رئیس هیات عامل ایمیدرو :
ایمیدرو خود را به وجوه دولتی متصل نکرده است
روزنامه گسترش صمت , 25 آذر 1396 ساعت 12:40
براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) نسبت به سال ۱۳۹۶ با کاهش همراه بوده و به نصف رسیده است.
به گزارش ماین نیوز، این روزها بحث بودجه در محافل خبری بسیاری داغ است. سازمانها براساس این مصوبه برای فعالیتهای سال آینده خود برنامهریزی میکنند. با توجه به اهمیت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، ما گفتوگویی اختصاصی با مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو انجام دادیم تا نظر وی را درباره بودجه و برنامههای این سازمان برای جذب سرمایههای داخلی و خارجی جویا شویم.
در ادامه این مطلب گفتوگو با مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) میخوانید:
این روزها بحث بودجه ۹۷ بسیار داغ است. نظر شما درباره کاهش بودجه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) برای سال آینده چیست؟
مسیر درآمد بودجه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) چند راه را شامل میشود. نخستین مسیر، سود سهام شرکتهاست که متاسفانه بیشتر شرکتهای ما واگذار شدهاند و درحالحاضر درصد سود محدودی را از شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان که سهامدار آنها هستیم، دریافت میکنیم. البته این سود درصد خیلی بالایی نیست. ضمن آنکه آنها به طور معمول این درصد را در افزایش سرمایه به کار میبرند تا طرحهای توسعه در این شرکتها متوقف نشود اما مسیر دوم، مسیری است که از حق انتفاع معادن چادرملو و گلگهر و همچنین سایر واحدها تامین میشود. بیشتر این موضوع باید از مسیر بودجه حرکت کرده و به خزانه برسد. اما مشکل موجود در این بین آن است که این شرکتها در سالهای گذشته با مسئله نقدینگی روبهرو بودند. خوشبختانه این موضوع به تازگی بهتر شده و به درآمد رسیده است که باید از طریق خزانه و با موافقت آن را دریافت کنیم، البته آن هم به طور کامل داده نمیشود. اما مسیر سوم، مسیر حقوق دولتی است.
درصدی از حقوق دولتی قرار است برای افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی، میزانی برای طرحهای زیربنایی و زیرساختهای راه و برق معادن بخش خصوصی و همچنین بخشی به طرحها اختصاص داده شود. البته مسیر دیگر، بودجه عمومی است که از سوی دولت برای زیرساختها و پروژهها اختصاص پیدا میکند و این بودجه در سال ۱۳۹۶ به میزان ۸۰میلیارد تومان برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دیده شد که در سال ۹۷ نصف شده است.
البته این موضوع چندان تفاوتی نخواهد داشت، زیرا از بودجهای که مشخص میشود، در سالهای گذشته حداکثر توانستهایم ۲۰درصد را دریافت کنیم. در نتیجه چه ۸۰میلیارد باشد و چه ۴۰میلیارد، پول زیادی به ما داده نمیشود. این موضوع باعث شده طرحهای زیرساختی که باید ۲ تا ۳ ساله به پایان رسند، در زمان ۵ یا ۶ سال به پایان برسند. این موضوع خسارتهایی را به همراه دارد اما امیدوار هستیم با راهکارهایی که در دولت و مجلس شورای اسلامی وجود دارد، بتوانیم فعالتر باشیم.
حق انتفاع در بودجه سال ۹۷ با افزایش همراه بود. آیا این موضوع میتواند تاثیر مثبتی برای ایمیدرو داشته باشد؟
درباره حق انتفاع رقمی که ما پیشنهاد کردیم، واقعی است اما در بودجه این رقم بیشتر دیده شده است. البته میزان حق انتفاع بستگی به نرخ سنگآهن دارد. درنتیجه اگر نرخ سنگآهن افزایش پیدا کند این رقم محقق میشود در غیر این صورت به میزان سال ۹۶ خواهد بود. به طور کلی امیدوار هستیم این رقم حداقل به اندازه سال ۹۶ محقق شود. در زمینه حقوق دولتی نیز باید گفت، بیشترین حقوق دولتی را ۲ سازمان پرداخت میکنند. نخست، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است که مالک معادن بزرگ بوده و حقوق دولتی را پرداخت میکند. محل پرداخت این حقوق بیشتر از حق انتفاعی است که دریافت میشود. سپس شرکت ملی صنایع مس ایران است که بیشترین حقوق دولتی را پرداخت میکند. درباره حقوق دولتی اعتقاد این است که نباید عدد بزرگی باشد، به همین دلیل با عددی که در بودجه سال ۹۷ دیده شده، چندان موافق نیستیم زیرا فکر میکنیم این عدد به معادن کوچک فشار وارد میکند. با توجه به اینکه حمایت از معدن، سرمایهگذاری و توسعه معادن مطرح است این رقم باعث میشود معادن به جای سرمایهگذاری، این میزان را به دولت بدهند. دولت هم به دلیل مشکل بودجه، این رقم را برای ایجاد زیرساخت برنمیگرداند، درنتیجه معادن با مشکل روبهرو میشوند. این عدد از نظر ما رقم واقعی نبوده و باید مقداری کمتر باشد، یعنی باید به میزان عملکرد سال ۹۶ تعیین
شود.
با میزان بودجه دیده شده برای سال ۹۷، جذب سرمایههای داخلی و خارجی باید با سرعت بیشتری انجام شود. برنامهریزی ایمیدرو در زمینه جذب سرمایهها چیست؟
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در مدت ۴ سال، گذشته خود را به وجوه دولت متصل نکرده و توانسته با راهکارهایی پروژههای مختلف را فعال کند. ما باید ۵۱ پروژه (معدن و صنایع معدنی) را به طور ۱۰۰درصد یا به صورت مشارکتی یا به سمت فروش بلندمدت و.... به بخش غیر دولتی و خصوصی واگذار کنیم. خوشبختانه توانستهایم پروژهها را فعال کنیم و این روزها یکی پس از دیگری با همه مشکلات مالی که وجود داشت بهرهبرداری میشوند. در کنار آن پروژههای جدیدی نیز در حال شروع هستند. برای نمونه به تازگی پروژه بندر پارسیان که در منطقه ویژه پارسیان قرار دارد و پروژه سرب و روی معدن مهدیآباد با بیش از ۱ میلیارد دلار سرمایهگذاری آغاز شده و پروژههای دیگری مانند پترولیوم کک نیز در دستور کار است. پروژههای یاد شده را با همکاری بخش غیر دولتی و خصوصی شروع کردهایم یا خواهیم کرد.
آیا در این پروژهها با شرکتهای خارجی هم وارد همکاری میشوید؟
بیشتر شرکتها، داخلی هستند. البته با برخی از شرکتهای خارجی در چند سال گذشته کارهای مشترکی را شروع کردهایم. برای نمونه ایمیدرو در چند سال گذشته از فاینانس چین تا حدود ۴ میلیارد دلار استفاده کرد و پروژههای فولادی و آلومینیومی را شروع کرد. در سال ۱۳۹۶ هم خوشبختانه با همکاری انجام شده توانستیم قسمت شمش آلومینیوم جاجرم را فعال کنیم. البته موارد دیگری نیز در دست اقدام است.
مناقصه زرشوران در هفتههای آینده برگزار خواهد شد، اما این موضوع با برخی حاشیهها همراه بود و گفته میشود این مناقصه با ابهاماتی همراه است. نظر شما در این باره چیست؟
مناقصه به هیچ عنوان ابهام ندارد. متاسفانه پیمانکار گذشته به دلیل مشکلاتی که داشت، عزل شد. پیمانکار در حال جوسازی است ولی در حقیقت مشمول ماده ۴۶ شد و براساس قانون عزل شد. مناقصه جدیدی برگزار میشود که این مناقصه هیچ ابهامی ندارد زیرا در روند مناقصه، بازرسی کل کشور حضور دارد. این موضوع نوعی جوسازی است و در صورت ادامه این کار ایمیدرو مجبور است از این پیمانکار و آن قسمت خبری که این مطالب را منتشر میکند، شکایت کند.
پروژه بوکسیت گینه در چه وضعیتی قرار دارد؟
در این باره خوشبختانه جلسه هیات مدیره بوکسیت گینه با حضور وزیر معدن این کشور و اینجانب برگزار شد. در این جلسه، مشاور گزارش نهایی خود را ارائه داد و تصمیم گرفته شد، در ۳ ماه آینده پیشمناقصه EPCF این پروژه برای بهرهبرداری از معدن در سطح بینالمللی برگزار شود. امیدوار هستیم با انجام این مناقصه، پروژه ۲۷ ساله بوکسیت گینه به نتیجه برسد.
کد مطلب: 41784
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/41784/ایمیدرو-خود-وجوه-دولتی-متصل-نکرده