرکتکننده در نمایشگاه ایران متافو، بر این باورند صنعت فولاد ایران به دلیل مزایای کمنظیری چون انرژی، نیروی کار ارزان و ماهر، ذخایر معدنی، بهره بردن از بازار بزرگ منطقه، راههای مناسب آبی و… از شرایط منحصر به فردی برخوردار است که با برنامهریزی درست و هدایت بخش خصوصی میتوان حتی با کره جنوبی در این صنعت برابری کرد.
چارهای جز توسعه صادرات نداریم
در همین زمینه، حمیدرضا ریحانی، مدیر بازرگانی گروه تولیدی فولاد یزد بیان کرد: اعمال تحریمها علیه ایران تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات جدی روبهرو کرده است.
وی در ادامه، با اشاره به چشمانداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴، تصریح کرد: برای محقق شدن این افق باید با برنامهریزی جلو برویم، در غیر این صورت نمیتوان به تحقق آن امیدوار بود.
این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: درحالحاضر ۲۲میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید میشود که بناست این میزان تولید در سال ۱۴۰۴ به ۵۵میلیون تن برسد اما ما چندان به رسیدن به این میزان تولید خوشبین نیستیم چراکه برای تحقق این مهم باید اتفاقهای زیادی در کشور بیفتد.
ریحانی با اشاره به لزوم تقویت شبکه ریلی کشور، خاطرنشان کرد: باید ظرفیت حملونقل ریلی در کشور را ۴ برابر افزایش دهیم و در واقع برای رسیدن به این چشمانداز تولید باید به فکر توسعه همه جوانب باشیم.
وی در ادامه افزود: همچنین علاوه بر توسعه شبکه حملونقل باید به فکر تجارت محصول تولیدی باشیم. در سال ۹۶ از ۲۲ میلیون تن محصول تولید شده ۸ میلیون تن در داخل مصرف شد. این آمار نشان میدهد که بازار داخلی، ظرفیت این میزان تولید را ندارد و بدون تردید اگر میخواهیم به فکر افزایش حجم تولید باشیم نخست باید راهکارهایی برای توسعه صادرات بیندیشیم.
مدیر بازرگانی گروه تولیدی فولاد یزد در ادامه بیان کرد: در مقطعی که کشور چندان زیر فشارهای بینالمللی نبود میتوانستیم به فکر توسعه صادرات باشیم اما با اعمال قوانین دست و پاگیر داخلی، این فرصت را از تولیدکنندگان داخلی گرفتیم. به همین دلیل میگویم که تسهیل فضای صادرات در شرایط تحریم دشوار خواهد بود و فقط باید به تدابیر دولت امیدوار باشیم.
کاهش تمایل برای معامله با دلار
همچنین در این زمینه، محمد مهدی یارجانلی، مدیر شرکت صنعت ورق آرینپاژ، اظهار کرد: پیشبینیها در وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن است. بنا به میزان مصرف داخلی میتوان گفت ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن از این حجم تولیدی در داخل کشور مصرف خواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه درحالحاضر با مشکل مصرف تولیدات روبهرو هستیم، خاطرنشان کرد: مازاد تولید در سطح کلان باید صادر شود چراکه صادرات یکی از اساسیترین منابع ارزآوری در کشور است اما بسیاری از طرفهای تجاری ما به ویژه همسایگان ایران، تمایل چندانی ندارند که با یورو و دلار با ما معامله کنند و همین مسئله، ما را با مشکلات جدی روبهرو کرده است. به گفته این فعال اقتصادی، کاهش تمایل طرفهای تجاری برای مبنا قرار دادن دلار میتواند بهعنوان یکی از عوامل گرانی نرخ ارز در نظر گرفته شود. این مسئله اگر ادامهدار شود به مرور معدل ارزی کشور را منفی میکند.
وی ادامه داد: یکی از جایگزینهای نفت در اقتصاد کشور، بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه صنعت فولاد است. اگر صادرات در این بخش با مشکل روبهرو شود نخستین تاثیر خود را بر تولید ناخالص ملی و بحثهای مربوط به درآمدهای صادراتی خواهد گذاشت. این مسئله نشان میدهد ما چه میزان در حوزه توسعه صادرات الزام داریم.
وی با بیان اینکه یکی از معضلات در امسال برای تولیدکنندگان، نبود ارز است، گفت: واحد تولیدی ما برای شرکت در نمایشگاه عراق با معضل تامین ارز روبهرو شد و سامانه نیما هم نتوانست در این مسیر به ما کمک کند.
این فعال اقتصادی، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی، راهکارهای ویژهای در نظر گرفت که میتوان گفت برای ایجاد ثبات ارز بیتاثیر نبوده اما این اقدامات کافی نبودند و باید به سمت حذف معاملات زیرزمینی و غیرشفاف برویم. شفافیت راهی است که در مدت طولانی آثار مثبت خود را نمایان خواهد کرد. وی در ادامه افزود: اگر میخواهیم افق ۱۴۰۴ را محقق کنیم باید از سال ۱۳۹۷برنامهریزی در این زمینه را آغاز کنیم.
کشورهایی مانند ژاپن و چین دارای هایپرمارکتهای تخصصی فولاد هستند و همین مسئله باعث شده که آنها بتوانند به بهترین شکل ممکن محصولات تولیدی خود را توزیع کنند. هایپرمارکتها علم کافی نسبت به تولید، مشتریمداری و ایجاد بازار دارند و میدانند مشتریان به چه چیزهایی نیاز دارند و مهمتر اینکه هایپرمارکتها میتوانند نقش مهمی در برندسازی داشته باشند. مدیر این شرکت صنعتی، با اشاره به لزوم تاسیس چنین هایپرمارکتهایی در کشور، تاکید کرد: از اینرو با گشایش هایپرمارکتهای تخصصی، میتوان تولیدات داخلی را بهدست مصرفکنندگان نهایی رساند و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری قابل توجهی برای کشور ایجاد کرد.
سخن آخر
در سالهای گذشته، بخش خصوصی فعالیت خوبی را در زمینه فولاد آغاز کرد و ظرفیت خود را در حد ۲ میلیون تن بالا برد. شکی نیست که بدون حضور بخش خصوصی، امکان رشد و توسعه مورد نظر نه تنها در این صنعت بلکه در سایر بخشهای تولیدی کشور امکانپذیر نیست.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 45272