۲ میلیارد دلار در سال برای توسعه حمل‌ونقل ریلی نیاز است

خطوط ریلی باید خود را به چشم‌انداز فولاد برساند

روزنامه گسترش صمت , 10 آذر 1397 ساعت 22:53

حمل‌ونقل از جمله بخش‌های زیربنایی است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و عامل مهم توسعه اجتماعی و از شاخص‌های مهم پایداری به شمار می‌رود.


به گزارش ماین نیوز، صنایع معدنی به ویژه صنعت فولاد، نیاز جدی به شبکه گسترده ریلی دارد اما متاسفانه زیرساخت‌ها برای بهره‌گیری از این امکان فراهم نیستند به‌ویژه اینکه در چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید فولاد ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است، در حالی که با وجود ایجاد واحدهای فولادی و نزدیک شدن به این هدف، زیرساختی مانند ریل برای این صنعت مهیا نشده است.


وضعیت حمل‌ونقل در چشم‌انداز۱۴۰۴
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در سال برسد که در این شرایط میزان ۹۹ میلیون تن سنگ آهن باید جابه‌جا شود. چندی پیش رئیس هیات عامل پیشین ایمیدرو عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ در بخش معدن و صنایع معدنی، افزایش ۵ برابری شبکه ریلی ضروری است.

مهدی کرباسیان با اعلام این مطلب گفت: حمل‌ونقل از جمله بخش‌های زیربنایی برای توسعه اقتصاد و به ویژه بخش معدن است. توسعه شبکه حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی درست برای حمل‌ونقل مواد معدنی، موجب شناسایی بهتر، بهره‌برداری مطلوب‌تر، ارتقای سطح استخراج از معدن و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. همچنین، توسعه خطوط حمل‌ونقل می‌تواند در کنار تسریع صادرات مواد و محصولات معدنی، توسعه صنایع معدنی در کشور را نیز به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: از جمله مشکلات کنونی حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش معدن و صنایع معدنی، پایین بودن ظرفیت خطوط نسبت به تقاضا، بهره‌وری بسیار پایین و سرعت پایین حرکت لکوموتیو در ایران، کمبود ناوگان ریلی (لکوموتیو و واگن)، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل ریلی و نیز کمبود شبکه ریلی بهینه است.

رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: پیش‌بینی وضعیت حمل‌ونقل نشان می‌دهد، با توجه به رشد سالانه حمل‌ونقل تا سال ۱۴۰۴، ظرفیت جاده‌های کشور باید به ۱۰۶۹ میلیون تن و ظرفیت راه آهن به ۳۵۰ میلیون تن بار برسد. برای پاسخگویی به نیاز حمل‌ونقل موادمعدنی و محصولات فولادی به وسیله ریل در چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید حدود ۵۰ هزار کیلومتر راه آهن داشته باشیم. طول جاده‌های اصلی کشور نیز با توجه به رشد مستمر در ۱۴ سال آینده باید ۵.۲۳ درصد افزایش یابد.

ریل در طرح جامع فولاد
در طرح جامع فولاد درباره زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، برآورد شده که حمل‌ونقل مواد معدنی و فولادی به وسیله ریل در افق ۱۴۰۴حدود ۴ برابر می‌شود که این موضوع بسیار قابل توجه خواهد بود. از این رو لازم است خطوط شبکه ریلی و سرمایه‌گذاری در این بخش، توسعه قابل توجهی پیدا کند. همچنین برای توسعه خطوط ریلی در بخش صنایع معدنی و فولادی، ۳۱۴۵ کیلومتر خط جدید و خط دوم برآورد می‌شود. بنابراین لازم است در راستای سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز درباره توسعه خطوط ریلی و ارتقای بهره‌وری، وضعیت موجود ناوگان نیز در نظر قرار گیرد. توسعه خطوط ریلی و سرمایه‌گذاری در این بخش با توجه به روند گذشته، یکی از چالش‌های اصلی طرح جامع فولاد است.

با حمل ۵۵ میلیون تن فولاد، شبکه ریلی قفل می‌شود
به یقین توسعه و افزایش ظرفیت فولاد نیازمند ایجاد زیرساختی همانند ریل است. در این‌باره فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان عنوان کرد: توسعه ریل در هر کشوری در حقیقت به نوعی نشانه توسعه‌یافتگی در آن کشور قلمداد می‌شود. ارزانی در ادامه خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ میزان ۵۵میلیون تن فولاد در نظر گرفته شده و با توجه به چنین چشم‌اندازی سامانه حمل‌ونقل وضعیت نامناسبی را نشان می‌دهد زیرا وضعیت کنونی ریل کشور جوابگوی این میزان تولید و صادرات نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: برای این میزان تولید و صادرات فولاد در کشور در افق چشم‌انداز که۲۰ میلیون تن آن به صادرات اختصاص یافته است، نیازمند سامانه حمل‌ونقل مجهز و ریل و اسکله جداگانه هستیم زیرا ۲۰میلیون تن صادرات فولاد، سامانه ترابری کشور را قفل خواهد کرد. البته برای محقق کردن این موضوع باید سامانه حمل ریلی را توسعه بخشیم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ میلیون تن جابه‌جایی مواد اولیه و محصول برای ۵۵میلیون تن تولید فولاد در افق چشم‌انداز در نظر گرفته شده است، بنابراین سامانه ریلی باید بیش از این آمادگی این میزان حمل‌ونقل را داشته باشد. یکی از راه‌های کمک به سامانه حمل‌ونقل این است که برای ساخت کارخانه‌های فولادی به سمت مناطقی برویم که نزدیک به دریا هستند زیرا صادرات راحت‌تر می‌شود. برای مثال اگر ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان داشته باشیم صادرات آن به مراتب آسان‌تر خواهد بود تا اینکه از استان‌های مرکزی یا نقاط دیگری از کشور آن را صادر کنیم.


چشم‌اندازی با ریل فرسوده
وضعیت ریلی کشور برای افق چشم‌انداز فولاد در حد مطلوبی نیست. این مطلب را سیدرضاشهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان و اظهار کرد: اگر بخواهیم به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم باید ۲۰۰ میلیون تن مواد را جابه‌جا کنیم و این موضوع با شبکه ریلی قدیمی و جاده‌های فرسوده به هیچ وجه محقق نمی‌شود.

شهرستانی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز فولاد و واحدهایی که تاکنون ایجاد شده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر در سال ۱۴۰۴ بخواهیم به ظرفیت ۵۵ میلیون تن برسیم، شکی نداشته باشید که با سامانه حمل‌ونقل موجود، راه‌ها و جابه‌جایی قفل می‌شود و در این زمینه اگر بودجه‌ای اختصاص نیابد با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شویم. بنابراین ۲ میلیارد دلار در سال فقط باید به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص یابد و ۳هزار کیلومتر نیز به بخش ریلی کشور، واگن‌ها و لکوموتیوهای جدید افزوده شود.

سامانه حمل‌ونقل جاده‌ای و... نیز باید تعمیر شود و گسترش یابد. اگر این ۲ میلیارد دلار تخصیص نیابد، تنها به دلیل شبکه حمل‌ونقل، چشم‌انداز ۵۵ میلیون تن فولاد دست‌یافتنی نخواهد بود. وی همچنین در ادامه یادآور شد: درحال‌حاضر برای رسیدن سنگ معدن به کارخانه‌های کنسانتره، کنسانتره به گندله، گندله به احیا، احیا به فولادسازی و فولادسازی به نورد با مشکل اساسی روبه‌رو هستیم. در زمینه صادرات نیز باید شبکه حمل‌ونقل دریایی را بهبود بخشیم.


کد مطلب: 45237

آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/45237/خطوط-ریلی-باید-خود-چشم-انداز-فولاد-برساند

ماین نیوز
  http://www.minews.ir