گروه معادن سنگ و مصالح ساختمانی
 
حضور ۸ کشور در نمایشگاه سنگ ایران
گروه معادن >سنگ و مصالح ساختمانی - حضور کشورهای آسیایی و اروپایی در نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط در تهران قطعی شد.
 
به گزارش ماین نیوز، در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد اهداف اصلی این نمایشگاه افزایش مبادلات بازرگانی خارجی و توسعه همکاری‌های اقتصادی درون‌مرزی و برون‌مرزی اعلام شد. در کنار این نمایشگاه شاهد برگزاری دو همایش با موضوع همایش بین‌المللی سنگ ایران و همایش معماری خواهیم بود.

روند روبه رشد نمایشگاه امسال
در ابتدای نشست، احمد شریفی دبیرکل انجمن سنگ ایران درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه سنگ امسال نسبت به سال گذشته روند بهتری داشته و کشورهای چین، ایتالیا، کره، ترکیه، هند، افغانستان، اسپانیا و آلمان در نمایشگاه حضور دارند.وی افزود: در سال ۹۴، ۱۱۶ غرفه ایرانی داشتیم که در سال ۹۵ به ۱۷۰ غرفه افزایش یافت و امسال نیز به ۱۷۶ غرفه رسیده که رشد قابل قبولی دارد. وی افزود: در سال ۹۴، مساحت نمایشگاه ۵هزار و ۹۸۰متر بود و در سال ۹۵، این مساحت به ۹هزار و ۱۲۵ مترمربع رسید؛ امسال نیز مساحت نمایشگاه به ۱۰هزار و ۱۱۰متر افزایش یافته است. شریفی در ادامه گفت: در کنار نمایشگاه امسال ۲ همایش برگزار می‌شود، یکی از آنها همایش بین‌المللی سنگ ایران است که انجمن‌های سنگ از کشور ایتالیا، هند، چین، لهستان، ترکیه و... دعوت شدند و در آن از اهداف و ظرفیت‌های بازار خود سخن خواهند گفت.

وی ابراز امیدواری کرد نمایشگاه سنگ ایران خروجی خوبی خواهد داشت. در واقع این همایش بعد بین‌المللی دارد و سخنرانانی از کشورهای مختلف ایتالیا و... در آن حاضر هستند و از طرف بازارهای خود سخن خواهند گفت. نمایندگان صنعت سنگ ایران نیز در این همایش، بازار و شرایط سنگ کشور را معرفی خواهند کرد تا از این طریق بتوانیم بازار هدف خود را گسترش دهیم. وی افزود: همچنین در کنار این همایش، قرار است همایشی با حضور ۳۰۰ معمار داخلی کشور برگزار شود و دانشجویان معماری و استادان این رشته از سراسر کشور در آن حضور می‌یابند. شریفی ادامه داد: معماری و نقش سنگ تزئینی در نمای شهری در این همایش مورد بحث قرار می‌گیرد، زیرا سنگ به عنوان ماده سالم و پاک، جایگاه قابل توجهی در زیباسازی شهری دارد و ما به عنوان متولیان این صنعت، می‌توانیم معماران کشور را با شرایط سنگ و جایگاه آن در جهان آشنا کنیم. از طرفی با توجه به ظرفیت بالای سنگ در ایران، می‌توان از آن در ساخت نمای شهری استفاده کرد.

این درحالی است که امروزه شهرداری‌ها از سنگ و چوب و آجر در نمای شهری استفاده می‌کنند که مورد تایید ما نیست، زیرا در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا از سنگ به عنوان بخش اصلی برای ایجاد نما در معابر شهری استفاده می‌شود.وی همچنین در ادامه به برگزاری میزگردهای تخصصی در حاشیه نمایشگاه با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران کل وزارتخانه اشاره کرد و گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه، جلسه‌هایی با تاجران خارجی و ایرانی برگزار خواهد شد تا از این طریق بتوانیم بازار هدف خود را گسترش دهیم. وی در ادامه گفت: این تشکل از صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای فعالان این صنعت درخواست کرده که تاکنون به آن ترتیب اثر داده نشده است. اکنون با استفاده از ضمانت صندوق بیمه معادن تصمیم داریم با چند شرکت خارجی (چینی) وارد معامله شده و از آنها تجهیزات و ماشین‌آلات بگیریم و در مقابل، آنها سنگ ایران را به جای بهای ماشین‌آلات دریافت کنند. شریفی یادآور شد: بازارهای صادراتی و نرخ جهانی مواد معدنی با نوسان روبه‌رو است، بنابراین رشد شتابزده حقوق دولتی معادن پیامدی برای معادن سنگ به دنبال دارد که از دولت دوازدهم انتظار می‌رود به این موضوع توجه لازم را داشته باشد.

وی گفت: صنعت سنگ نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت است و در عین حال بخش معدن با تدوین قوانین شفاف می‌تواند در رونق اشتغال کشور به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت نقش‌آفرین باشد.شریفی در پاسخ درباره اینکه آیا در نمایشگاه امسال بانک اطلاعاتی برای معادن سنگ و واحدهای فرآوری در کشور تهیه شده نیز گفت: وزارتخانه بانک اطلاعاتی دارد اما متاسفانه این بانک اطلاعاتی روزآمد و کامل نیست و برای رفع این مشکل، در شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ مصوب شد با اخذ آمار کاملی از معادن و واحدهای فرآوری در ۶ ماه آینده اطلاعات دقیق و کامل درباره معادن و واحدهای فرآوری گرفته شود.


رشد ۴۷ درصدی ارزش صادرات سنگ تزئینی و نما
در ادامه این نشست خبری مالک رحمتی، نایب رئیس انجمن سنگ ایران نیز از اهداف برگزاری نهمین نمایشگاه سنگ ایران خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که ظرفیت‌های خود را در بخش معدن معرفی کنیم. در واقع تمام کشورها در جهان بعد از مشخص شدن نقشه راه خود در صنعت، به برگزاری نمایشگاه اقدام می‌کنند تا به اهداف خود برسند. وی افزود: در این زمینه می‌توان به نقشه راه صنعت سنگ کشور اشاره کرد. بعد از تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ ایران تصمیماتی برای این بخش گرفته و نقشه راه برای این صنعت تعریف شد که بر اساس آن باید صادرات ۲میلیارد دلاری در ۵ سال و رسیدن به ۲۷میلیون تن ظرفیت پروانه‌های صادرشده نیز محقق شود. رحمتی ادامه داد: ما برای رسیدن به این اهداف باید اقداماتی انجام دهیم که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه‌های معدنی است. چراکه اکنون محور تحولات یک صنعت، برگزاری نمایشگاه است. از طرفی نمایشگاه‌ها محل عرضه و تقاضای محصولات هستند. همچنین این نمایشگاه می‌تواند راهی برای توسعه بازارهای ما در بخش داخلی و خارجی باشد. هم‌اکنون در صنعت ساخت‌وساز بسیاری از مهندسان به جای سنگ از دیگر مواد استفاده می‌کنند. در حالی که اگر تفاوت میان سنگ با دیگر محصولات معدنی را به آنها نشان دهیم می‌توانیم بازار سنگ کشور را توسعه دهیم.وی در ادامه با اشاره به رشد ۴۷ درصدی ارزش صادرات سنگ تزئینی و نمای فرآوری شده در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ گفت: مجموع ارزش صادرات این کالاهای معدنی به وزن ۳۸۰ هزار تن به ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است. همچنین مجموع صادرات سنگ تزئینی در سال ۱۳۹۴ به وزن ۲۵۹ هزار تن و ارزش ۸۷ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: صادرات سنگ کارنشده یا همان بلوک نیز سال گذشته به ۷۵۰ هزار تن به ارزش ۱۴۷ میلیون دلار رسید و میزان و ارزش صادرات این کالا در سال ۱۳۹۴ افزون بر ۵۰۸ هزار تن و ۱۰۰ میلیون دلار بود.به گفته رحمتی ایران سومین کشور از نظر تنوع و حجم تولید سنگ تزئینی است. در واقع ایران پس از کشورهای جمهوری خلق چین و ایتالیا از نظر تنوع و تولید سنگ تزئینی و نما در مقام سوم قرار دارد و رشد صادرات سنگ کار شده و نشده در مقایسه با سال ۱۳۹۴ نشانه حرکت رو به جلو در این بخش است. وی افزود: صنعت سنگ کشور مانند دیگر صنایع، نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است و نباید شتابزده در آن عمل کرد. از طرفی ثبات در قوانین و مقررات، امکان تنظیم برنامه را برای تولیدکننده و فعالان صنعتی - معدنی فراهم خواهد کرد.وی معتقد است صنعت سنگ در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارای مشخصه درونزایی و برون‌نگری است و بنابراین به حمایت و پشتیبانی دولت نیاز دارد.


بیش از هزار و ۱۰۰ معدن سنگ فعال
به گفته نایب رئیس انجمن سنگ ایران، آمارها حاکی است که شمار معادن سنگ کشور اکنون به هزار و ۵۵۵ رسیده و هزار و ۱۶۵ معدن، فعال و بقیه در حال تجهیزند. با این ظرفیت می‌توان گفت صنعت سنگ کشور دارای ویژگی اشتغالزایی و اثرگذاری بر تولید ناخالص داخلی است و بنابراین باید سهمی از منابع را به آن اختصاص داد تا زمینه‌ساز رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در قالب برنامه ششم توسعه باشد. وی در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت سنگ تزئینی کشور نیز گفت: همانطور که صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور قابلیت بهره‌گیری از منابع و سرمایه‌گذاری خارجی را دارند، صنعت سنگ نیز به دلیل برخورداری از مزیت صادراتی و ذخایر غنی و متنوع، قابلیت جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارد.از طرفی سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت سنگ، ضامن منافع برد - برد برای دو طرف است و از این امر باید حمایت شود.


توجه بیشتر به صنعت سنگ کشور
ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ ایران نیز در این نشست خبری در زمینه جذب سرمایه در صنعت سنگ کشور از طریق این نمایشگاه گفت: آماری که در زمینه سرمایه‌گذاری برای بخش معدن وجود دارد نشان می‌دهد که ضعیف‌ترین بخش است اما دارای اقتصاد پایدار است. به گفته وی، معادن برای زمان‌های طولانی فعال هستند و ماندگارند. بنابراین نیازمند قوانین و شیوه‌نامه‌های پایدار هستند و از آنجایی که این قوانین پایدار نیست سرمایه‌گذار خارجی تمایلی برای حضور در ایران ندارد. از طرفی نبود فرهنگ ساکنان محلی منطقه نیز برای معدن مشکلات بسیاری به همراه دارد و در برخی موارد معدنکاران را زمین‌خوار و جنگل‌خوار می‌نامند. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی تنها به بخش معدن ورود نمی‌کنند بلکه می‌توانند به بخش فرآوری وارد شوند ادامه داد: در ۲۸ سالی که در صنعت سنگ فعالیت دارم، حضور سرمایه‌گذار خارجی و اقدام برای احداث کارخانه بسیار اندک بوده است. با اشاره به اینکه اکنون حدود ۶ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در بخش سنگ‌های تزئینی فعالیت می‌کنند، این آمار اسمی بوده اما در عمل فقط ۴ هزار واحد تولیدی به فعالیت می‌پردازند. در معدن نیز ۱۸۰۰ معدن پروانه دارند و ۱۰۰۰معدن فعال هستند که در برخی معادن چینی‌ها مشارکت کرده‌اند. اما به دلیل شرایط موجود، سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن و صنایع معدنی آنچنان ورود نکرده‌اند. به گفته رئیس انجمن سنگ ایران، ۱۴ نفر از انجمن سنگ چین به ایران آمدند، اما با مشاهده وضعیت اقتصادی کشور حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند. در این میان باید موارد بسیاری همچون سیاست‌های خارجی، بانک‌ها و... با هم هماهنگ شوند تا بتوان سرمایه‌گذار را برای ورود به معدن ترغیب کرد.

شفیعی با بیان این مطلب که جذب نکردن سرمایه‌گذار به دلیل نبود مدیریت درست در بخش معدن و فرهنگسازی برای فعالیت‌های معدنی است گفت: کارخانه‌های سنگ تزئینی ایران با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعال هستند. وی افزود: برای توسعه همکاری‌های خود تعاملاتی با سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌ایم اما آنها اعتمادی به بازار ایران ندارند و می‌گویند هر روز قوانین در این کشور دستخوش تغییر است و نمی‌توان در آنجا فعالیت کرد.شفیعی همچنین در زمینه برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته از ۱۹ تا ۲۲ تیر امسال خبر داد و گفت: افزایش مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه همکاری اقتصادی درونی و بیرونی صنف و صنعت سنگ، ایجاد رقابت سالم داخلی و بین‌المللی، انتقال فناوری و توسعه و گسترش خدمات نرم‌افزاری، فنی و مهندسی سنگ در داخل و تلاش برای صادرات آن از هداف این نمایشگاه به شمار می‌آید.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 38786
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت