گروه صنایع معدنی فولاد
 
ماجرای دامپینگ فولاد سازی ایران به کجا رسید؟
وزارت صمت در تدوین مقرراتی که به تجارت خارجی مربوط می شود، بیشتر دقت کند
گروه صنایع معدنی >فولاد - مهمترین درسی که از ماجرا اتهام دامپینگ می توان گرفت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در تدوین قوانین و مقرراتی که در تجارت خارجی کشور حاکم هستند حتما باید تبعات آنها را در بحث رقابت پذیری صنعت ایران و تطبیق آنها با قوانین سازمان تجارت جهانی که ایران هم قصد دارد به آن بپیوند بررسی کند.
 
به گزارش ماین نیوز، چندماه گذشته، شرکت های فولادسازی اروپا، چند شرکت ها فولادی جهان را به دامپینگ و بازار شکنی متهم کردند. در لیست این اتهامات، شرکت فولاد مبارکه ایران هم قرار داشت. البته که این ادعا از سوی ایران رد شده است.

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره ماجرای دامپینگ عنوان کرد که یکسری به دلیل اینکه بازار خود را از دست می دهند و از سویی دیگر رکود هم بر بازار جهانی حاکم است، این بحث ها را طرح کرده اند. کرباسیان همچنین گفت: این موضوع در خصوص شرکت فولاد مبارکه مطرح شده است در حالیکه این شرکت براساس ضوابط بین المللی به اروپا صادرات انجام می دهد. ما وکیل گرفته ایم تا از حقانیت ایران حمایت کنیم ضمن آنکه آنها مدرکی علیه ایران ندارند بنابراین این اتهام ثابت نمی شود. با این حال اواخیر تیرماه، خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: یکی از اسناد اولیه کمیسیون اروپایی نشان می دهد که این کمیسیون پیشنهاد کرده که تعرفه های قطعی ضد دامپینگ بر واردات فولاد از کشورهای ایران، روسیه، اوکراین و برزیل اعمال شود. این تعرفه ها برای حمایت از مصرف کنندگان اروپایی معادل کمترین قیمت فولاد وارداتی به اروپا خواهد بود. تعرفه های پیشنهادی بین 5.3 تا 33 درصد خواهد بود و بسته به هر شرکت و هر کشور متفاوت است. برای فولاد تولیدی شرکت فولاد مبارکه ایران تعرفه 23 درصدی تعیین شده است.

سید بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره ماجرای دامپینگ مطرح کرد: بحث دامپینگ با سازوکاری که در چند سال گذشته در سازمان تجارت جهانی تعریف شده است، دیگر تنها از طرف کشورها علیه شرکت ها یا کشور علیه کشور نیست. در سازوکار جدید شرکت ها هم می توانند علیه شرکت های دیگر بحث دامپینگ را مطرح کنند و پرونده ها را به سازمان تجارت جهانی ارجاع دهند.

به گفته او در ماجرای دامپینگ کارخانه های فولاد ایران در اروپا هم همین اتفاق افتاده است. چند شرکت فولادساز اروپایی این ادعا را علیه فولاد مبارکه مطرح کردند که دامپینگ می کند و زیرقیمت تمام شده محصولش را به فروش می رساند.

با این حال احرامیان تاکید کرد: اثبات این ادعاها راحت نیست. اما مبنای ادعای آنها چند قانونی است که در کشور ما وجود دارد که این قوانین با قانون تجارت آزاد منافات دارد. به طور مثال محدودیت هایی روی صادرات مواد اولیه معدنی در کشور وجود دارد که باعث شده قیمت آنها در بازار داخلی نسبت به بازار جهانی کمتر باشد. البته شرکت های اروپایی به صرف یکی از این قوانین نمی توانند حکم بگیرند و فولاد مبارکه را یک بازار شکن معرفی کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: حتی اگر اتهام دامپینگ به نتیجه نرسید، اما نیاز به بررسی جدی وجود دارد. به گمان من مهمترین درسی که از این ماجرا می توان گرفت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در تدوین قوانین و مقرراتی که در تجارت خارجی کشور حاکم هستند حتما باید تبعات آنها را در بحث رقابت پذیری صنعت ایران و تطبیق آنها با قوانین سازمان تجارت جهانی که ایران هم قصد دارد به آن بپیوند بررسی کند. این مطلب تا به الان در تدوین سیاست ها رعایت نمی شده است. نه تنها در تدوین سیاست ها در بخش معدن و مواد معدنی بلکه در بخش ها و صنایع و رشته های دیگر هم این مطلب صدق می کند که باید به آن توجه شود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 39558
 
مرجع : اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران