گروه صنایع معدنی فولاد
 
بهمنی در گفت‌وگو با ماین نیوز:
شرکت ورق خودرو تولیدکننده ورق‌های رویه خودرو خواهد شد
صادرات 10 هزار تن ورق به اسپانیا
گروه صنایع معدنی >فولاد - شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با توجه به نیاز خودروسازان و تولید محصولات جدید پژو و رنو در کشور با اجرای طرح توسعه زیرسقف، ورق رویه را تولید خواهد کرد. در کنار آن، این شرکت به دنبال صادرات محصولات خود و بازارهای جدید است.
 
خبرنگار ماین نیوز با محسن بهمنى دهکردی رئیس فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

ميزان فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در ٨ ماهه نخست امسال چه ميزان بود؟

خوشبختانه با رويكرد كيفى موجود در مجموعه و همچنين شرايط ويژه‌اي كه وجود دارد، امسال وضعیت خوبی داشتيم. سال گذشته حدود ٥٥ هزار تن ورق به خودروسازان با كيفيت خودروسازى داده شد اما امسال و تا امروز موفق شديم ٥٥ هزار تن توليد كنيم و تا پايان سال اين رقم به ٨٥ هزار تن مى‌رسد. ميزان يادشده تنها توليد ورق خودرويی است. در قسمت خودرو با رشد بسيار خوبی همراه بوديم. برای سال جاری و تا پايان اسفند ماه ٨٥ هزار تن سفارش‌گذاری انجام شده است. اما ميزان كلی توليد برای امسال بيش از ٢١٠ هزار تن خواهد بود كه تا به امروز در حوزه صنعتی حدود ١١٠-١١٥ تن تولید انجام شده است. اين در حالی است كه ميزان كل توليد در سال گذشته ٢٠٠ هزار تن بود. باید به این نکته اشاره داشت که تركيب به سمت كيفى در حال حركت است. سعی ما بر اين است كه بيش از ٢١٠ هزار تن توليد داشته باشيم. البته با توجه به شرايط بازار فكر نمی‌كنم، ميزان توليد بيش از ٢١٠ هزار تن باشد.

از نظر توليد سهم خودرويی و صنعتی در شركت به چه ميزان است؟

كمتر از ٥٠ درصد.

فلسفه تشكيل شركت حركت به سمت ورق‌هايی با ارزش افزوده بالا بود، اما هنوز با اين موضوع فاصله داريم. نظر شما در اين باره چيست؟

در سال جاری يك توسعه زيرسقف خواهیم داشت كه به واسطه آن می‌توانيم ورق‌های رويه خودروساز را توليد كنيم. در حال حاضر ما تنها ورق‌های داخلی را توليد می‌کنيم. خوشبختانه تمامی قطعات داخلی ٢٠٦ توسط ورق خودرو تامين می‌شود. اما از سال آينده ورق اكسپوز را در برنامه خواهیم داشت كه ورق بدنه است. با توليد ورق بدنه ما عملا به ظرفيت ١٤٠ تا ١٥٠ هزار تن تنها با شرايط فعلی محصولات ايران خودرو و ساپكو خواهيم رسيد. لازم به توضيح است كه ما با شركت رنو و پژو مذاکراتی در زمينه محصولات جديد يعنی ٢٠٨، ٣٠١ و ٣٠٨ داشته و پس از اين توسعه زيرسقف به توليدات اضافه خواهد شد. ١٥٠ هزار تن يادشده با محصولات فعلی محقق می‌شود اما با ورود محصولات جديد ظرفيت افزايش پيدا می‌كند. ورق‌ها را برای تست به شركت رنو ارسال كرده‌ايم و خوشبختانه تست‌های موردنظر را پاس كرده‌اند. در واقع تست ٢ گريد را كامل پاس كرده و در حال سفارش‌گذاری هستيم. همچنین با شركت ساپكو و سيتروئن برای ورق اكسپوز و برای قطعات بزرگ كه عمدتا گروه سايپا و ايران خودرو پرسكاری آنها را انجام می‌دهد، نشست‌هايی انجام گرفته است زيرا آنها نيز درخواست ورق دارند. فكر می‌كنم پس از انجام توسعه زيرسقف بتوانيم نزديك ٢٠٠ هزار تن ورق خودرويی را تا ٢ سال آينده محقق كنيم.

يعنی قصد داريد توليد ورق صنعتی را حذف كنيد؟

با توجه به هزينه‌ای كه برای اين خط انجام گرفته است، درست نيست ورق کامرشیال را توليد كرد. از سويی ديگر ما ظرفيت ٤٠٠ هزار تن در سال را در اختيار داريم، در نتيجه اگر ٢٠٠ هزار تن را به ورق خودرويی اختصاص دهيم با افزايش ظرفيت می‌توانيم حداقل ١٢٠ هزار تنی كه در بازار کامرشیال داشته و آن‌را حفظ كرده و حتی در شرايط خاص آن را بيشتر كنيم.

طرح توسعه زير سقف چند درصد پيشرفت دارد؟

قرارداد اين طرح بسته شده است و برای عملياتی شدن ٨ ماه زمان صرف خواهد كرد تا دانش فنی از انتقال پيدا كند. اجرای اين طرح امسال شروع و اميدواريم ٦ ماه اول ٩٧ به اتمام برسد.

گواهينامه و استاندارد جديدی از شركت‌های خارجي دريافت نكرده‌ايد؟

تمام استانداردهای لازم را در اختیار داریم. یعنی حتی برای خودرو ساز TS را داشته و از نظر نظام‌های کیفیتی مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین به‌روزرسانی‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر که با شما گفت‌وگو می‌کنم، محموله ما در بندر به میزان حدود 10 هزار تن در حال حمل به سمت اسپانیا است.

یعنی شما در حال حاضر صادرات هم دارید؟

خوشبختانه صادرات زیر پرچم فولاد مبارکه و حمایت این هلدینگ شروع شده است. در سال جاری با توجه به اینکه در نشست‌های مختلف حضور داشته و به عنوان زیرمجموعه فولاد مبارکه به این کار ورود پیدا کرده‌ایم. نظر هلدینگ هم این است که در آن قسمت از بازار که قابلیت تولید کمتر است را بدست بگیریم. در حال حاضر 10 هزار تن ارسال کرده و رایزنی‌ها برای 5 هزار تن دیگر آغاز شده است. این صادرات ورق، مقداری برای صنایع رنگی و بخشی دیگر برای کامرشیال است.

خبر جدید دیگری از ورق خودرو دارید؟

با توجه به کیفی بودن محصولات برای بازارهای اروپایی هدف‌گذاری کرده‌ایم اما در کنار آن بازارهای کشورهای منطقه با توجه به امنیتی که در آنها حاصل شده است به ویژه عراق، خوب و بالقوه است. اما در این بازارها در حال حاضر نیازی به ورق کیفی نیست. ورق کیفی هم هزینه خود را دارد. در این بازارها نیز در حال رایزنی هستیم اما بازار مطلوبی برای ما نخواهد بود. البته ممکن است براساس وظیفه به آنها ورود پیدا کنیم. در کل با توجه به شرایط فعلی و نظر هلدینگ فولاد مبارکه و بدنه جوان آن آینده خوبی پیشرو است. لازم به ذکر است امسال فولاد مبارکه میزان سهام خود را در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از 87 درصد به 93درصد رساند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 41607