هزینههای بالای حملو نقل کمر سیمان را شکست
۴۰میلیون تن مازاد تولید در بخش سیمان
روزنامه گسترش صمت , 5 شهريور 1396 ساعت 12:32
حدود یک سال پیش، در خرداد ۱۳۹۵ اتاق تهران در نامهای ۱۰ بندی، انتظارات و خواستههای خود را برای خروج اقتصاد از رکود و حل مشکلات فضای کسبوکار به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کرد که یکی از بندهای این نامه، به حل مشکلات صنعت سیمان اختصاص داشت.
به گزارش ماین نیوز، اتاق تهران در آن نامه خواستار توجه به مشکلات صنعت سیمان در حوزه صادرات به کشور عراق، توسعه صادرات کالای یادشده با ارائه تخفیف در خدمات حملونقل دریایی برای توسعه بازارهای افریقایی و افزایش تقاضا در بازار داخل با رویکرد ضرورت احداث رویه بتنی برای جادههای جدیدالاحداث از سوی وزارت راه و شهرسازی شده بود.
۴۰درصد جذب سیمان در بازار داخلی
به گزارش اتاق تهران، اکنون پس از گذشت یکسال از آن نامه، مرتضی لطفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره وضعیت صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان از دو سال و نیم گذشته با وجود رکود حاکم بر اقتصاد، بهویژه در بخش ساختمان با مشکلات فراوانی روبهرو شده است بهطوریکه تولید در این بخش از میزان تقاضا پیشی گرفته و بازار داخلی، تنها حدود ۴۰درصد از تولیدات را به خود جذب کرده است.لطفی افزود: در سالهای دولت هفتم و هشتم، بیش از یکهزار میلیون دلار به توسعه صنعت سیمان اختصاص یافت اما پس از آن و در زمان بهرهبرداری از واحدهای جدید، با وجود توافقهایی که انجام شده بود و قرار بود نرخ بازپرداخت براساس نرخ زمان پرداخت تسهیلات باشد، نرخ مبادلهای مبنا قرار گرفت و بسیاری از واحدهای تولیدکننده سیمان در بازپرداخت این تسهیلات دچار مشکل شدند.او با اشاره به برگزاری جلسههایی با معاون اول رئیسجمهور و وزیران صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی، برای حل مشکلات صنعت سیمان گفت: در این جلسهها مقرر شد کمیتهای برای رسیدگی به امور سیمان در ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شود. این کمیته ایجاد شده اما به اعتقاد من تنها حدود ۳۰ درصد از خواستههای فعالان صنعت سیمان، اجرا شده است. او گفت: به موجب تبصره یک ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید قرار بود، نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی صنایع، تعیین تکلیف شود که بانکها از همکاری در این زمینه، هنوز هم امتناع میورزند. البته در جریان مذاکرات با مقامهای دولتی، آنها موافقت کردند که اعتبار قابل توجهی، حدود یک هزار میلیارد تومان را به یارانه حملونقل اختصاص دهند. بهدلیل سهم۴۰ درصدی هزینههای حملونقل در سبد هزینههای صادراتی، اختصاص این میزان یارانه میتوانست کمک شایانی به رشد صادرات سیمان کند اما تنها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این بخش در قانون بودجه پیشبینی شد که البته ریالی از آن به بخش حملونقل اختصاص نیافت. لطفی ادامه داد: همچنین در قالب تفاهمنامه سال ۱۳۹۴ سیمانیها با دولت مقرر شد این صنعت با توجه به مشکل تامین گاز، دو ماه فعالیت خود را متوقف کند و دولت نیز متعهد شد که در مقابل نبود مصرف گاز و مازوت، اعتباری را به این صنعت اختصاص دهد که باوجود پیگیریهای مستمر، متاسفانه هنوز محقق نشده است. همچنن به موجب تفاهمنامهای که با وزارت راه و شهرسازی منعقد کردیم، مقرر شد این وزارتخانه، سیمان مورد نیاز خود را در پروژهها از تولیدکنندگان داخلی تامین کند و دولت هم اعتباری را به این امر اختصاص داده که قرار است در بلندمدت اعطا شود.
مزیتهای تولیدی در سایه دیپلماسی فعال
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: البته قرار بود اقدامهایی درباره ایجاد بازار داخلی در حوزههای عمرانی و بازار خارجی انجام شود و دیپلماسی تجاری در این زمینه فعال شود که متاسفانه معطل مانده است. در حوزه صادرات نیز مشکلات فراوانی وجود دارد. او با اشاره به سهم بالای هزینههای حملونقل در هزینههای صادراتی گفت: بهدلیل بالا بودن این هزینهها، امکان رقابت از تولیدکنندگان سیمان سلب شده است. نتیجه آنکه صادرات ایران به بازارهای افریقایی صفر است. حال آنکه در صورت اختصاص یارانه حملونقل، میتوانیم ۱۰میلیون تن سیمان به کشورهای افریقایی صادر کنیم. اکنون با وجود ظرفیت تولید ۹۰میلیون تنی سیمان، ۵۶میلیون تن در داخل مصرف شده و ۴۰میلیون تن مازاد تولید وجود دارد. در امسال نیز صادرات سیمان حدود ۷ یا ۸میلیون تن برآورد شده که تا پایان سال به ۱۰میلیون تن خواهد رسید.مرتضی لطفی گفت: با توجه به کیفیت سیمان تولیدشده در ایران و مزیتهایی که تولید این محصول در ایران دارد، اگر دولت در زمینه دیپلماسی تجاری فعال شود و زیرساختهای مورد نیاز در بخش صادرات را نیز فراهم کند، ارزش صادرات سیمان افزایش چشمگیری خواهد یافت.
کد مطلب: 39759
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/39759/۴۰میلیون-تن-مازاد-تولید-بخش-سیمان