تولید ۱۰۰۰ تن ریل ملی در گام دوم

دومین محموله‌ آماده تحویل به راه‌آهن‌ شد

خبرگزاری فارس , 4 مرداد 1397 ساعت 22:04

معاون‌ ذوب‌آهن از ساخت و آماده‌سازی یک‌هزار تن ریل U33 در قالب قرارداد ۴۰ هزار تنی با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد.


به گزارش ماین نیوز، احسان دشتیانه  با اشاره به انعقاد قرارداد راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوب‌آهن برای تولید 40 هزار تن ریل U33 در سال 95 اظهار داشت: چندی پیش اولین محموله ریل ملی به میزان 500تن تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شد.

وی ادامه داد: به تازگی نیز یک‌هزار تن ریل U33 دیگر در قالب قرارداد ساخت 40 هزار تن ریل U33 برای راه‌آهن تولید و آماده حمل شده است.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن ادامه داد: به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده‌ایم هر زمان آمادگی داشت، امکان بارگیری این ریل‌ها وجود دارد.

دشتیانه با بیان اینکه سرعت تولید ریل در ذوب‌آهن مناسب شده و به سطح مورد نظر رسیده است، گفت: در تولید اخیر ریل، 98 درصد محصول تولیدی در مرتبه اول بالاترین استاندارد را اخذ کرد و از نظر کیفیت در بالاترین وضعیت ممکن قرار گرفت.

معاون بازاریابی ذوب‌آهن ادامه داد: محموله دوم ریلی ملی، حداقل اشکال را داشت و تقریباً در دو درصد محموله اصلاح دوم داشتیم و در تولید اول، 98 درصد محصول، استانداردهای لازم را کسب کرد‌.

وی اضافه کرد: ما بابت بارگیری ریل تولیدشده به شرکت راه‌آهن اعلام کرده‌ایم که آماده بارگیری هستیم و راه‌آهن واگن‌های خود را ارسال کند.

* وعده وزارت راه برای اصلاح رقم ریالی قرارداد 40 هزار تنی ریل راه‌آهن

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن درباره قرارداد 40 هزار تنی تولید ریل U33 برای شرکت راه‌آهن گفت:‌ این قرارداد مربوط به سال 1395 بود و قیمت‌ها نسبت به هزینه‌های آن زمان منعقد شد، قرارداد ابتدا ارزی بود، اما به دلیل آنکه بانک مرکزی اعلام کرد نمی‌تواند برای قرارداد ارزی ضمانت‌نامه صادر کند، مجبور شدیم این قرارداد را با نرخ‌های آن زمان به ریال تبدیل کنیم و امروز با قیمت ارز قانونی کشور، این محصول قیمت بیشتری دارد.

دشتیانه اظهار داشت: البته وزارت راه و شهرسازی قول مساعد داده است رقم قرارداد 40 هزار تنی با راه‌آهن را اصلاح کند. ژ

* وزارت راه مدعی است برای خرید ریل UIC60 از تولیدکننده داخل ترک‌تشریفات لازم است

وی همچنین درباره امکان تولید ریل UIC60 در ذوب‌آهن (که بیشتر مورد استفاد کشور است) بیان کرد: تولید ریل UIC60 نیز یکی از ضروریات کشور است و شرکت ذوب‌آهن برای تولید این ریل هیچ مشکلی ندارد و به راحتی می‌توان از تولید ریل U33 به تولید UIC60 شیفت کرد.

معاون بازاریابی ذوب‌آهن ادامه داد: سال گذشته درخواستی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بابت تولید ریل UIC60 در ذوب‌آهن مطرح شد، ما پاسخ دادیم که امکان تولید UIC60 را داریم اما پس از آن این درخواست شرکت ساخت در فرایندهای قانونی و اداری قرار گرفت و ما دیگر تقاضایی دریافت نکردیم.

دشتیانه اظهار داشت: آقایان می‌گویند برای خرید ریل UIC60 از ما باید ترک تشریفات انجام دهند، در حالی که وقتی محصولی در داخل فقط یک تولیدکننده داشته باشد، برگزاری مناقصه و تشریفات معنا پیدا نمی‌کند، قطعا تولیدکننده داخلی نباید در مقابل تولیدکننده خارجی قرار گیرد.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن ادامه داد: ترک تشریفات قانونی زمانی معنا می‌یابد که بخواهیم بین همه تولیدکنندگان داخلی یا همه تولیدکنندگان خارجی مناقصه برگزار کنیم؛ قانون حمایت از تولید داخل تصریح دارد که هر کالایی که در داخل تولید می‌شود دیگر دلیلی بر واردات آن نیست و ترک تشریفات مفهومی ندارد، اما آقایان در شرکت ساخت پیگیر ترک تشریفات هستند.

وی ادامه داد: ما از سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم که این مسأله قانونی وزارت راه و شهرسازی را حل کنند و مجوز خرید ریل از ذوب‌آهن را صادر کنند.

* تسویه ‌50 درصد از بدهی ذوب‌‌آهن به راه‌آهن بابت حمل بار

دشتیانه با تأکید بر اینکه ذوب‌آهن بارهای خود را از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا و از حمل و نقل ریلی حمایت می‌کند، گفت‌: حمل و نقل ریلی به این دلیل نسبت به حمل جاده‌ای باصرفه‌تر است که در پرداخت هزینه‌ها فرصتی داده می‌شود ضمن آنکه به عنوان حمل و نقل ایمن و پاک‌ باید مورد حمایت باشد.

وی اضافه کرد: شرکت راه‌آهن با ذوب‌آهن به صورت اعتباری و مدت‌دار کار می‌کند و همین پرداخت‌‌های مدت‌دار برای ما مزیتی است که از حمل و نقل ریلی استفاده کنیم.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اظهار داشت: راه‌آهن بابت طلبی که از ما برای حمل بارهایمان دارد، آن را به عنوان پیش‌پرداخت درنظر می‌گیرد؛ ‌ذوب‌آهن 50 درصد از این طلب راه‌آهن را بابت حمل بارها، پرداخت کرده است و راه‌آهن معتقد است‌ باقی‌مانده به عنوان پیش‌پرداخت قرارداد 40 هزار تنی ریل لحاظ شود.

دشتیانه ادامه داد: ما معتقدیم که حمل و نقل کشور باید به سمت حمل و نقل ریلی سوق یابد و قطعاً توسعه ریل جزو اهداف اصلی کشور است اما اجرای چنین رویه‌ای از سوی راه‌آهن موجب می‌شود ریل برای ما مزیتی نداشته باشد چون مزیت اصلی حمل و نقل ریلی برای ذوب‌آهن، پرداخت‌های مدت‌دار است که ضرورت دارد راه‌آهن در این حوزه بازنگری داشته‌ باشد.


کد مطلب: 44341

آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/44341/تولید-۱۰۰۰-تن-ریل-ملی-گام-دوم

ماین نیوز
  http://www.minews.ir