بازار شرکتهای سیمانی ناخوش است
۵ راهکار برای نجات صنعت خاکستری
روزنامه گسترش صمت , 11 دی 1396 ساعت 12:51
صنعت سیمان در چند سال گذشته و همچنین با توجه به رکود ساختوساز این سالها با مشکلاتی روبهرو شده که این صنعت را دچار بیتحرکی کرده است.
به گزارش ماین نیوز، البته از سوی دیگر ایران در دو سال گذشته با محدودیتهای وارداتی از سوی کشور عراق روبهرو بوده که این صنعت خاکستری را با کاهش صادراتی نیز همراه کرده است. از اینرو برای صنعت سیمان باید چارهای اندیشید.
راهکارهایی برای نجات سیمان
یک کارشناس در حوزه سیمان با وضعیت فعلی شرکتهای سیمانی، ۵ راهکار برای نجات این صنعت پیشنهاد داد که در مرکز آن وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. به گزارش بورسپرس علیرضا راستگو با اشاره به اینکه ارزانفروشی هم مانند گرانفروشی اقدامی نامناسب بوده و به مصلحت کشور نیست، اظهار کرد: صنعت سیمان با وجود سرمایهگذاری ۳میلیارد دلاری سالهای گذشته و بهرهمندی از انواع انرژی، با وضعیت ناخوشی روبهرو بوده که ناشی از برخی ناهماهنگیها و نبود شرط حیاتی تداوم صنایع یعنی نرخ منصفانه است.وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی نهادهایی مانند سازمان امور مالیاتی و تولیدکنندگان بهویژه هلدینگها برنامهای اندیشه و اجرا کند تا شرکتهای سیمانی براساس الگوی مشخصی حرکت کنند. در این زمینه توجه به پیشنهادهایی میتواند در میانمدت و بلندمدت منجر به بهبود صنعت سیمان شود.این کارشناس سیمان با اشاره به پیشنهادهایی که برای بهبود بازار سیمان میتوان ارائه کرد، گفت: نخستین راهکار، مشخص کردن سهمیه و تکلیف به شرکتهای سیمانی است که توان صادراتی دارند و تامین نیازهای داخل از راه شرکتهای مستقر در مرکز ایران انجام شود.
به این ترتیب میتوان از کارخانههای سیمان مانند هرمزگان، خوزستان، بهبهان، خاش، کرمان، دشتستان، ساروج، صوفیان، کردستان، ایلام و شرکتهای سیمان شرق و غرب و… خواست تا با سهمیه مشخصی زمینه صادرات نظامند را فراهم آورند.راستگو در ادامه تصریح کرد: این راهکار در چند سال گذشته از سوی فولادسازان اجرایی شده و در آن شرکتهای همجوار مرزها اقدام به صادرات کرده و شرکتهای مرکزی، نیازهای داخلی را تامین کردهاند و حتی برخی از شرکتهای این صنعت مانند فولاد خوزستان با صادرات ۷۰ درصد محصولات درامسال، قادر به ارزآوری حدود ۵/۱ میلیارد دلاری شدهاند.وی با اشاره به تجربه نبود توان هلدینگها و شرکتهای سیمانی به ایجاد ضمانت اجرایی سهمیهبندی و نبود تخفیف در فروش محصول به داخل، تاکید کرد: راهکار دوم این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به پیادهسازی ضمانتهایی برای اجرای دقیق سهمیهبندی و فروش به نرخ منطقی کند چراکه در صورت ادامه ارزانفروشی و گاه فروش نسیه که منجر به وصول نشدن مطالبات میشود، میتواند صنعت سیمان را با مشکلات بیشتری روبهرو کند.این کارشناس سیمان ادامه داد: در این زمینه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی سازمان امور مالیاتی میتواند اقدام به دریافت مالیات ارزش افزوده بیشتر از شرکتهای متخلف در رعایت سهمیهبندی و قیمتهای مصوب کند. راستگو درباره راهکار سوم نیز گفت: توجه وزارت امور خارجه به فراهم کردن بسترهای مناسب برای صادرات سیمان از شمال، جنوب، شرق و غرب به کشورهای همسایه و ایجاد شرایطی برای صادرات با قیمتهای جهانی و همچنین توسعه حملونقل ریلی، زمینی و دریایی، میتواند پیامد بسیار خوبی داشته باشد.این کارشناس ادامه داد: راهکار چهارم نجات صنعت سیمان این است که بانکها، صندوق توسعه ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت و… تا اطلاع بعدی از شروع به کار هرگونه طرح سیمانی پرهیز کرده و واحدهای با پیشرفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی را هم تا زمان تعادل بازار سیمان متوقف کنند.راستگو راهکار پنجم را لزوم استفاده از سیمان و سازههای بتنی در تمام بافتهای فرسوده، مناطق زلزلهزده و محروم، طرحهای ساختمانی وزارت راه و دیگر نهادها و اولویت به مناقصات با سازههای سیمانی برشمرد و خاطرنشان کرد: با این راهکارها و اجرای سیاستهای هماهنگ، میتوان در ۲ سال آینده شاهد بهبود وضعیت صنعت مهم سیمان و برگشت به جایگاه واقعی آن در اقتصاد و کمک به صادرات غیرنفتی بود.
خروج از رکود سیمان
البته جای هیچ شکی نیست که رونق صنعت سیمان بستگی به رونق اقتصادی دارد اما راهکارهایی که برای خروج از رکود این صنعت میتوان در نظر گرفت افزایش میزان صادرات سیمان به کشورهای خارجی و افزایش بازارهای هدف است.
با توجه به علل رکود ایجاد شده در صنعت سیمان میتوان بهدنبال راهکارهایی برای خروج این صنعت بود. در اینباره مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامهایی که میتواند به صنعت سیمان کمک کند، تغییر فرهنگ مصرف آن است. استفاده از سیمان و بتن در جادهها، یکی از مهمترین مصادیق تغییر فرهنگ در استفاده از صنعت سیمان بهشمار میرود.
با صرف هزینه کمتر میتوان در جادهها بهجای قیر از بتن استفاده کرد تا استحکام بیشتری را در جادهها شاهد باشیم. در اینباره چندی پیش نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن کارفرمایان سیمان درباره جایگزینی سیمان بهجای قیر در راهسازی اظهار کرد: استفاده از بتن بهجای قیر در جادهسازی میتواند کمک مهمی به این صنعت کند، از سوی دیگر مشکلات محیطزیستی که قیر با خود به همراه خواهد داشت، بتن و سیمان ندارند. از اینرو بیش از ۵۰ سال است که در دنیا در ساخت جادهها از بتن استفاده میشود.
غفاری با اشاره به این موضوع که در کشور ما چندان به این جایگزینی توجه نشده است، عنوان کرد: بیش از چند سالی نیست که ما به فکر استفاده از چنین روشهایی افتادهایم در حالی که ظرفیت بالایی برای تولید این محصول در کشور وجود دارد که میتوان به بهترین شکل آن را در صنایع مختلف به کار برد. احیا و بازسازی بافتهای فرسوده در حاشیه شهرها و در روستاها میتواند سبب رونق صنایع معدنی بهویژه صنعت سیمان شود.
در اینباره مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس-خوزستان به بازسازی بافتهای فرسوده اشاره کرد و گفت: اقدام به بازسازی بافتهای فرسوده شهری و بهویژه روستایی میتواند گام موثری در این زمینه باشد.
وی همچنین افزود: ایجاد ابزار لازم برای صادرات میتواند به این صنعت کمک شایانی کند، برای نمونه تخصیص و تخفیف اعتبار ارزی برای گشایش اعتبار صادرکنندگان میتواند راهگشای صادرات بیشتر باشد. حتی میتوان یارانهای برای حملونقل بینالمللی در این زمینه تخصیص داد.
لطفی تاکید کرد: موارد یادشده میتوانند کمک جدی به خروج از رکود سیمان کنند چراکه سیمان ایران از نظر کیفیت و ظرفیت با مشکلی روبهرو نیست و از شرایط بینالمللی خوبی برخوردار است.
کد مطلب: 42125
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/42125/۵-راهکار-نجات-صنعت-خاکستری